Assalamualaikum wbt,

Senaman adalah cara yang baik untuk wanita hamil di mana-mana peringkat kehamilan untuk kekal cergas dan melahirkan bayi yang sihat. Bersenam semasa kehamilan membantu mengelakkan penambahan berat badan berlebihan, mengurangkan dan menghilangkan sakit belakang, meningkatkan kesihatan keseluruhan dan membantu memudahkan proses kelahiran.

Oleh kerana bersenam bagus untuk wanita hamil tidak bermakna semua senaman sesuai untuk wanita hamil, atau semua wanita hamil sesuai untuk melakukan senaman. Terdapat perkara yang perlu dipertimbangkan semasa membuat keputusan untuk mula bersenam.

Bila Anda Tidak Perlu Bersenam Jika

  • Anda telah disahkan menghidap plasenta Previa, iaitu plasenta (uri) berada dibahagian bawah rahim.
  • Terdapak tompok atau pernah mengalami pendarahan faraj. Ini mungkin tanda-tanda keguguran yang terancam dan anda perlu dapatkan nasihat daripada doktor.
  • Anda mempunyai sejarah kelahiran pramatang atau keguguran.
  • Bersenam membawa kepada kontraksi biasa yang berpanjangan.
  • Sering keletihan selepas bersenam.
  • Anda mengalami keadaan di mana kehamilan yang boleh mengancam nyawa anda dan bayi.

Senaman Untuk Wanita Hamil

6 Senaman Terbaik Untuk Wanita Hamil, the best exercise for pregnant women, workout untuk ibu hamil, bolehkah ibu hamil bersenam, senaman mudah bersalin untuk ibu hamil, senaman mudah ibu hamil


1. Berjalan Pantas Atau Laju

Anda memerlukan sport bra dan kasut yang bagus yang mempunyai cengkaman yang baik dan pakaian sukan yang sesuai. Jika anda seorang yang belum biasa bersenam, elakkan untuk terus melakukan aktiviti berjalan pantas dan boleh mulakan dengan berjalan santai. Berjalan laju dan sederhana memberi manfaat yang bagus untuk wanita hamil iaitu dapat mengurangkan risiko GDM (diabetes ketika hamil), mengelakkan pertambahan berat badan berlebihan, bagus untuk hati, paru-paru dan peredaran darah dan kesihatan jantung secara keseluruhannya.

2. Berenang

Berenang ialah satu bentuk senaman aerobik dan pengukuhan otot yang sangat baik. Ia selamat untuk setiap peringkat kehamilan. Bahagian yang menyeronokkan tentang berenang ialah air menyokong perut anda, menghilangkan tekanan dari belakang dan sendi anda. Kedua-dua manfaat ini dapat membantu memendekkan masa ketika proses kelahiran serta mengurangkan komplikasi ketika kelahiran.

3. Berlari

Berlari ketika hamil dibolehkan sekiranya anda seorang pelari yang sentiasa melakukan larian sebelum kehamilan. Banyak manfaat yang boleh didapati untuk wanita hamil iaitu, mengelakkan berat badan bertambah secara mendadak, mudah ketika proses kelahiran, mengurangkan risiko komplikasi ketika kelahiran, bagus untuk kesihatan mental dimana boleh mengelakkan berlaku kemurungan ketika berpantang serta meningkatkan tahap tenaga wanita hamil.

Selain daripada itu, senaman berlari ketika hamil membantu dalam perkembangan otak bayi. Kajian mengenai aktiviti otak bayi baru lahir mendapati bahawa mereka yang ibunya kerap bersenam semasa mengandung mempunyai otak yang berkembang lebih cepat daripada mereka yang mempunyai ibu yang tidak aktif.


4. Senaman Kecondongan Pelvis

Lakukan kecondongan pelvis untuk menguatkan otot perut anda. Berbaring telentang di atas lantai dengan lutut dibengkokkan. Ratakan belakang anda ke lantai dengan mengetatkan otot perut anda dan bengkokkan pelvis anda sedikit ke atas. Tahan sehingga 10 saat. 

Sengetkan pelvis ialah cara selamat untuk membantu anda melatih otot perut dan meregangkan pangkal tulang belakang, membantu melegakan sakit pinggang dan pelvis. Atas sebab ini, ia disyorkan pada semua peringkat kehamilan - anda boleh memulakannya sebaik sahaja anda mengetahui anda hamil. Namun jika anda mempunyai sejarah keguguran, rahim lemah elakkan untuk lakukan senaman ini pada peringkat awal.

Senaman Hamil Untuk Bersalin Normal

Bersalin secara normal menjadi impian buat semua wanit hamil, namun kita kena sedar bahawa tidak semua orang mendapat rezeki sedemikian. Walau bagaimana pun, terdapat beberapa senaman yang boleh membantu wanita hamil untuk mudah bersalin secara normal. Antaranya :

5. Senaman Pilates 

Latihan ini membantu dengan keseimbangan dan fleksibiliti. Senaman pilates menguatkan bahagian perut yang dikenali sebagai \"transverse abdominis\" yang melilit perut. Semasa bersalin, ia memampatkan dan membantu rahim menolak bayi anda pada fasa akhir bersalin. Anda perlu mengamalkan senaman ini selepas berpantang atau minta nasihat doctor terlebih dahulu. Senaman ini akan membantu membentuk perut anda.
  • Duduk di atas blok yoga, bola fisio atau kerusi di rumah anda.
  • Tarik nafas melalui hidung anda, isi perut dengan udara dan membenarkan otot perut berehat dalam keadaan rileks.
  • Hembus nafas perlahan dan perlahan. Hembus nafas melalui mulut anda semasa menghembus nafas.
  • Ulangi senaman ini beberapa kali.

6. Senaman Menaikkan Pinggul

Semasa usia kehamilan anda meningkat, senaman menaikkan pinggul dapat membantu menyokong, menguatkan punggung anda dan juga membantu semasa proses bersalin. Senaman ini boleh dilakukan secara:
  • Berbaring telentang dengan lutut dibengkokkan ke atas. Jangan kekal lama dalam kedudukan ini.
  • Letakkan tapak tangan anda di bawah pinggul anda.
  • Kemudian angkat pinggul anda secara beransur-ansur sehingga kaki anda rata di atas tanah, dan badan anda sejajar dengan bahu anda.
  • Pegang kedudukan ini selama dua saat dan turunkan perlahan-lahan ke kedudukan yang anda ambil pada mulanya.

Perkara yang perlu diambil perhatian semasa bersenam semasa hamil

  1. Sebelum anda mula bersenam, perlu memanaskan badan, dan berehat selepas itu.
  2. Elakkan terlalu letih daripada bersenam. Ingat bahawa kehamilan memerlukan tenaga.
  3. Cuba sebanyak mungkin untuk menjalankan senaman sekurang-kurangnya tiga puluh minit setiap hari secara aktif.
  4. Minum banyak air dan cecair sihat yang lain.
  5. Jangan bersenam serta-merta selepas makan atau makan dengan cepat selepas bersenam.
  6. Elakkan senaman yang memberikan tekanan udara yang tinggi.
  7. Elakkan senaman yang berisiko tinggi untuk jatuh atau sekurang-kurangnya lakukan aktiviti sedemikian dengan sangat berhati-hati. Kejatuhan ke perut anda sangat memudaratkan kesihatan bayi anda.
  8. Adalah lebih baik untuk bekerja dengan pengajar gim yang bertauliah atau bertauliah yang biasa bekerja dengan wanita hamil jika anda ingin bersenam di gim.
  9. Elakkan angkat berat berat.
  10. Pakai pakaian yang selesa dan longgar semasa bersenam.
  11. Jangan bersenam dalam kelembapan tinggi atau persekitaran yang terlalu panas.

Senaman yang berisiko jatuh, seperti menunggang kuda, bermain ski menuruni bukit, hoki ais, gimnastik dan berbasikal, hanya perlu dilakukan dengan berhati-hati. Jatuh membawa risiko kerosakan kepada bayi anda.

Walaupun senaman dan workout dibolehkan untuk ibu hamil, seharusnya kita perlu berwaspada dalam melakukan sesuatu. Masa yang sesuai untuk ibu hamil melakukan senaman ini adalah tidak melebihi 30 minit untuk setiap sesi. Pastikan anda melakukan senaman bersama dengan peneman atau jurulatih yang bertauliah.

Baca juga tentang kehamilan sihat :