Assalamualaikum wbt,

Penyakit Cyst - Maksud, Perbezaan, Gejala Dan Cara Atasi Cyst | Pernahkah anda dengar tentang Cyst? Mommy biasa mendengar tentang cyst ini dikalangan kawan-kawan dan juga kakak ipar. Biasanya cyst akan hadir ketika hamil, dikatakan cyst wujud terhadap setiap orang namun ia bergantung kepada individu samada ia membesar aktif atau tidak aktif.

Bagi cyst yang aktif, ia mengundang keadaan yang tidak selesan dan tidak normal bagi individu yang mempunyai cyst. Jadi, bagaimana untuk ketahui keadaan cyst seseorang dan jika anda ingin ketahui lebih lanjut tentang cyst boleh teruskan pembacaan dibawah yang mommy ambil dari doctoroncall.


Penyakit Cyst - Maksud, Perbezaan, Gejala Dan Cara Atasi Cyst

Apa Itu Cyst?

Cyst merupakan ketumbuhan tidak normal yang mengandungi cecair di dalamnya sama ada air, cecair becampuran protein atau darah, darah beku, darah haid, minyak atau lemak. Cyst ini juga kadang kala boleh terjadi bersama dengan ketumbuhan daging seperti kanser, rambut, tulang dan banyak lagi.

Cyst ini juga boleh menandakan wujudnya penyakit yang kemungkinan boleh membawa masalah yang tidak diingini kepada pesakit. Oleh itu, ianya lebih baik untuk dikeluarkan atau dibuangkan. Walapun demikian, cyst ini memang selalunya tidak membahayakan dan bersifat ketumbuhan tidak berbahaya.

Contohnya, cyst ovari yang terjadi kepada wanita selalunya disebabkan oleh kitaran haid yang tidak sekata serta ketidak seimbangan hormon dalam badan.

Cyst yang melibatkan sistem reproduktif wanita adalah seperti:
  • Corpus luteal cyst
  • Follicular cyst
  • Ovarian cyst
  • Dermoid cyst

Jenis-Jenis Cyst 

Terdapat beberapa jenis ovarian cyst yang kerap dialami oleh wanita. Kebanyakaan tidak memberikan kesan serius dan hilang dengan sendiri, tetapi ada juga cyst ini boleh tumbuh dan menjadi besar dan menyebabkan ketidakselesaan. Kadang-kadang cyst boleh menyebabkan anda sukar hamil.

1. Follicular Cyst

Ia terbentuk dari folikel yang tidak pecah dan gagal mengeluarkan telur. Folikel ini kemudiannya akan menjadi cyst. Ia adalah cyst yang paling kerap terjadi dan jarang memberikan masalah atau komplikasi.

2. Cystademas

Cystademas adalah cyst yang terbentuk dari sel pada permukaan ovari yang tumbuh dengan sendirinya. Cyst ini selalunya dipenuhi dengan cecair mukus dan boleh menjadi sangat besar.

3. Endometriomas

Endometriomas adalah cyst yang terbentuk pada mereka yang mengalami endometriosis. Ia terbentuk apabila tisu endometriosis melekat pada ovari dan darah yang terkumpul setiap bulan akan membentuk cyst pada ovari. Ia boleh menyebabkan sakit semasa seks dan haid.

4. Corpus Luteum

Corpus luteum cysts boleh terjadi selepas folikel pecah dan mengeluarkan telur. Selepas folikel pecah, lendir dan cecair terperangkap didalam folikel yang pecah tadi menyebabkan cyst terbentuk. Cyst ini selalunya akan hilang dengan sendirinya tetapi ia boleh menjadi besar dan memberikan komplikasi seperti pendarahan , pecah (burst) atau ‘twist’ dan ini akan menyebabkan kesakitan.

5. Dermoid Cysts

Dermoid cysts juga terjadi dari sel ovari yang boleh membentuk gigi, rambut dan tisu-tisu lain. Ia agak jarang berlaku tetapi boleh menjadi besar dan menyebabkan kesakitan sekiranya ‘twisted”.

6. Polycystic Ovaries

Terjadi apabila folikel yang sepatutnya melepas telur, gagal menjadi matang dan bertukar menjadi cyst. Kemudian, lebih banyak cyst-cyst ini akan terbentuk dan memenuhi ovari.

Cyst yang boleh terjadi kepada golongan wanita serta golongan lelaki ialah seperti:
  • Sebaceous cyst
  • Ganglion cyst
  • Baker’s cyst
  • Pancreatic cyst
  • Renal cyst
  • Thyroglossal cyst
Oleh itu, janganlah kita keliru dan dan perlu faham yang cyst boleh terjadi kepada kedua-dua golongan tidak kira jantina.Fokusnya lebih kepada jenis cyst yang wujud.

Perbezaan Cyst Dan Fibroid

  1. Wanita haruslah peka dan tahu membezakan antara fibroid dan cyst. Hal ini kerana kedua-dua keadaan ini berbeza dan akan menunjukkan simptom yang agak berbeza atau kadang kala serupa. Fibroid merupakan sejenis ketumbuhan yang berlaku pada dinding rahim wanita. Ia dikenali dengan nama ‘leiomyoma’ atau ‘myoma’. Selain itu, fibroid juga sering terjadi kepada wanita dalam lingkungan umur 30an – 40an. Ini tidak bermaksud wanita dalam lingkungan umur lain tidak boleh mendapatnya.
  2. Fibroid mengandungi tisu sahaja di dalamnya dan bukan seperti cyst yang mengandungi cecair. Ini bermaksud fibroid lebih keras apabila ditekan berbanding dengan cyst yang berasa lembut apabila ditekan.
  3. Selain itu juga, cyst boleh terjadi kepada golongan lelaki mahu pun perempuan tetapi fibroid pula tertumpu kepada wanita sahaja kerana lokasinya pada dinding rahim. Cyst yang terjadi kepada golongan wanita atau lelaki serupa sahaja kecuali sistem reproduktif.
Fibroid mempunyai beberapa jenis tertentu iaitu:
  • Submukus
  • Pedunkel
  • Sebserous
  • Intramural

Gejala Cyst / Simptom Cyst

Setiap individu harus mengambil perhatian mengenai gejala cyst yang berikutan. Hal ini kerana kita haruslah dapat mengenal pasti isu yang sedia ada dan bertindak mengambil langkah pencegahan supaya ianya tidak menjejaskan kesihatan.

Berikut adalah gejala cyst berikutan masalah cyst ovari:
  • Sakit pada bahagian bawah perut
  • Kitaran haid tidak normal atau tidak sekata
  • Pedarahan yang tidak normal
  • Kerap membuang air kecil
  • Pembuangan air besar bermasalah
  • Abdomen membesar tetapi tidak hamil
  • Berlaku keguguran berkali-kali
  • Mandul
  • Tiada selera makan
  • Kurang berat badan
  • Loya dan muntah
Sekiranya cyst tersebut bersifat luaran seperti pada kulit. maka ianya bersifat seperti berikut:
  • Terdapat ketumbuhan atau benjol pada kulit
  • Berasa panas pada kawasan tersebut
  • Sekiranya benjolan ditekan akan meninggalkan cap
  • Di bahagian tengah benjolan tersebut akan ada titik hitam
  • Demam

Cara Atasi Cyst

Masalah cyst ini walaupun tidak berbahaya sebaiknya dikeluarkan sahaja. Hal ini kerana bimbang sekiranya saiz cyst tersebut bertambah besar ia akan mengakibatkan gangguan kepada struktur berhampiran dan mengundang masalah yang tidak diingini.
  • Selalunya berdasarkan pegalaman doktor mereka akan mengesyorkan cyst yang kecil diabaikan begitu sahaja kerana ianya tidak mengganggu kesihatan badan kita. Namun demikian, jika didapati cyst tersebut mendatangkan masalah maka ianya lebih baik untuk di keluarkan.
  • Sekiranya cyst tersebut didapati sangat besar maka doktor akan melakukan langkah-langkah drastik untuk mengeluarkannya. Salah satu cara merawatnya ialah menggunakan jarum dan memasukkannya ke dalam cyst tersebut dan menyedut keluar kandungannya. Ini akan menjadikan cyst tersebut kosong di dalamnya dan perlahan-lahan akan kempis.
  • Selain itu, kaedah lain ialah dengan mengeluarkan cyst tersebut secara keseluruhan menggunakan teknik surgikal. Hal ini selalunya dilakukan jika mendapati cyst tersebut terlalu besar atau merbahaya
Kesimpulannya, cyst ini harus diawasi dari semasa ke semasa. Sekiranya tidak berbahaya maka boleh diabaikan tetapi jika mendatangkan sakit atau masalah kesihatan lain, maka lebih baik segera dikeluarkan supaya kesihatan kita sentiasa terjamin.

Bagaimana Vitamin Shaklee Dapat Bantu Atasi Masalah Cyst?

Terdapat beberapa vitamin shaklee yang membantu atasi masalah cyst sehingga bebas cyst. Antaranya adalah GLA Complex, Omega Guard, Set Hamil Shaklee, Vivix serta vitamin ACE. Perkara pertama yang perlu kita faham adalah, bagaimana Cyst terbentuk. Di atas mommy telah terangkan dengan lebih terperinci bagaiman Cyst terjadi. 

Apabila kita faham cyst berlaku disebabkan oleh ketumbuhan tidak normal iaitu bermula dengan sel tidak normal. Sel tidak normal berlaku disebabkan oleh banyak faktor, antaranya radikal bebas, faktor pemakanan dan sebagainya. Jadi, ini adalah set cadangan yang membantu mengatasi masalah cyst anda.
Set Premiun Shaklee Atasi Cyst, Set shaklee atasi cyst, atasi cyst dengan produk shaklee, atasi cyst dengan shaklee, shaklee bagus untuk cyst,  gla complex hilangkan cyst,  vivix shaklee atasi cyst cyst bebas dengan supplemen shaklee, cara cepat kecutkan cyst tanpa pembedahan, cyst boleh sembuh dengan shaklee, peria kecutkan cyst cuka epal kecutkan cyst cara semulajadi kecutkan cyst rawatan cyst secara islam doa untuk kecutkan cyst tanda cyst kecut vivix kecutkan cyst minuman untuk kecutkan cyst doa untuk kecutkan cyst peria kecutkan cyst cara kecutkan cyst semasa hamil petua tradisional hilangkan fibroid makanan aktifkan cyst harga gla complex Cara Cepat Kecutkan Cyst (Sista) Tanpa Pembedahan Shaklee bantu rawat Cyst  GLA shaklee bukan penyebab cyst ovari SHAKLEE Vivix & GLA (cyst & fibroid)  SHAKLEE SET KECUTKAN CYST peria kecutkan cyst  cuka epal kecutkan cyst cara semulajadi kecutkan cyst rawatan cyst secara islam doa untuk kecutkan cyst  tanda cyst kecut vivix kecutkan cyst minuman untuk kecutkan cyst
Set Shaklee Atasi Cyst

1. GLA Complex


GLA Complex adalah omega-6 yang membantu mengurangkan keradangan dan bertindak membetulkan kembali hormon yang bercelaru dan tidak seimbang. Ia akan membantu menyeimbangkan kembali hormon estrogen dan progesteron.

Fungsi Gamma-Linoleic Acid (GLA Complex Shaklee) adalah untuk menstabilkan hormon dalam badan. Lebihan penghasilan hormon estrogen akan merangsang pertumbuhan fibroid. Sepatutnya, ada keseimbangan antara hormon Estrogen (dihasilkan oleh kilang ovari) dan Progesteron (dirembeskan jika berlaku ovulasi/ penetasan telur).

Jika tiada proses pengovulan, kandungan progesteron tidak meningkat dan ini menggalakkan tindakan estrogen tanpa tindakan progesteron. Kesannya, berbagai jenis pertumbuhan berlaku dalam rahim atau payudara, dan diantaranya fibroid,cyst atau kanser. Di sinilah GLA Complex Shaklee membantu menstabilkan hormon dalam badan dan dapat mencegah fibroid,cyst mahupun kanser.

2. Vitamin ACE


Vitamin ACE terdiri daripada gabungan Carotomax (vitamin A), Vitamin C dan Vitamin E. Ketiga-tiganya merupakan antioksidan penting untuk membunuh hormon xenoestrogen. Ia penting untuk mengelakkan pertumbuhan abnormal sel seterusnya mengelakkan cyst kembali membesar.

3. Vivix


Vivix mengandungi gabungan resveratrol dan polyphenols yang sangat berkuasa untuk memastikan sel kekal bertenaga dan muda. Ia membantu memperbaiki dan memulihkan serta membantu menghasilkan sel tubuh yang baru sehingga ke peringkat DNA. 

Vivix terbukti mampu merencatkan pertumbuhan sel tidak normal dari cyst dan menghalang pertumbuhan semula sel tidak normal.

4. Set Hamil Shaklee

Set Premiun Shaklee Atasi Cyst, Set shaklee atasi cyst, atasi cyst dengan produk shaklee, atasi cyst dengan shaklee, shaklee bagus untuk cyst,  gla complex hilangkan cyst,  vivix shaklee atasi cyst cyst bebas dengan supplemen shaklee, cara cepat kecutkan cyst tanpa pembedahan, cyst boleh sembuh dengan shaklee, peria kecutkan cyst cuka epal kecutkan cyst cara semulajadi kecutkan cyst rawatan cyst secara islam doa untuk kecutkan cyst tanda cyst kecut vivix kecutkan cyst minuman untuk kecutkan cyst doa untuk kecutkan cyst peria kecutkan cyst cara kecutkan cyst semasa hamil petua tradisional hilangkan fibroid makanan aktifkan cyst harga gla complex Cara Cepat Kecutkan Cyst (Sista) Tanpa Pembedahan Shaklee bantu rawat Cyst  GLA shaklee bukan penyebab cyst ovari SHAKLEE Vivix & GLA (cyst & fibroid)  SHAKLEE SET KECUTKAN CYST peria kecutkan cyst  cuka epal kecutkan cyst cara semulajadi kecutkan cyst rawatan cyst secara islam doa untuk kecutkan cyst  tanda cyst kecut vivix kecutkan cyst minuman untuk kecutkan cyst
Set Hamil Shaklee Atasi Cyst
Set hamil shaklee menganfungi Vitamin B, Vitamin C, Multivitamin, Ostematrix, Omega Guard dan ESP. Pengambilan secara konsisten supplemen set hamil ini membantu ibu hamil yang mempunyai cyst ketika hamil bebas daripada cyst.

Ini terbukti dengan testimoni daripada Puan Nadiah Suhaidi, yang mempunyai Cyst ketika hamil. Apa yang diambil oleh Puan Nadiah adalah Set Hamil Shaklee bersama GLA Complex. 

Baca : Testimoni Vivix Shaklee Atasi Cyst

Jika anda mempunyai masalah yang sama, boleh juga mencuba vivix shaklee. Vivix shaklee bukan ubat, tetapi ia membaiki sel-sel dalaman supaya dapat kembalikan kesihatan anda menjadi lebih baik.

Jika anda ingin dapatkan vitamin untuk berkaitan cyst, boleh dapatkan dengan mommy di whatsapp 019-9966576. (Touch to Whatsapp).
Atau

Boleh juga hubungi mommy jika anda berminat untuk menjana income. Mommy ready untuk bantu anda jana income bersama shaklee. Whatsapp mommy di 019-9966576. Anda boleh terus mendaftar sebagai ahli / agen terus di website. (Daftar sebagai ahli shaklee disini) Mommy akan hubungi anda selepas anda membuat pendaftaran online.

Jika anda berminat untuk menjana income shaklee dengan mudah, boleh baca disini terlebih dahulu. Mudahnya Buat Bisnes Shaklee 2020.


Hubungi kami;




Page FB : Kedai Vitamin Ketengah Jaya Paka 019-9966576
Your Certified Shaklee Product Consultant
COD Bandar Baru Bangi / Paka
Pengeposan ke seluruh Malaysia