Saturday, 29 November 2014

Nikmat Kesihatan Yang Baik

Nikmat Sihat

====

Alhamdulillah, bila berada dikalangan orang yang kurang sihat buat wawa lebih menghargai nikmat kesihatan yang baik.


Subhanallah,  Alhamdulillah.  Syukur Ya Allah kurniakan kesihatan yang baik.

Mengimbau pengalaman lalu, bila diserang demam. Wawa akan alami demam sehingga lenguh2 satu badan. Sakit tekak, selsema, batuk, demam. Package complete. Nak sembuh makam masa kadang-kadang 2 ke 3 minggu. Batuk pasti berlanjutan sebulan. Baru nak sihat, demam plak. Begitulah rutin setiap bulan.

*Mungkin disebabkan persekitaran tempat kerja ( 'plant') yang tidak sihat. Waktu itu belum jumpa vitamin shaklee lagi, telan aktifast je. Ok sekejap, tapi demam pasti datang setiap bulan.

Rutin bulanan wawa, mc wajib ambil.. Part paling suka bila dapat 'mc' , paling lama 3 hari selebihnya cuti sendiri jadi seminggu terus.. hihi

Cuti lama tak dapat buat apa2, cuma rehat aja kat rumah. Nak keluar tak larat, terpaksa habiskan antibiotics doktor bagi. Bulan depan, sama jugak demam lagi, dapat mc lagi.. Rutin wawa selama bekerja di PFCE & Hyundai Engineering.

Kenangan pasti tak dilupa kan..")

Sekarang,  sungguh dengan izin Allah kurniakan kesihatan yang baik pada wawa. Juga bekerja dipersekitaran yang sama, tapi lebih dekat dengan plant chemical.. Alhamdulillah,  kesihatan wawa masih baik..

.

*RAHSIA?

wawa konsisten:

----》 Sustain Released Vita C Plus!


cara makan kene lah betul.untuk customer wawa, insyaAllah layanan ekslusive sebelum , semasa dan SELEPAS pengambilan ;)

Betul ke betul?
Continue Reading

Friday, 28 November 2014

Hukum Perempuan Membaca Alquran Ketika Haid & Nifas

Assalamualaikum wbt,

Bismillahirrahmanirrahim.

Tertarik untuk wawa kongsikan, pendapat mengenai hukum wanita/perempuan membaca Alquran ketika haid & nifas. Mungkin ramai yang tertanya2, atleast boleh bagi sedikit info untuk rakan2..

====

Soalan Pertama : apakah hukum orang yang datang haid dan nifas membaca Al Quran. 
Soalan Kedua : Sekiranya perempuan itu tidakmenghafal beberapa surah Al Quran, maka adakah boleh perempuan itu memegang Al Quran.
Soalan Ketiga : Adakah boleh perempuan haid dan nifas mendengar bacaan Al Quran. 

Jawapan : 

Segala puji hanya tertentu bagi Allah dan selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad.


Masalah ini adalah masalah yang berselisih pendapat antara ahli-ahli imu. 

Pendapat Pertama : Diharamkan Perempuan Haid Membaca Al Quran

Jumhur ulama berpendapat, haram ke atas orang perempuan yang kedatangan haid membaca Al Quran hinggalah perempuan itu bersuci barulah dibolehkan perempuan itu membaca Al Quran.
Dalil Ulama Yang Mengharamkan Perempuan Haid Membaca Al Quran

Mereka memasukkan orang haid dan nifas ke dalam golongan orang yang berhadath besar. Iaitu orang haid, berhadas besar dan nifas, semua mereka ini tidak dibenarkan bahkan haram ke atas mereka membaca Al Quran tidak kira sama ada membaca Al Quran daripada hafalan atau membaca Al Quran daripada mushaf.

Mereka berdalilkan dengan hadith nabi :
أْنَّ الْجُنُبَ لاَ يَقْرَأُ الْقُرْآنُ
yang bermaksud : bahawa orang yang berjunub atau berhadas besar tidak boleh membaca Al Quran. 

Dan hadith lain :
لاَ تَقْرَأُ الْحَائِضُ وَلاَ الْجُنُبُ شَيْئًا مِنَ الْقُرْآنِ. (أبو داود، الترمذي).
yang bermaksud : orang haid dan orang nifas tidak boleh membaca Al Quran sedikitpun. 

Ini kerana junub adalah hadas besar dan haid juga adalah hadas besar.

Begitu juga dengan orang nifas termasuk dalam larangan membaca Al Quran.

Bagi pendapat mazhab Hanafi, diharamkan bagi perempuan haid membaca Al Quran melainkan jika perempuan itu seorang guru, maka dibolehkan perempuan itu membaca Al Quran dengan syarat perempuan itu hendaklah mengajarkan anak muridnya satu kalimah-satu kalimah, iaitu dengan memisahkan satu kalimah dengan kalimah yang lain dan tidak boleh disambungkan kalimah-kalimah itu, dan tidak boleh perempuan itu membaca ayat, begitu juga dibolehkan perempuan itu membaca ayat Al Quran kerana membuka sesuatu perkara yang dibacakan basmalah (bismillahir rahmanir rahim), dan begitu juga dibolehkan ke atas perempuan itu membaca ayat-ayat pendek dengan niat doa atau puji-puji Allah. 

Bagi pendapat mazhab Syafie, diharamkan perempuan haid membaca Al Quran walaupun satu huruf sekalipun, sekiranya perempuan itu berniat membaca Al Quran kerana membaca Al Quran, bukan kerana zikir dan bukan kerana berdoa dengan membaca ayat Al Quran, maka haramlah ke atas perempuan itu, tetapi jika perempuan itu berniat zikir seperti perempuan itu ketika makan dia membaca, bimillahir rahmanir rahim, atau lancar sebutan lidahnya dengan niat zikir dan bukannya niat membaca Al Quran, maka tidaklah diharamkan dia membaca Al Quran itu, iaitu dengan

Ringkasnya, pendapat jumhur ulama mengatakan, apa-apa bacaan Al Quran, tidak dibenarkan sama sekali melainkan jika perempuan itu membaca Al Quran dengan berniat zikir atau membaca Al Quran ketikaberdoa, dengan syarat tidak membaca Al Quran dengan niat membaca Al Quran, maka dua cara ini adalah dibolehkan, tetapi selain daripada dua cara ini maka diharamkan perempuan membaca Al Quran. 

Pendapat Kedua : Dibolehkan Perempuan Haid Membaca Al Quran

Sebahagian ahli ilmu lain bependapat, diharuskan dan dibolehkan perempuan yang kedatangan haid membaca Al Quran. Pendapat ini adalah pendapat Imam Malik, dan satu riwayat daripada Imam Ahmad. Pendapat ini telah dipilih oleh Syeikh Al Islam Ibnu Taymiah dan telah ditarjihkan oleh Imam As Syaukani. 

Berkatalah Al Fadhil As Syeikh Ibrahim Jalhum, Syeikh Masjid Az Zainabi di Kaherah, dibolehkan kepada perempuan yang kedatangan haid untuk membaca Al Quran sedangkan darah haid tengah keluar, bagi pendapat ulama-ulama besar dalam mazhab Maliki mengatakan dibolehkan perempuan haid membaca Al Quran sedangkan darah haid tengah keluar. Tetapi apabila darah haid itu sudah berhenti, maka tidak dibenarkan lagi perempuan itu membaca Al Quran sebelum perempuan itu mandi kerana perempuan itu boleh mandi maka tidak dibenarkan perempuan itu membaca Al Quran.

Pendapat ini mengatakan perempuan haid dan nifas boleh membaca Al Quran seperti dia menjadi guru, atau dia belajar Al Quran, atau dia mengajar anak-anak membaca Al Quran.

Dalil Ulama Yang Membenarkan Perempuan Haid Dan Nifas Membaca Al Quran

Ulama yang membenarkan perempuan haid dan nifas membaca Al Quran kerana masa haid dan nifas adalah panjang, maka tidak boleh dimasukkan haid dan nifas ke dalam golongan orang yang berjunud kerana orang yang berjunub masanya adalah pendek. Orang yang berhadas besar boleh mandi selepas dia selesai dengan hajatnya tetapi orang yang haid dan nifas tidak boleh mandi untuk mengangkat hadas besar selama kedatangan haid dan nifasnya itu. 

Ulama yang membenarkan orang perempuan membaca Al Quran juga berdalilkan dengan satu hadith yang mana isteri baginda Aisyah kedatangan haid ketika melakukan haji wida'. maka Nabi Muhammad pun bersabda :
اِفْعَلِيْ مَا يَفْعَلُ الْحَاجُّ غَيْرَ أَلاَّ تَطُوْفِيْ بِالْبَيْتِ حَتَى تَطْهُرِيْ
yang bermaksud : buatlah apa yang dilakukan oleh orang yang mengerjakan haji tetapi jangan kamu tawaf di Kaabah hinggalah kamu bersuci.

Sabdaan Nabi Muhammad : "buatlah apa yang orang yang mengerjakan haji buat" adalah termasuk juga membaca Al Quran. Iaitu orang yang mengerjakan haji banyak melakukan amalan ibadah, termasuk membaca Al Quran. Difahamkan daripadanya bacalah Al Quran sebagaimana orang yang mengerjakan haji membaca Al Quran, melainkan jangan tawaf di Kaabah sahaja. 

Tawaf di Kaabah adalah sama martabat dengan solat, maka Nabi tidak membenarkan tawaf kerana orang haid tidak dibenarkan solat. Kalaulah membaca Al Quran itu tidak dibenarkan maka sudah tentu Nabi Muhammad akan melarang Aisyah dan selain Aisyah daripada membaca Al Quran sama ada ketika haji wada' atau bukan haji wada'

Maka Nabi Muhammad membenarkan membaca Al Quran. 

Maka tidak betul kalau disamakan orang yang berhadas besar dengan orang yang haid dan nifas.

Ulama ini juga berkata bahawa hadith yang diguna pakai oleh ulama yang mengharamkan orang haid dan nifas membaca Al Quran adalah hadith yang lemah. Ini kerana dalam hadith itu ada seorang perawi yang bernama Ismail Bin 'Iyasy dari Musa Ibnu 'Uqbah dan dari Al Hijaziyyin, maka riwayat Ismail ini daripada Al Hijaziyyin adalah lemah. Inilah pendapat yang betul.

Jika sekolah yang ada peperiksaan atau yang tidak ada peperiksaan maka dibenarkan perempuan haid itu membaca Al Quran daripada hafalannya dan bukannya daripada mushaf.

Maka dibenarkan orang haid dan nifas membaca Al Quran seperti membaca ayat Kursi ketika hendak tidur, atau membaca Al Quran daripada hafalannya. Boleh membaca Al Quran di mana sahaja dan pada bila-bila masa jua. 

Sudah diketahui umum bahawa setiap rumah ada perempuan yang kedatangan haid atau nifas. Jika tidak dibenarkan membaca Al Quran maka sudah tentu Nabi Muhammad akan memberitahunya.

Adapun dalil orang berhadas besar tidak boleh membaca Al Quran kerana Nabi Muhammad sendiri, akan membaca Al Quran pada setiap masa melainkan ketika Nabi Muhammad berhadah besar. Maka Nabi Muhammad tidak akan membaca Al Quran pada masa itu. 

Menghalang perempuan haid daripada membaca Al Quran adalah dikira mengurangkan pahala perempuan itu sendiri sedangkan Allah Taala memerintahkan kita membaca Al Quran dan menghafalnya, serta memperbanyakkan pahala dengan memahami ayat-ayat Al Quran. 


Semoga bermanfaat.
Continue Reading

Monday, 24 November 2014

Allahummasolliaa'la Muhammad

Sirrah Rasulullah saw:


بِسْمِ اللهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيْمِ
اَلسَّلَامُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ وَمَغْفِرَةُ وَرِضْوَانُ.
أَللّٰهُمَّ صَلِّ عَلٰى مُحَمَّدٍ وَعَلٰى اٰلِ مُحَمَّدٍ.

Pada suatu ketika, Rasulullah bertanya kepada para sahabat,

"siapakah yg paling luar biasa imannya?"

Para sahabat menjawab, "malaikat,ya Rasulullah."

Balas Rasulullah, "sudah tentulah malaikat luar biasa imannya, kerana mereka sentiasa di sisi Allah."

Seketika terdiam para sahabat, menjawab lagi, "para nabi,ya Rasulullah."

Rasulullah berkata, "para nabi sudah tentu hebat imannya, kerana mereka menerima wahyu daripada Allah."

Para sahabat mencuba lagi, "kalau begitu kamilah yang paling beriman."

Jawab Rasulullah, "aku berada di tengah tengah kalian, sudah tentulah kalian orang yang paling beriman."

Lalu, salah seorang sahabat berkata, "kalau begitu, Allah dan Rasul Nya sajalah yang mengetahui."

Maka dengan nada perlahan, Rasulullah berkata, "Mereka adalah umat yang hidup selepas aku. Mereka membaca Al Quran dan beriman dengan isinya. Orang yang beriman denganku dan pernah bertemu denganku, adalah orang yang bahagia. Namun orang yang tujuh kali lebih bahagia adalah mereka yang tidak pernah bertemu aku tetapi beriman denganku."

Rasulullah diam seketika. Kemudian, beliau menyambung dengan suara yang sayu:

"sesungguhnya aku rindukan mereka..."
اَللَّهُمَّ صَلِّ َعلى سيدنا مُحَمَّدٍ وَ عَلَى آِل سيدنا مُحَمَّدٍ
صدق رسول الله صلى الله عليه وسلوسلم.

======

Tips Kawal Nafsu;

● CARA NAK KAWAL NAFSU.. "Bila nafsu mulai menguasai diri untuk berbuat perkara yang buruk atau haram sentuhlah dada dan sebut "INNI AKHAFULLAH" (Sesungguhnya aku takut Allah) SHARE kepada yang lain biar semua tahu.. Sharing is jariah.. "Janganlah kita Menyeksa Malaikat Kiri melakukan kerja tanpa Henti sedangkan Malaikat Kanan menganggur tak ada Kerja" ~Ustaz Azhar Idrus~
Continue Reading

Sunday, 23 November 2014

Khasiat Buah Kiwi

Assalamualaikum wbt,
Bismillahirrahmanirrahim,
Semalam wawa berblogwalking, tetiba terjumpa artikal khasiat buah Kiwi. Wahh, baru wawa tahu khasiat buah kiwi untuk orang hamil. Jadi, wawa kongsikan kepada kalian tentang artikal ini. Sumber

Buah Kiwi Menyihatkan Anda & Kandungan
Salah satu perkara paling menyeronokkan ketika hamil ialah menikmati makanan lazat semahu-mahunya tanpa rasa bersalah dengan pertambahan kalori yang diambil.
Walau bagaimanapun, harus diingat! Nikmat daripada semua makanan tersebut harus disertai dengan kandungan khasiat yang tinggi bagi menyokong perkembangan awal tumbesaran bayi dalam kandungan.
Ketahuilah! 3 nutrien penting di samping zat pemakanan lain yang diperlukan oleh bayi bagi tumbesarannya ialah vitamin C, asid folik dan kalsium. Anda tidak semestinya menggandakan kuantiti makanan, sebaliknya hanya menambah kuantiti nutrien makanan dan minuman kerana ia merupakan sumber khasiat utama yang diperlukan oleh bayi.
Cara paling mudah untuk mendapat kandungan nutrien yang cukup daripada pemakanan sepanjang kehamilan ialah melengkapkan pelan pemakanan dengan pelbagai jenis sayur-sayuran dan buah-buahan.
Kebanyakan buah merupakan sumber nutrien yang baik malah merupakan cara yang lebih sihat bagi meningkatkan jumlah kalori harian. Antara buah yang baik ialah buah kiwi. Rasa masam manis tropikanya bukan sahaja boleh mengurangkan rasa mual malah turut mengandungi nutrien-nutrien lengkap bagi bakal ibu seperti anda.
Buah kiwi datang dalam 2 jenis iaitu hijau dan kuning emas. Namun kedua-duanya penuh khasiat. Walaupun saiznya kecil, kebaikan yang terkandung di dalam buah kiwi sangat banyak. Lantas, menjadikannya sebagai buah yang paling padat dengan nutrien.
1. Kekalkan Sistem Imuniti
Pengambilan vitamin C secukupnya sewaktu hamil boleh disamakan seperti mendapatkan polisi insurans bagi anak anda. Vitamin C merupakan salah satu vitamin paling penting sewaktu hamil bagi mengekalkan kesihatan anda dan kandungan. Buah kiwi merupakan sumber vitamin C paling baik berbanding buah oren. Ia terbukti membantu pergerakan plasma dan mampu menyimpan vitamin C di dalam sel badan.
Selaku antioksidan selular yang kuat, umum mengetahui kepentingan Vitamin C dalam meningkatkan imuniti badan bagi melawan bakteria. Pengambilan sesetengah jenis ubat-ubatan dikatakan tidak selamat untuk ibu hamil. Oleh kerana kesihatan harus diutamakan ketika hamil, maka mengekalkan sistem imuniti pada tahap terbaik dapat membantu anda tetap sihat.
Vitamin C memainkan peranan utama dalam sintesis kolagen yang memegang membran fetus dan mengekalkan kekuatan mekanikal membran korioamniotik. Paling penting, vitamin C menyokong penyerapan zat besi yang membantu pembentukan hemoglobin yang diperlukan anda dan bayi.
Kajian terbaru menunjukkan sumber vitamin C yang baik daripada buah kiwi sebenarnya membantu penyerapan zat besi daripada sumber makanan lain. Memakan buah kiwi dengan suplemen zat besi dan makanan yang kaya dengan zat besi dapat meningkatkan penyimpanan zat besi badan. Ini membantu anda yang mungkin kekurangan zat besi dengan cara yang mudah dan lazat bagi meningkatkan jumlah zat besi dalam badan.
Oleh itu, selain daripada menghilangkan rasa lapar pada waktu malam, memakan buah kiwi secara harian berupaya memastikan anda dan bayi mendapat Vitamin C secukupnya.
2. Tinggi asid folik
Satu lagi faktor menjadikan buah kiwi sebagai makanan ideal bagi wanita hamil ialah kandungan asid foliknya yang tinggi. Asid folik yang juga dikenali sebagai folate memainkan peranan penting dalam mengelak kecacatan saraf sewaktu lahir iaitu perkembangan otak dan saraf yang tidak lengkap sebanyak 70%.
Antara kecacatan saraf yang paling kerap berlaku sewaktu lahir ialah spina bifida, penutupan saraf tunjang dan kolum spina yang tidak lengkap. Kebanyakan kecacatan ini berlaku sewaktu 28 hari pertama kehamilan, lazimnya sebelum anda sedar tentang kehamilan.
Oleh kerana itulah, anda digalakkan mengambil asid folik walaupun sebelum hamil bagi mengurangkan kebarangkalian kecacatan sewaktu lahir.
Sekiranya anda merancang untuk mengandung dan mula memakan buah kiwi secara teratur, anda sudah pun berada pada tahap permulaan yang baik.
3. Mengurangkan Sembelit
Walaupun kebanyakan wanita gemar makan sewaktu hamil, ramai yang mengalami sembelit akibat perubahan hormon. Buah kiwi mengandungi kandungan serat yang tinggi, di mana serat sebiji buah kiwi sama seperti semangkuk bijirin.
Serat memainkan peranan aktif dalam mengurangkan sembelit sepanjang tempoh kehamilan. Serat juga bagus bagi mengumpul dan membuang toksin daripada kolon. Oleh yang demikian, ia dapat mengelakkan kanser usus.
4. Tidur nyenyak
Kebanyakan wanita hamil tidur lebih banyak berbanding biasa dalam trimester pertama. Namun, masalah tidur akan bermula selepas trimester pertama dan selalunya berpanjangan sehingga lepas bersalin. Tidur yang kurang bukan sahaja mempengaruhi tumbesaran bayi malah turut mengganggu keupayaan anda untuk bekerja sepanjang hari.
Kajian telah menunjukkan bahawa memakan sebiji buah kiwi sejam sebelum tidur dapat meningkatkan kualiti tidur. Ia dapat menenangkan dan menstabilkan perasaan seseorang kerana kandungan kalsiumnya yang tinggi. Inilah cara terbaik untuk anda mendapat tidur yang lebih panjang dan lena, sambil menghilangkan kerisauan tentang kesihatan anda dan bayi.
5. Merendahkan Tekanan Darah
Peningkatan kecil dalam tekanan darah ketika hamil adalah petanda kehamilan yang biasa, termasuklah rasa mual dan sembelit. Walau bagaimanapun, jika tahap tekanan darah naik mendadak dan tidak dirawat, ia bukan sahaja boleh membahayakan diri anda dan nyawa bayi, malah dapat menjurus kepada masalah diabetes.
Antara sebab terbaik untuk anda menjadikan buah kiwi sebagai sebahagian daripada makanan harian ialah jumlah potassium yang terkandung dalam buah hebat ini. Dengan hanya satu hidangan, ia mengandungi lebih banyak potassium berbanding pisang. Potassium melawan efek garam (sodium) bagi mengurangkan tekanan darah yang tinggi.
Cinta : Mungkin ramai yang tidak tahu akan khasiat buah kiwi ini terutama untuk kaum wanita yang mengandung.Dengan amalan memakan buah kiwi dapat memberi kesihatan yang baik buat kandungan anda.Hanya sedikit perkongsian dari Cinta.
Continue Reading

Saturday, 22 November 2014

Astaghfirullahala'azim, Ya Allah Ampuni Aku!

Assalamualaikum,


Apa khabar sahabat wawa yang cantik lagi hensem..? Alhamdulillah,  semoga sihat dalam barokah Allah semua. Wawa doakan buat kalian yang singgah di teratak wawa ni, dikurniakan rezeki yang berkat dan diderakan rezeki sederas deras derasnya.

wawa doakan kalian mendapat 'Buah-buahan' kebaikan dari blog ini, wawa ucapkan selamat membaca dan selamat memetik 'buah-buahan' kebaikan di dalamnya.

.

Kisah petang tadi di tempat kerja wawa. Petang tadi, wawa nak scan document kat mesin photocopy dan buat kerja macam biasa. Datang sorang mamat cina namanya Cheen, katanya nak copy drawing dari A4 ke A3. Wawa bagi laluan kat dia, bila copy yang keluar tak jadi. Tetiba wawa dengar, "Astaghfirullahala'azim".. 


Wawa pusing kat dia, u cakap apa tadi Cheen? I macam dengar sesuatu. Then, dia ulang lagi 'Astaghfirullahala'azim".. haha.. Cheen buat I nak tergelak, mana u belajar Cheen? Siapa yang ajar u sebut? I tanya dia. Dia bagitau, dulu I kawan dengan budak-budak melayu ramai. I selalu dengar dieorang cakap macam tu. I suka dengar bahasa Arab, U ajar I boleh? Katanya.. I cakap boleh aja..")

Cheen tanya wawa, boleh ke I sebut macam tu?? I kata, why not? Tak salah pun sebut, mana tahu silap-silap u lebih tertarik macam Felixia kan.. Wawa tak cakap laa macam tu, just cakap boleh je. 

.

Sebenarnya, wawa terkejut sebab non muslim lebih berminat untuk menggunakan kalimah yang baik-baik. Perasan tak, bila korang pegang sesuatu then benda tu jatuh. Apa yang korang sebut? Allahuakbar? Subhanallah? Allahurabbi? Astaghfirullahala'azim? atau apa?

Yang banyak wawa dengar, perkataan yang tak sepatutnya. Jarang wawa dengar yang sebut, Allah, Subhanalah.. Yang selalu dengar tuttt, tuttt.. Wawa dengar pun segan.. Ya Allah.Ampunilah hamba Mu ini, rahmatilah kami, lindungilah kami dalam maghfirahMu..

Apa komen saudara, bila berada dikalangan non muslim? Bagaimana kalian bergaul/bersahabat?


Continue Reading

Friday, 21 November 2014

7 Ramuan Utama Collagen Powder

7 RAMUAN UTAMA COLLAGEN POWDER

======


1. Kolagen Dari Sisik Ikan Merah
》Memelihara kulit jadi fleksibal tetapi tegang, memberikan reaksi melantun apabila kulit ditarik. Kolagen ikan mengandungi elastin yang berfungsi bergandingan bahu dengan kolagen untuk mengekalkan kulit menjadi tegang, anjal & elastik.

2. Ekstrak Biji Camellia Japonica
》Biji Camellia Japonica terdiri dari asid oleik, satu emolien & pelembap kulit yang hebat & isoflavon, antioksidan semulajadi yang mampu mengurangkan radikal bebas. Membekalkan nutrisi dan penghidratan.

3. Ekstrak Pfaffia
》Pfaffia yang juga dikenali sebagai ginseng Brazil, apabila digabungkan dengan ekstrak biji Camilla japonica, membantu formasi kolagen & asid hyaluronic. Dengan kemampuan luar biasa mengikat kuantiti air yang banyak. Asid hyaluronic mainkan peranan dalam menghidratkan tisu tubuh untuk menjadikan kulit lembut lembap & licin. Ringkasnya 
Membaiki rambut gugur serta kasar, ketidakseimbangan hormon, dan meningkatkan tenaga batin. Meningkatkan prestasi dan tenaga.

4. Vitamin C
》Menggalakkan penghasilan kolagen & menentang radikal bebas yang merosakkan kulit kita.

5. Vitamin B2, B6
》Bekalkan tenaga penting dalam proses pengeluaran kolagen di dalam sel tubuh.

6. Ekstrak Kekerang
》Mengandungi glukosamina sbg pelincir sendi, menghidrat mata, & melegakan ketidakselesaan mata.

7. Lactobacillus acidophilus
》Membantu mengimbangi mikroflora usus & membantu membina sistem usus yang sihat sekaligus tingkatkan penyerapan kolagen.


.

Ini adalah 7 ramuan utama dalam collagen powder yang wawa amalkan. 

Apa kandungan/ramuan kolagen yang korang makan? Ce cite..")

Nak cuba supplemen berasaskan kolagen? Pastikan anda faham setiap fungsi ramuan yang terkandung dan kolagen yang terbaik dan bagus untuk penyerapan optimum pastikan ia dalam molekul yang rendah.

Collagen yang wawa makan ni mengandungi 4000mg kolagen RSS (Sisik Ikan Merah) serta berat molekularnya adalah 1000 Dalton (berat molekular kolagen disukat dalam Dalton). Ia amat mudah untuk diserap oleh tubuh dan membantu meningkatkan sintesis kolagen pada lapisan dermis dengan berkesan.

019 996 6576
vitaminwawa.blogspot.com

======

For Info and Order:



emel : wanrokiahwanismail@gmail.com 
 sms/whatsapp : 019 996 6576 ID Shaklee: 1109915 
COD Vitamin Shaklee : Paka & Sekitar 

 “INGINKAN PENDAPATAN LUMAYAN SEHINGGA 6 ANGKA SEBULAN HANYA DENGAN BERDAFTAR SEBAGAI AHLI SHAKLEE? HUBUNGI SAYA SEKARANG UNTUK SAYA BIMBING ANDA. KELAS BIMBINGAN 100% ONLINE TANPA PERLU ANDA KELUAR RUMAH. WAKIL PENGEDAR SELURUH MALAYSIA MASIH LAGI DIPERLUKAN”
Continue Reading

Wednesday, 19 November 2014

10 Sebab Anda Perlukan Kolagen

Assalamualaikum wbt,


Pada usia awal 20-an, terdapat pertumbuhan yang aktif bagi menyokong pertumbuhan struktur badan dan menggalakkan perkembangan otot, tendon serta ligamen. Kata Dr Rozmey, “Ia digunakan untuk menghasilkan protein bagi membantu pertumbuhan ini serta mengaktifkan penjanaan semula sel badan yang baru,”




Ketika usia menjangkau 25 tahun ke atas, kolagen mula manyusut dalam badan pada kadar 1.5 peratus setahun dan sehingga usia 45 tahun, badan kita dijangka kehilangan sebanyak 30 peratus daripada kolagen semulajadi

Khasiat kolegan tidak hanya tertumpu pada kecantikan semata-mata bahkan ia juga memberi faedah untuk kesihatan diri secara menyeluruh. Antaranya kolagen boleh membantu menggalakkan perkembanngan otot, kuku, rambut, tendon serta ligament. Selain itu, ia membantu meningkatkan kesihatan sendi yang baik.

Ok, jom kita lihat 10 sebab anda perlukan kolagen.

10 SEBAB ANDA PERLUKAN KOLAGEN

========


1. Semakin meningkat usia, kolagen semakin berkurang dalam badan. Bagi meningkatkan kolagen dalam badan, anda perlu mengambil inisiatif dengan melalui pemakanan tambahan yang berunsur kolagen. 

2) Kulit hilang keanjalan. Kolagen adalah bersifat anjal. Selepas meningkat usia, kadar kolagen didalam badan semakin berkurangan dan menyebabkan keanjalan kulit semakin berkurang. Kesan yang paling ketara adalah keremajaan kulit semakin hilang, kulit menjadi kering dan Nampak tidak segar.

3) Kedutan pada wajah mula kelihatan. Di sekitar mata kelihatan gari-garis halus walaupun baru berusia 25-30 tahun. Usia baru 25 tahun tapi disangka 35 tahun. Apakah anda tidak gusar? 


4) Kulit menjadi kusam dan penyebab kepada timbulnya pigmentasi. Pigmentasi adalah jeragat dalam bahasa kampungnya, dan terjadi kepada sebahagian besar wanita Asia.   

5) Organ badan mulai kendur. Bahagian-bahagian tertentu tidak menegang seperti ketika remaja.


6) Mengalami sakit sendi.Sendi adalah unsur utama dalam struktur sendi dan tulang, apabila kolagen semakin berkurang, pergerakan antara tulang menjadi tidak smooth. Sebab itu berlakunya bunyi ‘krek krok krek’ apabila berlaku pergeseran. Ini menyebabkan kesakitan pada anda.

7) Rambut mulai menjadi kering dan bercabang. Bermacam produk digunakan untuk melembutkan rambut, hasilnya tetap sama. Tahukah anda, itu adalah disebabkan oleh pengurangan kolagen.

8) Bermata panda.Lingkaran gelap bawah mata mulai timbul, ia boleh menyebabkan penampilan anda terganggu. Nampak sangat tidak bermaya kan?


9) Gusi  mudah berdarah. Apabila anda menggosok gigi, ia menyebabkan luka pada gusi. Gusi senang berdarah petanda kekurangan kolagen dalam badan.

10) Kuku menjadi lembut dan mudah pecah atau tertarik. Tanpa menggunakan ‘pengetip kuku’, kuku boleh digigit dengan mudah.


Jemput sahabat meneliti kesepuluh sebab ini pada diri, ada ke ada? Jika ada, anda harus berwaspada. Kolagen dalam badan anda sememangnya sangat berkurang.

Continue Reading

Tuesday, 18 November 2014

Cabut Gigi Tak Sakit, Lepas Cabut Baru Sakit

Assalamualaikum wbt,

Semalam, lepas maghrib Wawa duk mengadap lappy sambil fikir nak masak apa malam ni.. Tetiba en suami panggil, kata nak cabut gigi.. Nak pergi tak? Erkk, hari ni ke? Gigi tak sakit pun..

Haa, pergi malam ni laa siap cepat. Isyak jam berapa? Jam 8.05 malam, wawa jawab. Kita tunggu isyak dulu laa. Ok.. 

Lepas isyak gerak keluar, jam dah 8.45 malam. Nak gi klinik mana ni? Tanya suami. Kita pergi je la mana-mana pun asalkan tak sakit. Ok laa, kita pergi Dungun, kat klinik i pergi hari tu.

Jam 9.10 malam, kami sampai kat klinik gigi Norlela. Wahh, boleh tahan klinik ni tersusun cantik, doktor pun comey, lembut je.. hehe.. Kebetulan time kami pergi tak ade orang, sebab sebelum tu dah LUA dengan suami bila kita sampai sana InsyaAllah tak de orang. Alhamdulillah, memang kami je yang ada, biasa penuh gak kata suami.

Lepas wawa register, doktor panggil masuk. Wahh, sejuk bilik tu, masa kecil asal masuk bilik untuk cek gigi mesti gigil. Malam tadi, wawa cool & rilek aje, Doktor mula dengan tampung @ tampal gigi, katanya gigi wawa tak berlubang pun tempat yang nak tampung/tampal tu. Memang tak ada doktor, cuma bila wawa makan ada sisa melekat kat celah gigi, bila lama-lama rasa makin ade lubang je kat celah tu. Lepas dia tengok betul-betul, ada lah sikit. Lepas tampung/tampal, sambung pula dengan cuci. Tak sakit pun dia buat, cuma ada sikit-sikit rasa ngilu. Lepas cuci, kasi cabut plak gigi wawa.. Dalam kepala fikir yang indah-indah je, sebab takut sakitkan. Kita fikirkan hal yang seronok..Alhamdulillah, tak sakit doktor ni buat.

Gigi geraham yang second hujung, rasa sayang plak nak cabut. Sebenarnya macam tak ready lagi untuk dicabut, tapi suami wawa suruh cabut jugak. Gigi geraham tu wawa dah tampung masa sekolah rendah lagi, memang dah lama sangat la. Dua minggu lepas, kesan tampung tu tercabut sikit dan bila kita makan, sisa-sisa makanan masuk situ. Kita kena korek untuk buang selalu. minggu lepas, ada rasa sakit-sakit sikit tu pun jarang-jarang je dia datang. Bila bagitau suami, dia suggest suruh cabut. Haa, malam tadi selamat laa gigi tu dari gusi wawa. Boleh tahan 3 @ 4 kali kena cucuk, belum rasa kebas doktor dah mula nak cabut. Rasa sengal sikit, tapi sekejap je lepas tu dah tak rasa pape. lepas cabut, rasa bibir & mulut menebal semacam.

Yang bestnya doktor ni, memang cermat buat kerja. Wawa pernah pergi klinik lain tahun lepas, doktor buat cincai-cincai je. Kerak-kerak gigi pun tak hilang semua..Cuci kali ni puas hati laa, comel jadi gig kita bersih je sebab kerak-kerak dah takde,,hehe..Klinik dulu wawa pergi kena dalam

Anda yang nak dapatkan perkhidmatan pergigian yang berada di kawasan paka, kerteh dan dungun wawa sangat-sangat recommend korang untuk pergi klinik ni..


Continue Reading

Quote for Tuesday

Assalamualaikum wbt,

"May your sky always be clear, may your dear smile always be bright and happy, and may you be for ever blessed for that moment of bliss and happiness which you gave to another lonely and grateful heart." 





Wawa ambik quote ni dalam web office, setiap hari pasti ada quote yang best2.
Continue Reading

Korean Guy Yang Banyak Tanya

Assalamualaikum & selamat pagi,

Bismillahirrahmanirrahim.


Anyeong hashimikaa.. maksud dia boleh guna untuk greeting, say morning, afternoon, evening ,  night pun boleh. 

Aktiviti wawa setiap hari diofis, wawa akan mulakan dengan doa. Sama macam kita nak mula kelas time sekolah2 dulu. Doa awal2 pagi, apa-apa saja kadang wawa baca doa dhuha. 

Bila dah duduk, 'On' Pc wawa akan buka diari, buku kecil yang wawa buat untuk bisness shaklee. Wawa akan senaraikan kesyukuran pagi ni, apa saja nikmat dan kegembiraan yang wawa lalui. Lepas tu, sambung dengan buat 'To do list', apa yang wawa nak buat, kerja apa yang wawa nak siapkan dan status apa yang wawa nak tulis dan share. Sambung lagi dengan menulis kata-kata positif untuk hari ini.

Alhamdulillah, done semuanya. Wawa akan mula dengan kerja-kerja ofis.

Bila nak mula buat kerja, wawa akan sarungkan tasbih digital untuk menyebut, memuji Nama Allah Asma AlHusna. Dekat ofis, wawa suka zikir Ya Wahhab Allah Yang Maha Pemberi.. Setiap hari wawa buat hal yang sama. 

Sebelah wawa, staff from Korea nama dia "You Hanbyul" wawa panggil Hambyol je. Masa awal-awal dulu, dia just tanya apa wawa pakai tu, untuk apa tu. Then, wawa explain laa kat dia. Ini tasbih digital, untuk zikir, sebut nama Allah. Dia cuma mengangguk, tapi tak faham.

Lepas dari tu, dia selalu tanya berapa dah you sebut Allah? Bila wawa bagitau berapa2, dia cakap ok je. Ada masa dia ajuk wawa dengan gerakkan mulut dia ikut macam wawa laa, kononnya.. haha.. gelagat dia kelakar laa jugak.. kadang, kiteorang panggil dia 'mungcungi'.. ngee

Setiap hari tanye, hari ni dah berapa. Semalam, tak sangka dia panggil wawa. Tengah ralit buat kerja. 

Hambyol : wan, berapa kali dah u tekan button sebut Allah? 

Me : wawa tunjuk, lebih kurang 4000 lebih semalam. Kenapa?

Hambyol : kenapa you selalu sebut Allah? Bila u sebut, Allah datang ke? Mana Allah? Saya nak tengok. 

Me : emm.. hehe.. Sebab saya nak dekat dengan Allah. Ya, Allah datang pada saya. Bila saya rasa tak tenang, saya sebut allah dan perasaan tu akan hilang. Bila saya sebut Allah selalu, saya yakin Allah sedang menjaga saya. Allah ada dimana-mana, cuma saya tak dapat nak sentuh, nak lihat dan nak gambarkan bagaimana bentuk Allah. Saya yakin, Allah ada.

Hambyol : Macam mana u yakin, sedangkan u tak nampak Allah, u tak tahu Allah macam mana.. Bila i sebut Allah, tak ada rasa pape pun..

Me : hmm, macam mana nak cakap ye? Ini adalah kepercayaan, awak ada agama awak, awk percaya dengan agama awak melalui bentuk, bila nampak bentuk baru u yakin itu God korang kan?? Dalam islam, kami telah diajar dengan Kepercayaan dan Keyakinan bahawa Allah itu ada. Contoh, dalam exam. ketika kita jawab exam, tetiba kita terloss tak tahu nak jawab apa. Apa yang korang buat? Kami cuma zikir nama Allah, istighfar then ilham pasti datang dengan tiba2. U tahu angin? 

Hambyol : ya, tahu.

Me : Ok, u nampak angin? U rasa angin? 

Hambyol : ya, bila nampak kertas terbang disitu ada angin. Yes, I feel it. 

Me : u tahu macam mana bentuk angin? Can u describe the shape of wind?

Hambyol : i can't describe how wind it is.. saya tahu ada angin, saya boleh rasa ada angin tapi saya tak dapat nak jelaskan.

Me : Haa, macam tu jugak Allah.. Kami yakin Allah ada, kami tak tahu nak gambarkan macam mana Allah tu, sebab Allah tak sama dengan apa-apa pun. Allah sendiri. sama dengan konsep angin, kita tahu angin ada, kita dapat rasa angin tapi kita tak tahu macam macam angin..U faham?

Hambyol : emm..emm.. can u show me, the beautiful girl in your phone??
[pegang phone wawa nak tengok gambar]

Me : u masih kurang jelas kan??takpe. ohh, sorry.. u tak boleh tengok phone i sebab, ade photo yang tak berhijab.

Hambyol : kenapa u kena pakai hijab? u & orang lain tak sama, i nampak u lebih beragama dari orang lain..

Me : sebab we are muslim, we need to cover our aurah, so we use hijab laa..hahaha... apa yang bezanya? sama je laa..

Hambyol : No, awak berbeza sangat. oo, ok..

Me : yang ni terpulang pada individu, dieorang memilih untuk dekat dengan Allah dengan cara bagaimana..

[habis, sebab wawa nak balik dah. tak nak dia tanya lagi, nanti jenuh nak menjawab..haha..sebab wawa bukan arif sangat nak bercerita pada non muslim, setakat mengajak kawan2 buat solat2 sunat tu Alhamdulillah..]

Waktu ni dah jam 6 petang, jadi wawa pun kemas-kemas barang bersiap untuk pulang..hehe.. Mungkin ada lagi percakapan kiteorang, tapi wawa lupa dah.. Budak ni suka cakap, kalau layan dia cakap takkan habis.

Kalau korang ada penambahan ilmu untuk dikongsikan boleh share dengan wawa ye, mana tahu kalau dia tanya lagi, wawa boleh explain panjang lebar.. kan..


Thanks for reading..")

Kaja! jom BALIK..")

Continue Reading

Sunday, 16 November 2014

Tips Dr Azizan Osman

Assalamualaikum wbt,

Semalam sempat wawa search motivasi Dr Azizan dan Prof Muhaya. Ya Allah, serius kita boleh dapat apa yang kita nak dengan syarat kita perlu memberi dahulu.

Nak Bahagia, kita bahagiakan orang dulu.

Nak tenang, kita tenangkan orang dulu.

Nak kaya, kita kayakan orang dulu.

InsyaAllah,  semua tu akan datang pada kita. Jemput dengar sahabat..")



Continue Reading

[Product] Omega Guard

Assalamualaikum wbt,

Omega Guard Dietary Supplement


Retail Price : RM136
Hidangan : 90 Capsules

---------

For Info and Order:



emel : wanrokiahwanismail@gmail.com 
 sms/whatsapp : 019 996 6576 ID Shaklee: 1109915 
COD Vitamin Shaklee : Paka & Sekitar 

 “INGINKAN PENDAPATAN LUMAYAN SEHINGGA 6 ANGKA SEBULAN HANYA DENGAN BERDAFTAR SEBAGAI AHLI SHAKLEE? HUBUNGI SAYA SEKARANG UNTUK SAYA BIMBING ANDA. KELAS BIMBINGAN 100% ONLINE TANPA PERLU ANDA KELUAR RUMAH. WAKIL PENGEDAR SELURUH MALAYSIA MASIH LAGI DIPERLUKAN”
Continue Reading

Friday, 14 November 2014

Doa Pelembut Hati Dan Pendinding Diri

Assalamualaikum wbt,

Salam jumaat yang penuh barokah buat sahabat yang sedang membaca entry wawa sekarang. Wawa doakan kalian dikurniakam rezeki yang deras sederasnya.

Wawa nak kongsi doa yang korang boleh baca untuk melembutkan hati samada anak-anak, suami, isteri mahupun sesiapa sahaja. Tak perlu nak bermantera bagai, cukup sekadar kalian amalkan doa ini. 

Bagi yang ada anak susah nak solat, degil, tak dengar cakap, ibu-ibu, ayah-ayah boleh amalkan surah ni.

Surah Toha , ayat 1-5..



Selamat beramal..")

Continue Reading

Sunday, 9 November 2014

Sedekah Subuh

Assalamu'alaikum wbt,

Wawa kongsikan petikan dari group emas whatsapp GCP. Perkongsian dari seorang sahabat wawa merangkap dealer emas.")

Semoga perkongsian ini memberi kebaikan kepada kita.


Jom! Kita amal 

SEDEKAH SUBUH...

Sememangnya kita hidup ini penuh dengan dugaan, dan banyak perkara yang menjadikan kita stres. masalah kewangan, kerja dan sebagainya.
bagi saya ...ingin sekali berkongsi pengalaman agar dapat menjadi salah satu jalan keluar bagi sahabat-sahabat di fb,whatapps

sedekah subuh ini telah lama kami (penulis dan group  laksanakan) hampir 10 tahun lamanya, cuma baru-baru ini sahaja saya berani berkongsi dengan sahabat kerana sebaiknya amalan disembunyikan. Namun kerana ingin menjadikan perkara ini amal jariah kami, maka saya mewar-warkan di sini.

saya terbaca satu hadis hampir 10 tahun lalu tentang, malaikat keluar bersama mentari pagi dan mendoakan mereka yang bersedekah dengan limpahan rezeki dan mendoakan orang yang tidak bersedekah dengan ancaman kemusnahan harta benda dan laknat. Sangat menakutkan ketika saya membaca tulisan tersebut terus saya memulakan sedekah subuh keesokkannya.

oleh kerana zaman yang menuntut segala-galanya hendak pantas, maka sukar bagi kita yang bekerja hendak mencari fakir miskin atau anak yatim pada subuh-subuh hari sebagaimana Zainal Abidin (Sydina Ali) melaksanakannya di Madinah.

oleh itu, setiap pagi saya memasukkan wang ke dalam sebuah bekas kuih sebaik sahaja sudah solat subuh, dan apabila sampai masa 30 hari atau 40 hari saya akan serahkan kepada kakak saya untuk memasak sarapan pagi untuk diberi kepada anak yatim dan fakir miskin setiap hari. kami memberi makan hampir 30-40 orang fakir miskin sarapan pagi setiap hari sejak 10 tahun yang lalu dan kami telah menemui pelbagai PERISTIWA AJAIB yang tidak mampu saya ceritakan di sini.

sejak 4-5 bulan yang lalu saya telah mula menyebarkan amalan ini, dan pada hari Rabu lepas semasa saya di Kuching saya telah memberitahu rakan-rakan ketika makan malam, dan salah seorang dari mereka "pick up" apa yang saya katakan.
pada hari Jumaat, dia sibuk mencari saya di pejabat, kerana ingin mengucapkan terima kasih, kerana baru sahaja sekali dia melakukan sedekah subuh ini dia sudah dianugerahkan rezeki, iaitu menantunya mendapat pekerjaan.

tadi dia bercerita lagi, claim kerja luarnya sudah diperoleh sedangkan pada kebiasaanya claim akan mengambil masa satu tahun baru dibayar. 

seorang lagi sahabat menyatakan, "apa yang aku tidak mintak pun dapat, sampai perkara yang aku fikir tak logik pun aku dapat" itulah kata-katanya...

seorang sahabat lain, mempunyai anak istimewa, dan anaknya kini sudah boleh bercakap....memanggil namanya IBU...setelah 5 tahun tidak mampu berkata-kata.

seorang sahabat lagi berkata, dia berasa sangat tenang, walaupun ada banyak masalah, tuntutan kerja dan sebagainya...tenang setenang-tenangnya. Ini adalah kali ke-10 dia memberikan sedekah selama hampir setahun.

CARANYA?...mudah sekali

pilihlah WAKTU yang paling AFDHAL....iaitu SELEPAS SUBUH DAN SEBELUM SYURUK..dan masukkanlah tak kira berapa sen/rm ke dalam tabung sedekah subuh itu, semasa hendak memasukkan wang itu berniatlah apa sahaja niat yang baik-baik untuk anda dan keluarga....dan masukkan ke dalam tabung itu sehingga genap sebulan, agihkanlah kepada mana-mana orang/badan yang memerlukan dan teruskan amalan itu seperti biasa. Bagi kumpulan saya, kami menyediakan sarapan pagi untuk anak yatim dan fakir miskin.

setiap ahli dalam rumah perlu mempunyai tabung sedekah subuh mereka sendiri, walaupun anak itu berusia 6 bulan...

seperkara lagi sekiranya kita out station,tetapi diteruskan dengan memasukkan duit sedekah subuh itu ke dalam wallet kecil atau sampul surat duit raya setiap subuh, selepas balik dari out station pindahkan duit dalam sampul duit raya tadi ke dalam tabung sedekah subuh kita...
Continue Reading

Testimoni Shaklee Collagen Powder

Assalamualaikum wbt,

Wawa nak share testimoni selepas menggunakan Collagen Powder Shaklee, parut Chicken Pox Hilang..!")



Kesan Parut Chicken Pox Hilang 
=======

Parut chicken pox hilang selepas consume Collagen powder.

Tengoklah perbezaan kat photo bawah ni, terukkan kena chicken pox.

Alhamdulillah, hilang selepas consume collagen powder.

======
Sedikit Info tentang Demam Chicken Pox juga dikenali sebagai Demam Pelentong.

1. Pelentong atau chicken pox kerap menjangkiti kanak-kanak berusia 2-8 tahun, tetapi ia boleh menjangkiti sesiapa tanpa mengira usia.

2. Berpunca daripada varicella zoster virus yang akan kekal diam di dalam badan selepas jangkitan pelentong (chicken pox ) sembuh. Ia boleh aktif semula dan menyebabkan penyakit kayap ( herpes zoster).

3. Pelentong tersebar melalui udara dari pesakit yang sedang mengalami jangkitan pelentong apabila mereka batuk atau bersin, serta jika tersentuh cecair dari kulit pesakit pelentong. Ianya boleh berjangkit dari tempoh 3 hari sebelum ruam keluar sehingga pesakit mempunyai bintil-bintil berair ( dalam tempoh 5 hari dari hari pertama ruam tumbuh).Selepas kulit kering, ianya tidak lagi berjangkit. Kulit keras yang timbul selepas ianya kering (scab) tidak boleh menjangkitkan pelentong ( chicken pox).

4. Kanak-kanak biasanya tidak mengalami sebarang demam. Orang dewasa pula kerap mengalami demam, sakit badan, sakit kepala 2-3 hari sebelum bintil-bintil air tumbuh di badan.

5. Ruam yang timbul bermula daripada, kepala/ muka, kaki dan tangan dahulu, merebak ke arah badan/ belakang. Ruam pelentong ini sangat gatal.

6. Kesan daripada pelentong ialah selalunya ia meninggalkan parut di badan. Kadangkala, jangkitan kuman staphylococcus/ streptococcus juga boleh terjadi terutama jika ianya digaru. Namun, komplikasi lain yang serius seperti jangkitan paru-paru, kurang darah pembeku( platelet), jangkitan pada selaput otak ( encephalitis) jarang berlaku kecuali kepada orang- orang yang mempunyai sistem pertahanan badan yang lemah ( contohnya pengidap HIV, orang yang mengambil steroid yang lama, pesakit kanser)

========
Orang tua2 cakap, demam chicken pox sekali seumur hidup. Setiap orang pasti akan kena. Samada kena waktu kecil atau besar.

Kena waktu kecil, untunglah. Parut dah hilang lama kan. Kalau kena time besar, tambah plak yang jenis payah nak hilang parut. Tak ke haru?

Ehh, sekarang ni macam2 ada untuk hilangkan parut. Antaranya, mestilah Collagen Powder dari Shaklee.

Dijamin berkualiti tinggi, selamat dan semulajadi.

Belum cuba belum tahu, dah cuba pasti repeat order.")

Puan Wawa
0199966576


-------------

For Info and Order:



emel : wanrokiahwanismail@gmail.com 
 sms/whatsapp : 019 996 6576 ID Shaklee: 1109915 
COD Vitamin Shaklee : Paka & Sekitar 

 “INGINKAN PENDAPATAN LUMAYAN SEHINGGA 6 ANGKA SEBULAN HANYA DENGAN BERDAFTAR SEBAGAI AHLI SHAKLEE? HUBUNGI SAYA SEKARANG UNTUK SAYA BIMBING ANDA. KELAS BIMBINGAN 100% ONLINE TANPA PERLU ANDA KELUAR RUMAH. WAKIL PENGEDAR SELURUH MALAYSIA MASIH LAGI DIPERLUKAN”
Continue Reading

Fresh Good Morning

Assalamualaikum wbt,


Bismillahirrahmanirrahim.

Alhamdulillah, Allah panjangkan usia kita hari ni. Jemput syukur sahabat.

Alhamdulillah

Subhanallah

Allahuakbar

Astaghfirullah.

Alfatihah buat suami juga ibuayah, semoga hari ni dimudahkan segala urusan.

Apa khabar sahabat, wawa doakan kalian yang singgah ke blog wawa disihatkan tubuh badan dan dikurniakan rezeki yang melimpah ruah. 

Happy sunday! Hari ni wawa kerja, korang pasti tengah bercuti. Di pantai timur, hari ahad adalah hari bekerja. Jom kita bekerja sekueknyo..hehe

Tips Kecantikan & Kesihatan 

------

Minum air 1 gelas selepas bangun tidur. Nak awet muda, kumur laa dengan air tu sekali. Ini petua orang lama-lama tau. Sapa yang amalkan, memang awet muda!")


Continue Reading