Assalamualaikum wbt,

Berapakah Dos Selamat Vitamin C Untuk Badan? | Menurut RNI dos pengambilan vitamin c adalah sebanyak 60mg. Namun begitu, diluar sana pelbagai jenis dan dos yang terdapat di dalam vitamin. Ada yang 1000mg, 100mg, 500mg dan sebagainya, namun berapakah dos yang sebenar untuk kita ambil vitamin c setiap hari?



Di sini mommy jelaskan bahawa, bagi seorang yang memiliki badan yang sihat pengambilan vitamin c yang baik dan semulajadi adalah tiada limit. Ini kerana sifat vitamin c itu sendiri yang bersifat larut air dan tidak kekal di dalam badan. Jika anda mengambil 1000mg sekalipun, ia tetap tidak kekal di dalam badan. Tetapi, anda haruslah pastikan terlebih dahulu vitamin c yang diambil itu adalah dari bahan semulajadi bukan vitamin c sintetik.

Namun begitu, anda harus faham juga dalam satu masa, badan anda tidak boleh menyerap kuantiti vitamin c yang banyak di dalam satu-satu masa. Kandungan maksimum badan kita mampu menyerap adalah 100 ~ 200mg sahaja. Jadi, apa yang terjadi pada baki vitamin c yang lain jika anda mengambil vitamin c berdos 500mg?

Sustained Release Vita-C Plus mengandungi 500mg vitamin c, di mana ia adalah mempunyai sistem pelepasan secara berperingkat yang melepaskan 500mg vitamin c dalam masa lima jam bagi meningkatkan penggunaan vitamin c dan mengurangkan pembaziran. Ini bersama dengan pengambilan satu setengah biji buah oren setiap jam selama lima jam.



Inilah yang membezakan vitamin c shaklee berbanding vitamin jenama lain. Ia mengandungi dos vitamin c yang tinggi, tetapi tidak mampu diserap oleh badan sepenuhnya dan mengakibatkan pembaziran.

Dos pengambilan vitamin c untuk orang sihat tiada had
Menurut Dr Hafiz Sulaiman, pengambilan vitamin c bagi orang yang sihat adalah tiada had. Namun, pastikan anda mengambil vitamin c yang semula jadi bukan vitamin c sintetik. Dan anda jangan pula memakan vitamin c seperti makan nasi pula ye.

Di waktu yang agak kritikal sekarang ini, anda harus mengamalkan makan vitamin c supaya terhindar daripada wabak yang boleh mengancam nyawa. Menurut Hospital New York, mereka mengubati pesakit Corona Virus dengan menggunakan vitamin c dengan dos yang tinggi.
News Corona Virus dan Vitamin C
Baca :