Assalamualaikum wbt,

Bila berkunjung ke Penang, anda wajib singgah ke 7 tempat makan yang paling best. Siapa pernah pergi Penang? Kalau anda nak tahu, Penang pernah dinobatkan sebagai "Syurga Makanan" kerana bila anda pergi ke mana sahaja kawasan Penang pasti dipenuhi dengan makanan. 

Hari ini wawa nak kongsikan '7 Best Penang Street Food In GeorgeTown". Anda sudah bersedia menerokai tempat makan di GeorgeTown? Jom.

7 Best Penang Street Food In GeorgeTown

1. Nasi Kandar Beratur



Terletak di sebelah Masjid Kapitan Keling adalah penjual nasi kandar yang terkenal dengan waktu beroperasinya berbeza dengan nasi kandar yang lain iaitu, 10 malam hingga 9 pagi. Seperti namanya, harap bersabar beratur mencuba makanan istimewa disini. Rasakan selera anda dengan kari daging lembu yang panas. Atau pergi dengan telur dadar klasik yang disiram dengan kari campuran untuk sepinggan nasi kandar yang sempurna.

Alamat :98, Jalan Masjid Kapitan Keling, George Town, 10300 George Town, Pulau Pinang
Opening Hours: 10pm – 9am daily

2. Hameediyah


Kedai ini telah berusia 100 tahun, Nasi kandar tertua di bandar ini sejak tahun 1907, ia telah bertahan dalam ujian masa dan sejak itu tetap menjadi kegemaran penduduk tempatan. Hidangan istimewa termasuk ayam mawar, kari itik, kapitan ayam, kurma daging kambing, dan rendang daging lembu - semuanya dijamin enak.

Alamat : 164, Lebuh Campbell, George Town, 10200, George Town, Pulau Pinang

3. Deen's Maju Nasi Kandar



Jangan lupa untuk mencuba kandar di Deen's Maju, pelbagai jenis lauk pauk terhidang untuk anda. 
Satu karipap kari yang sedap (bersama ayam goreng, telur masin, dan sambal kelapa) dan anda pasti akan terpikat juga.

Address:170, Jalan C.Y. Choy (Jalan Gurdwara), 10300 George Town, Penang
Opening Hours: 2:30pm – 11pm daily
Contact: +60 12-425 2421

4. Hameed Pata Special Mee Sotong

Tempat makan lain yang mesti dikunjungi di Pulau Pinang, restoran ini berada dalam jarak yang dekat dan boleh berjalan kaki dari Fort Cornwallis. Popular di kalangan penduduk tempatan, mereka hanya menyediakan dua jenis menu iaitu mee rebus dan mee goreng. Kedua-duanya hadir dengan sambal sotong 'Killer Menu' mereka! 

Alamat: 6, Kota Selera Padang Kota Lama (Medan Selera Benteng Cornwallis), Jalan Tun Syed Shah Barakbah, 10200 George Town, Pulau Pinang.

5. Kareem Pasembur Rojak

Kareem Pasembur Rojak mempunyai semua resipi pasembur yang hebat dan itulah yang anda akan dapat! Memiliki sos buatan sendiri, menjadikan Kareem Pasembur Rojak berbeza dari yang lain dan mempunyai pelbagai pilihan seperti fish cakes, taufu dan lain-lain. 

Address: Kareem Pasembur Rojak, Union Street, 10200 Penang (behind Standard Chartered Bank)

6. Penang Road Famous Teochew Chendol

Pencuci mulut tempatan yang sangat digemari ini tidak perlu diperkenalkan lagi. Di Pulau Pinang, anda boleh menikmati cendol yang menyegarkan di gerai sederhana ini di sepanjang Lebuh Kwang Kwee! Selain itu, tidak ada yang mengalahkan semangkuk cendol di bawah terik matahari Malaysia.

Alamat: Pelbagai lokasi

7. Roti Canai Transfer Road


Mulakan hari anda dengan betul dengan sarapan roti canai kari-dan-sambal yang dibungkus dengan potongan ayam besar di sebelahnya. Terdapat juga roti bakar dengan telur rebus separuh berair di atas jika anda lebih suka sarapan ringan.

Alamat: 114, 110, Jalan Transfer, 10050 George Town, Pulau Pinang
Waktu operasi: 7 pagi - 11 pagi setiap hari
Jika ke Penang pasti anda teruja untuk menikmati pelbagai juadah makanan yang terdapat di negeri Pulau Pinang. Kini, anda tidak perlu risau jika merancang untuk bercuti ke Penang kerana anda boleh makan walau dimana sahaja dengan menggunakan khidmat Food Delivery Penang di apps FoodPanda Malaysia Delivery. Hebat bukan?