Assalamualaikum wbt,

Tahukah anda apa itu protein? Protein adalah blok binaan yang membantu memperkukuhkan sel badan kita.  Protein adalah asas kepada pertumbuhan sel badan kita. Oleh itu, secara tidak langsung, protein juga adalah 'makanan' kepada sel-sel tubuh kita. Tubuh kita memerlukan protein yang cukup dan juga berkualiti demi membantu untuk memperbaiki sel-sel yang rosak, mengganti sel-sel yang lama dan membina sel-sel baru yang sihat. 

Sel-sel tubuh yang sihat pula penting demi membantu penyerapan optimum nutrien ke dalam tubuh kita. Protein berfungsi dan diperlukan untuk menghasilkan hormon, enzim, antibodi dan neurotransmitter.

25% daripada badan kita adalah protein yang mana terdapat dalam kuku, rambut, kulit dan otot-otot.
Pernahkah anda terfikir, apakah kesan kepada tubuh sekiranya kekurangan protein. Adakah anda ingin tahu kesan kekurangan protein pada tubuh? Di bawah ini wawa kongsikan 8 kesan kekurangan protein pada badan kita.

kesan kekurangan protein, kesan kekurangan protein pada badan, kesan kekurangan protein untuk kesihatan, kesan kekurangan pengambilan protein pada badan, kesan kekurangan protein terhadap kuku dan rambut kesan kekurangan protein terhadap kuku kesan kekurangan protein kepada kanak-kanak kesan kekurangan pengambilan protein dalam tempoh yang lama apakah kesan kekurangan protein


8 Kesan Kekurangan Protein Pada Badan

1. Edema

Edema adalah pembengkakan dibahagian bawah kulit akibat daripada kekurangan protein. Ia terjadi kerana terdapat banyak cairan pada tubuh. Para saintis percaya ia disebabkan oleh jumlah albumin serum manusia yang rendah, yang merupakan protein paling banyak di bahagian cairan darah, atau plasma darah.

Salah satu fungsi utama albumin adalah untuk mengekalkan tekanan onkotik - kekuatan yang menarik cecair ke dalam peredaran darah. Dengan cara ini, albumin menghalang jumlah cecair yang berlebihan daripada terkumpul di tisu atau bahagian badan yang lain. Kerana penurunan kadar albumin serum manusia, kekurangan protein yang teruk menyebabkan tekanan onkotik lebih rendah. Akibatnya, cairan terkumpul di tisu, menyebabkan pembengkakan. Atas sebab yang sama, kekurangan protein boleh menyebabkan penumpukan cecair di dalam rongga perut. Perut kembung adalah tanda ciri kekurangan protein

2. Masalah Kulit, Kuku Dan Rambut.

Kekurangan protein memberi kesan terhadap kulit, kuku dan rambut kerana sebahagian besar komponen kulit, rambut dan kuku adalah daripada protein. Kekurangan protein yang teruk boleh mempengaruhi kulit anda, menyebabkan kemerahan, kulit mengelupas dan pigmentasi. Ia juga boleh menyebabkan kuku rapuh dan rambut gugur.

3. Hati Berlemak

Tahukah anda, kekurangan protein boleh menyebabkan lemak terkumpul dibahagian organ terutamanya hati. Keadaan ini boleh berkembang menjadi penyakit hati berlemak, menyebabkan keradangan, parut hati dan kemungkinan kegagalan hati.

4. Kehilangan Jisim Otot

Protein sangat penting untuk pertumbuhan dan pemeliharaan otot. Kehilangan jisim otot adalah salah satu tanda pertama pengambilan protein yang tidak mencukupi. Kekurangan pengambilan protein boleh menyebabkan kehilangan jisim otot dan menjadikan badan kita mudah menggeleber.

5. Risiko Keretakan Tulang Lebih Besar

Protein membantu mengekalkan kekuatan dan ketumpatan tulang. Pengambilan protein yang tidak mencukupi dikaitkan dengan kepadatan mineral tulang yang lebih rendah dan peningkatan risiko patah tulang.

6. Menurunkan Sistem Imun

Kekurangan protein boleh menyebabkan keboleh jangkitan meningkat, fungsi kekebalan tubuh juga terganggu. Makan terlalu sedikit protein boleh menjejaskan keupayaan tubuh anda untuk melawan jangkitan, seperti selesema biasa.

7. Meningkatkan Selera Makan Dan Pengambilan Kalori Bertambah

Apabila pengambilan protein anda tidak mencukupi, tubuh anda berusaha untuk mengembalikan status protein anda dengan meningkatkan selera makan, mendorong anda untuk mencari sesuatu untuk dimakan. Kekurangan protein boleh meningkatkan selera makan sehingga menyebabkan berlaku kegemukan dan berat badan berlebihan. 

8. Anemia 

Ia menyebabkan kekurangan sel darah merah. Apabila sel darah merah kurang, ia menjadikan bekalan oksigen ke seluruh tubuh juga berkurang. Jika dibiarkan ia boleh menyebabkan anda pening kepala dan pitam.

Adakah anda memiliki tanda dan kesan kekurangan protein seperti ini? Jika ya, anda perlu segera atasi dengan mengambil makanan yang kaya dengan protein.

Semoga bermanfaat.

Baca tentang: