Thursday, 30 April 2015

Mengapa Bukan Aku?

Assalamualaikum wbt,

Nice sharing, wawa copy paste dari group telegram kami. Semoga kita berfikir sejenak.


Luangkan masa utk membaca. Speed reading pun takpa. Pasti terkesan di akhir cerita. Cerita biasa yg hari2 kita alami.. 😔

---
Kisah untuk pagi ini..

Saya akan kenang kisah ini sampai bila2. (Dengan izin Tuhan)

Tadi, pengunjung di pesta buku tidak ramai. Jadi selepas asar, ada ruang saya dan rakan ke booth Arab Saudi. Dapatlah Quran free lagi.

Selepas itu, di pentas utama, mereka adakan cabutan bertuah. Hadiah utamanya dapat mengerjakan Haji. (Mereka adakan setiap hari jam 6 petang selama pesta buku) Ini sesuatu yang semua orang Islam cita2 kan.

Saya ikut sekali. Sangat mudah. Cuma isi borang.

Nama : Mohamad Bahruddin (biasanya saya letak Bahruddin Bekri sahaja, tetapi entah mengapa tergerak letak nama penuh tanpa nama bapa)
Umur : 34
IC : ...
No hp : ...

Kemudian jawab soalan yang mereka sudah tandakan jawapannya.

Sementara menunggu borang dikutip, diadakan acara menjawab soalan2 mudah. Hadiahnya Quran.

Antara yang saya ingat adalah, "Siapakah khalifah Islam yang ketiga?"

Soalan mudah tetapi kerana saya sudah ada Quran percuma, saya diam2 sahaja.

Seorang lelaki datang ke pentas dan menjawab dengan yakin, "Saidina Ali."

Terus saya meraup wajah. Geleng2 kepala. Mungkin dia nervous atau panik berada di pentas utama.

Selepas diberi beberapa klue, akhirnya dia menjawab dengan betul.

Apabila borang2 sudah dikumpulkan, mereka pun adakan cabutan itu. 20 cabutan yang terawal dapat Quran. Kemudian cabutan yang terakhir barulah hadiah utama.

Selepas kertas cabutan akhir sudah berada di tangan orang Arab, dia berkata, "Pemenangnya berumur lebih 30 tahun."

Saya sudah berdebar2. Ada harapan.

"Dia adalah lelaki."

Saya tambah berdebar2. Harapan semakin naik.

"Umurnya, 34 tahun."

Saya sudah hampir melayang2. Harapan semakin jelas.

"Siapa umur 34 tahun di sini, angkat tangan?"

Ada dua orang sahaja yang angkat tangan, termasuk saya. Peluang saya 50 50.

"Pemenangnya adalah, Mohamad...."

Kaki saya seperti sudah tidak jejak ke tanah. Terlalu ingin saya naik Haji. Memang Tabung Haji sudah cukup syarat minimum, tetapi menunggu giliran itu yang entah bila. Harapan pula sudah meninggi ke langit.

"Mohamad Naim."

Saya tergamam sebentar. Bukan saya. Ya, bukan saya. Saya hanya diam. Kelu.

Rakan saya segera berkata, "Bukan ini orang yang jawab salah tadi?"

Saya amat-amati dia. Memang dia yang jawab salah tentang khalifah Islam yang ketiga.

"Tadi dia malu, sekarang Allah muliakan dia," sambung rakan saya.

Saya pula, pada mulanya hanya tergamam sehinggalah ketika naik motosikal dalam keadaan renyai2, terfikir mengapa bukan saya yang dipilih menjadi tetamu Dia?

Mengapa tadi sepertinya sudah diberi harapan, hampir sempurna dan seketika itu ia direntap. Sekiranya tidak tepat pada umur dan nama, mungkin tidak ada apa2. Mungkin dengan mudah saya berkata, ia belum rezeki. Tetapi ini persis sekali.

Apa yang Allah mahu beritahu? Ia bukan sekadar mahu memberi ingat yang saya belum ada rezeki. Mengapa tadi perasaan saya diangkat tinggi2, hanya kemudiannya untuk disentap jatuh? Mengapa Allah beri rasa seperti itu sekali kepada saya?

Tidak ada kata kebetulan melainkan semua dalam rencana-Nya.

Ingatlah kembali, pada laku saya ketika pemenang tadi yang menjawab salah. Saya meraup2 wajah sambil geleng2. Perbuatan yang identik dengan kata2 sombong, "Takkan itu pun tak tau? Malunya aku."

Mungkin itu yang terdetik dalam hati saya tadi. Kesombongan. Belum lagi layak menjadi tetamu-Nya. Walaupun hanya itu.

Apapun, Allah yang lebih tahu.

Dalam renyai tadi, entah mengapa tumpah jugalah air mata.

Wednesday, 29 April 2015

Fungsi Vitamin C

Assalamualaikum wbt,

Apa khabar semua? Alhamdulillah, wawa doakan kalian sentiasa dalam keadaan sihat yang cergas. Semoga kalian yang sudi ke blog wawa dikurniakan rezeki yang deras sederas-derasnya..")

Berapa ramai yang amalkan Vitamin C dalam harian? Ok, ramai sebenarnya yang ambil. Alhamdulillah, namun ada juga yang tak ambil dan tak tahu apa fungsi Vitamin C ni. Jom kita kenali apa fungsi Vita C dan Vita C brand apa yang terbaik.

Vitamin C atau Asid Askorbik amat bermanfaat pada kesihatan manusia. Semua orang tahu bahawa Vitamin C boleh membuatkan kulit menjadi cantik dan licin. Benarkah begitu?
  • Vitamin C membantu pembentukan kolagen iaitu sejenis protein yang menyusun tubuh manusia. Kolagen adalah struktur yang terlibat dalam pembinaan tulang, gigi, sendi, otot dan kulit. Perkataan kolagen itu sendiri berasal dari Yunani yang bererti lekat atau bersifat sebagai pelekat.Sebab itulah si pengamal akan mendapati kulitnya lebih licin, tegang dan cantik, dan luka cepat sembuh kerana ia membentuk perhubungan tisu badan yang kuat.
  • Vitamin C menjaga salur darah agar tidak mudah pecah, mencegah pengerasan salur darah, membantu proses metabolisma kolesterol iaitu pembentukan asid hempedu yang penting dalam proses pemecahan lemak. Sebab itulah mereka yangmenghidap darah tinggi amatdigalakkan mengambil vitamin C bagi mengelakkan stroke dan jantung tersumbat.
  • Detoksifikasi. Vitamin C berupaya mencantumkan bahan logam berat seperti plumbum, raksa, arsenik dan lain-lain toksik menjadikan ianya tidak bahaya pada buah pinggang dan dapat dinyahkan daripada badan dengan lebih mudah. Mereka yang merokok patut menjadikan vitamin C sebagai kawan baik kerana ia dapat membersihkan darah dan mengelakkan buah pinggang anda daripada mengalami kerosakan yang teruk.
  • Vitamin C juga berperanan dalam pengeluaran hormone antistress dan interferon (hormone fungsi imun). Mengikut doctor Bruce Miller, the more you stress the more you need vitamin C. Kita tahu bahawa stress boleh memusnahkan vitamin C dan oleh kerana kekurangan vitamin C sistem keimunan kita menjadi lemah dan mudah diserang penyakit.
  • Penyakit skurvi adalah akibat kekurangan vitamin C. Sesiapa yang mengalami pendarahan pada badan, lebam-lebam, gusi mudah berdarah, gigi mudah tercabut dan luka lambat sembuh, pendarahan dalam otot dan sendi adalah disebabkan kekurangan vitamin C. Jelas sekali vitamin C adalah umpama gam yang melekatkan sel-sel lalu menjadikan tisu-tisu dalam badan kita tidak mudah koyak atau terluka. Mereka yang sedang sakit adalah disarankan mengambil vitamin C pada dos yang lebih tinggi bagi mempercepatkan proses penyembuhan,
  • Kita digalakkan mengambil buah-buahan dan sayur-sayuran lima kali sehari. Namun kekangan masa dan tekanan kehidupan masa kini menyebabkan vitamin C tidak dapat diserap oleh badan secara optimum dan lebih banyak keluar melalui air kencing. Menurut Dr Bruce Miller, dos yang dicadangkan ialah 500mg sehari iaitu bersamaan 7 setengah biji Oren. Jika kita mampu, tidak perlulah menelan pil tetapi jika sebaliknya adalah dinasihatkan agar mendapatkannya dalam bentuk tablet.

Haa, ni vitamin C yang wawa amalkan setiap hari.


Shaklee Sustained Release Vita-C™ 500mg berupaya memberikan perlindungan berkekalan, jam demi jam dengan menggunakan sistem perlepasan berkekalannya. Vitamin C merupakan bahan antioksida yang berkeupayaan tinggi yang juga turut dikenali sebagai nutrisi yang berupaya melakukan semua perkara. Sustained Release Vita-C mengandungi:
  • Kandungan Vitamin C yang tinggi.
  • Sistem perlepasan berkekalan dalam menyalurkan Vitamin C yang menyamai kandungan satu setengah biji buah oren untuk setiap jam selama lima jam.
  • Formulasi yang membantu mengekalkan pertahanan antioksida secara semulajadi, kekuatan sel, kesihatan mata, gigi, gusi, tulang, otot dan salur darah *
* Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat,menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit.


--------

If berminat dan nak CUBA, boleh laa whatsapp wawa ye. 
019.996.6576

Thursday, 23 April 2015

Rumah Impian Wawa & Suami 2015


Assalamualaikum wbt,

Apa khabar semua? wawa doakan kalian sentiasa sihat sejahtera dalam menunaikan tanggungjawab pada Allah swt. Alhamdulillah, walaupun jarang bersiaran, masih ramai yang sudi menjengah ke Villa wawa ni..hihi

Masih ebrsiaran dari ofis, sempat laa godek-godek blog kesayang ni. Nak kisahkan tentang Rumah Impian Wawa. Semua orang pasti ada impian kan? Bagaimana kita nak realisasikan impian kita? Dengan keadaan ekonomi sekarang, ramai yang cakap mustahil laa untuk ada rumah impian sedangkan gaji nak makan pun masih berkira. Ye dak? hihi

Wawa punya cara untuk berkongsi dengan kalian, tahu tak ada cara mudah untuk kita realisasikan impian? Dengan syarat, kita letakkan kebergantungan 200% kepada Allah. Pernah tak korang dengar Vision Board? Atau Papan Visi/Impian? Mulai sekarang, anda perlu guna untuk capai impian korang. Kejayaan Donald Trump adalah kerana beliau pernah miliki VB, kejayaan Jutawan Mama chery adalah kerana beliau milik VB. Ramai lagi jutawan yang meletakkan VB untuk mereka capai Impian. 

Sejak setahun yang lalu, wawa berimpian untuk miliki tanah dan rumah sendiri. Wawa letakkan di Vision Board dan tampal di dinding rumah, wawa tulis di setiap dinding rumah dan bilik, wawa nak milik rumah dan tanah secara percuma. Setiap hari, wawa tengok dan bayangkan wawa dah pun miliki. Nak tahu macam mana rumah wawa? Lihat foto dibawah, sejak pertama kali wawa tengok gambar rumah ni, wawa dah jatuh hati. Tengok rumah lain pun sebelah mata je. Entah kenapa memang jatuh cinta sangat, sebab wawa nak rumah yang design simple sahaja.

Wawa belum dapat lagi rumah ni, insyAllah doakan hujung tahun ni rumah ini dan berdiri dan menjadi kepunyaan wawa dan suami. Magiknya, wawa tak nak buat loan tapi wawa nak rumah ni free sahaja. Wawa yakin, wawa dapat. Jalannya sudah ada, cuma tinggal untuk wawa dan suami redah dengan tenang. ")

The best moment untuk wawa, malam tadi mak mertua sembang dengan wawa katanya beliau tengah usahakan cari tanah untuk kami suami isteri. Allahuakbar, terharunya wawa. Sudah wawa katakan, kita usah pertikai cara mana Allah nak bagi, sebab itu urusan Allah. Urusan kita, Yakin dan usaha serta tawakkal pada Allah serta doa yang tak pernah putus. 

Anda ingin capai impian? Tulis dan tampal impian anda. tampal laa dimana-mana pun, kalau ada orang tengok lagi bagus sebab mereka baca, dan setiap yang keluar dari mulut kita adalah doa. 

.

Jom berimpian!")


Doakan wawa dan suami untuk miliki rumah ini ye..")



Wednesday, 22 April 2015

Sunday, 19 April 2015

7 Sebab Kita Perlu Kaya Dan Berjaya

Assalamualaikum wbt,

Allah, lama sungguh wawa menyepi. Terhebti seketika aktiviti blog kerana sedikit maslahah yang Allah datangkan. Semuanya kerana kehendak Allah. Walau apa pun, Alhamdulillah kami masih bernafas untuk lebih tingkatkan amal ibadat kerana Allah Taala. Hari ni wawa nak kongsikan dengan kalian petikan yang wawa dapat dari sahabat whatsapp. Semoga bermanfaat.

------

✳️✳️✳️✳️✳️✳️✳️✳️✳️
         7 SEBAB PERLU
      KAYA DAN BERJAYA
✳️✳️✳️✳️✳️✳️✳️✳️✳️

❇️1. Bila Ibubapa anda masih belum MAMPU menunaikan Rukun Islam ke-5 iaitu Menunaikan Haji, siapakah yang akan membantu menunaikan hajat & impian mereka?

Tergamakkah kita berkata,"aku pun tak ade duit"

❇️2. Bila Ibubapa anda perlukan duit untuk meneruskan sisa2 kehidupan mereka, untuk makan sesuap nasi, seteguk air, siapa yang akan menanggung mereka?

Tergamakkah kita berkata,"aku pun tak cukup makan."

❇️3. Bila Ibubapa anda sakit, siapa yang akan uruskan bil2 klinik, hospital & kos perubatan mereka? Adakah kita hanya perlu pejamkan mata dan pekakkan telinga? Mereka tidak pernah meminta2 dari kita kerana mereka sangat memahami keadaan kita tetapi kita memahami kah keadaan mereka.

Tergamakkah kita berkata,"aku ada banyak hutang nak kena bayar bulan ni."

❇️4. Bila Ibubapa anda bersedih kesunyian, tiada anak2 datang menjenguk...siapa yang akan pulang menjenguk mereka sedangkan anda asyik sibuk memberi alasan "SIBUK". Kesunyian ibubapa kita dapatkah kita rasai? Mereka hanya perlukan kita beberapa ketika sahaja sebab mereka sudah merasai tak lama lagi mereka akan berhijrah ke alam kubur yang jauh lebih sunyi.

Tergamakkah kita berkata,"aku bukan tak nak balik tapi tak dapat cuti."

❇️5. Bila Ibubapa anda ditaqdirkan meninggal dunia, siapakah yang berada disisinya dan menguruskan jenazahnya? Perhatikan wajah ibu/bapa kita buat kali terakhir sebelum kain kapan menutup wajah mereka adakah wajahnya berada dalam keceriaan atau kesedihan.

Tergamakkah kita berkata,"aku bukan tak nak balik tengok mak/bapak aku masa dia sakit tempohari tapi masa tu aku tengah sibuk sangat."

❇️6. Bila Ibubapa anda sudah tidak mampu menguruskan diri mereka akibat keuzuran, mampukah anda uruskan? Ibubapa kita tidak pernah mengeluh ketika mereka membesarkan kita. Mereka akan lakukan yang terbaik untuk memastikan kita mendapat yang terbaik. Biarpun mereka terpaksa berkorban, bertungkus-lumus, bergolok-bergadai tetapi bila tiba giliran kita dapatkah kita lakukan apa yang seharu
snya kita lakukan demi SEORANG ibu/ayah? Benarlah, ibu/bapa boleh menjaga 10 orang anak tetapi 10 orang anak belum pasti boleh menjaga seorang ibu/ayah.

Tergamakkah kita berkata,"aku sibuk, biarlah adik-beradik aku yang lain uruskan."

❇️7. Bila Ibubapa anda meminta duit untuk membeli sesuatu yang mereka hajatkan, bolehkah anda berikan tanpa sebarang alasan?Ketahuilah....walau apapun kita lakukan untuk ibubapa kita, kita masih belum mampu membalas jasa mereka kerana setitik air susu ibu...setitik keringat ayah....apakah nilainya pada kita?Lupakah kita bagaimana ibubapa kita membesarkan kita? Boleh kita bayangkan bersama2?....Sedarlah saudara/saudari berkhidmatlah untuk kedua ibubapa kita sementara mereka masih hidup....sedarlah berapa hari lagi kita dapat melihat dan bersama ibubapa kita kerana pengorbanan mereka sangat sangat besar pada kita...

Buktikan!!! Biarpun 100 orang, 1,000 orang, 10,000 orang nak tengok kita gagal TETAPI ada 2 ORANG YANG BENAR2 NAK TENGOK KITA BERJAYA IAITU IBUBAPA KITA. Tunjukkanlah KEJAYAAN sebelum mereka menghembuskan nafas dan menutup mata. Buktikan pada mereka bahawa zuriat yang mereka lahirkan ini adalah zuriat yang sangat HEBAT ! MAKA MARILAH KITA MENILAI DIRI SENDIRI....

BERBAKTILAH untuk kedua ibubapa kita, untuk diri kita, isteri kita dan anak-anak kita moga Allah merahmati mereka dan kita semua. Amiin Ya Rabbal A'lamin.

Sebarkan mesej bermanfaat ini...
Nilai Duit.......

- Duit ..  tak boleh bawa mati tapi tak ada duit rasa nak mati.
- Duit .. tak boleh beli kasih sayang tapi kasih sayang boleh hilang bila tak ada duit.
- Duit .. tak boleh beli tidur tapi tak ada duit tidur pun tak lena.
- Duit .. tak boleh beli kesihatan tapi utk sihat perlukan duit.
- Duit .. tak boleh beli kebijaksanaan tapi utk dapatkan ilmu perlukan duit.
- Duit .. Orang bodoh nampak cerdik bila ada duit tapi orang cerdik nampak bodoh bila tak ada duit.
- Duit .. bukan segalanya tapi segalanya perlukan duit.

D-don't.
U-use.
I-intelligence.
T-the wrong way.

Kata orang-orang bijak pandai, jika :
                                                   
1.   Ingin bahagia. -  Sembahyang awal waktu
2.   Ingin sihat  -  Berpuasa
3.   Ingin dipermudahkan urusan   -   Bacalah Al-Quran
4.   Ingin wajah berseri  -  Jaga sembahyang Tahjud
5.   Ingin kaya  -  Sembahyang Dhuha
6.   Dihimpit masalah  - Beristghfarlah
7.   Berdukacita. -  Berdoalah
8.   Mahukan keberkatan  -  Berselawatlah.

Yang membaca, tak untung
Yang bercakap, pun tak untung
Yang mendengar, pun tak  untung
Yang untung, orang yang mempratikkannya, insyaAllah.

Mari kita amalkan & sebarkan.

Terima kasih kerana membaca. Sila forward kat anak2......