Assalamualaikum wbt,

Sendi merupakan komponen yang diperlukan untuk penghubung pergerakan tulang. Permukaan sendi diselaputi oleh rawan (cartilage) untuk memastikan permukaan sendi licin dan teguh untuk mengalas impak tulang. Sendi juga diselaputi oleh bendalir ‘synovial’ yang membantu melicinkan pergerakan sendi.

Apabila meningkat usia, ketebalan rawan sendi menurun. Permukaan sendi menjadi tidak rata dan menghalang pergerakan yang lancar serta mudah terdedah kepada kecederaan. Ligamen yang menjadi penghubung antara sendi akan menjadi kurang kenyal dan elastik menyebabkan sendi menjadi ketat dan pergerakannya terhad. Ini disebabkan oleh perubahan biokimia dalam protein yang membina ligamen. Ligamen akan menjadi mudah koyak dan proses penyembuhannya mengambil masa yang lama.

Oleh yang demikian, penjagaan kesihatan sendi harus dititik beratkan sejak dari usia muda. Pengambilan makanan yang tinggi Omega-3 mampu memberikan kesihatan sendi bertambah baik dan lebih terjaga.


Omega-3 adalah sejenis asid lemak tak tepu yang boleh memberikan pelbagai manfaat kesihatan, termasuk manfaat untuk kesihatan sendi. Beberapa manfaat omega-3 untuk sendi termasuk:


1. Meningkatkan Kelembapan Sendi: Asid lemak Omega-3 membantu mengekalkan kelembapan dan fleksibiliti sendi. Ini boleh menyokong pengeluaran cecair sinovial yang penting untuk pelinciran sendi, dengan itu membantu mencegah kekejangan dan meningkatkan mobiliti.


2. Perlindungan daripada Kerosakan Sendi: Omega-3 berpotensi untuk melindungi sendi daripada kerosakan kerana sifat antioksidannya. Ini boleh membantu mencegah atau mengurangkan risiko gangguan sendi seperti osteoarthritis.


3. Anti-radang: Omega-3 mempunyai sifat anti-radang, yang boleh membantu mengurangkan keradangan pada sendi. Arthritis boleh menjadi punca kesakitan dan keradangan, dan omega-3 boleh membantu melegakan gejala ini.

Untuk mendapatkan manfaat optimum, disyorkan untuk mendapatkan omega-3 melalui pengambilan makanan yang kaya dengan omega-3, seperti ikan berlemak (salmon, tuna, sardin), biji (biji chia, biji rami), dan minyak ikan. 

Jika sukar untuk memenuhi keperluan omega-3 anda melalui makanan, suplemen omega-3 juga boleh dipertimbangkan seperti Omega Guard Shaklee.

Jika ingin dapatkan produk omega guard shaklee, boleh hubungi wawa melalui whatsapp dibahagian bawah kanan.