Assalamualaikum wbt,

Tutorial Blog - Cara Letak Entry Muncul Di Bawah Blog | Ramai yang tercari-cari tutorial bagaimana nak letak post entry dibahagian bawah blog kita. Bila orang datang melawat ke blog kita, akan nampak popup atau muncul keluar entry atau post kita yang lama. Popup macam mana tu mommy?

Anda boleh lihat gambar dibawah ini, mommy sertakan contoh seperti yang berada dibahagian bawah blog mommy. Bagaimana cara nak munculkan entry lama di blog kita, supaya orang yang datang boleh klik baca atau lihat sahaja pun tak mengapa. Mana tahu juga, jika dieoarang sedang mencari maklumat berkaitan, sekurang-kurangnya dapat membantu juga. Betul tak?



Cara Munculkan Entry lama di wall blog - Seperti Entry ESP shaklee
Contoh yang mommy screenshot ini adalah entry berkaitan ESP shaklee - Kelebihan, Manfaat dan Siapa yang perlu ESP. Nak tahu tak macam mana nak buat entry lama kita muncul kembali? Mudah sahaja tau dan iamya percuma sahaja.

Tutorial Blog - Cara Letak Entry Muncul Di Bawah Blog

Langkah 1 : Klik AddThis 

Klik perkataan 'AddThis' pada perkataan ini yang berada dibahagian bawah pada entry yang keluar popup di blog mommy. Entry ini akan sentiasa berubah-ubah, jadi jangan takut pula jika entry lain yang keluar bila anda pergi ke blog mommy nanti.

Langkah 1- Tutorial Blog - Cara Letak Entry Muncul Di Bawah Blog
Langkah 2 : Klik Get Started, it's free

Selepas itu, anda perlu klik pada bahagian 'Get started, it's free' pada page addthis tadi. Kemudian, dia akan keluar pula langkah sign up. Anda dikehendaki masukkan nama, email dan sebagainya. Boleh lihat gambar dibawah.

Langkah 2 & 3- Tutorial Blog - Cara Letak Entry Muncul Di Bawah Blog
Langkah 3 : Isikan Form Sign Up

Isikan maklumat email dan password anda serta detail lain yang diperlukan. Selepas itu, pastikan anda klik petak menandakan anda bukan robot.

Langkah 4 : Pilih Tool Yang Kita Nak

Jika nak letak tool entry muncul dibahagian bawah blog, anda perlu pilih 'Related Posts'. Related posts ini adalah tools yang akan munculkan entry lama ke blog kita nanti. 

Langkah 4- Tutorial Blog - Cara Letak Entry Muncul Di Bawah Blog
Langkah 5 : Pilih Jenis Tool



Pilih jenis tool samada nak yang jenis slider, footer atau inline. Macam blog mommy, mommy gunakan jenis slider.

Langkah 5 - Tutorial Blog - Cara Letak Entry Muncul Di Bawah Blog
Langkah 6 : Letakkan Tajuk Slider Anda

Letakkan nama tajuk dibahagian Title. Tajuk ini akan keluar juga pada blog anda seperti gambar dibawah. Kemudian klik Activate Tool untuk dapatkan code anda.

Langkah 6 - Tutorial Blog - Cara Letak Entry Muncul Di Bawah Blog
Langkah 7 : Dapatkan Code anda



Salin code yang keluar dan paste dibahagian Dashboard -> Add Gadjet -> HTML -> Paste code

Langkah 6 - Tutorial Blog - Cara Letak Entry Muncul Di Bawah Blog
Atau boleh juga ikut arahan seperti dibawah,

  • Just Copy ...

    Here's your unique Code snippet. Click this code to copy it right to your clipboard.

    <!-- Go to www.addthis.com/dashboard to customize your tools --> <script type="text/javascript" src="//s7.addthis.com/js/300/addthis_widget.js#pubid=ra-5e912203d7461c2f"></script>
  • ... & paste.

    Paste the above code right above the closing</body> of the HTML in your website on every page you want AddThis to work.
    <html><head><title></title></head><body><h1>Where to install code</h1><p>It should be right before the closing body tag.</p>Paste Here</body></html>