Fadhilat Hafal 10 Ayat Pertama Surah Al-Kahfi

Assalamualaikum wbt,

Salam jumaat kepada semua sahabat dan pembaca blog kak wawa, terima kasih diatas kunjungan kalian ke teratak kak wawa ini. Alhamdulillah, pejam celik pejam celik dah jumpa hari jumaat kembali. Kan? Begitu cepat masa berlalu meninggalkan kita.

Kita digalakkan untuk membaca dan sebolehnya menghafal 10 ayat pertama dalam surah al-kahfi bahkan ada yang mengatakan 10 ayat terakhir. Dalam hadis riwayat muslim, Rasulullah saw telah bersabda.

Fadhilat Hafal 10 Ayat Pertama Surah Al-Kahfi, Cara Habiskan Surah Al-Kahfi Dalam Masa 1 Hari, Manfaat hafal 10 ayat pertama alkahfi, manfaat hafal 10 ayat terakhir alkahfi


Dari Abu Darda’ radhiyallahu ‘anhu, ia berkata bahwa Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,
مَنْ حَفِظَ عَشْرَ آيَاتٍ مِنْ أَوَّلِ سُورَةِ الْكَهْفِ عُصِمَ مِنَ الدَّجَّالِ
Siapa yang menghafal sepuluh ayat pertama dari surat Al-Kahfi, maka ia akan terlindungi dari Dajjal.” (HR. Muslim no. 809)
Dalam riwayat lain disebutkan, “Dari akhir surat Al-Kahfi.” (HR. Muslim no. 809)
Fadhilat Hafal 10 Ayat Pertama Surah Al-Kahfi, Cara Habiskan Surah Al-Kahfi Dalam Masa 1 Hari, Manfaat hafal 10 ayat pertama alkahfi, manfaat hafal 10 ayat terakhir alkahfi

Dalam hadis diatas Rasulullah saw memberitahu kepada kita bahawa, siapa yang menghafal sepuluh ayat pertama dan sepuluh ayat terakhir dari surah Al-Kahfi, maka ia terlindung dari dajjal.
Imam Nawawi berkata, “Ada ulama yang mengatakan bahwa sebab mendapatkan keutamaan seperti itu adalah karena di awal surat Al-Kahfi terdapat hal-hal menakjubkan dan tanda kuasa Allah. Tentu saja siapa yang merenungkannya dengan benar, maka ia tidak akan terpengaruh dengan fitnah Dajjal. Begitu pula akhir surat Al-Kahfi, mulai dari ayat,
أَفَحَسِبَ الَّذِينَ كَفَرُوا أَنْ يَتَّخِذُوا عِبَادِي مِنْ دُونِي أَوْلِيَاءَ إِنَّا أَعْتَدْنَا جَهَنَّمَ لِلْكَافِرِينَ نُزُلًا
maka apakah orang-orang kafir menyangka bahwa mereka (dapat) mengambil hamba-hamba-Ku menjadi penolong selain Aku? Sesungguhnya Kami telah menyediakan neraka Jahannam tempat tinggal bagi orang-orang kafir.” (QS. Al-Kahfi: 102) (Syarh Shahih Muslim, 6: 84)

4 Fadhilat Amal Membaca Surah Al-Kahfi

1. Terhindar dari Fitnah Dajjal

“Maka barangsiapa di antara kamu yang mendapatinya (mendapat zaman dajjal) hendaknya Ia membacakan atasnya ayat-ayat permulaan surah al-Kahfi.” (HR Muslim)

“Barangsiapa yang membaca sepuluh ayat dari permulaan surah al-Kahfi, maka ia dilindungi dari Dajjal.” (HR Muslim)


2. Memperoleh Pengampunan Dosa Diantara Dua Jumaat

“Barangsiapa yang membaca surat Al-Kahfi pada hari Jum’at maka akan memancar cahaya dari bawah kakinya sampai ke langit, akan meneranginya kelak pada hari kiamat, dan diampuni dosanya antara dua Jumaat.” (HR. Al-Hakim: 2/368 dan Al-Baihaqi: 3/249)

3. Dipancarkan Cahaya Sejauh Dirinya dan Kaabah

“Barangsiapa membaca surah al-Kahfi pada malam Jumaat, maka dipancarkan cahaya untuknya sejauh antara dirinya dan Baitul’Atiq (Kaabah).”
(Sunan Ad-Darimi, no. 3273)


4. Dipelihara Daripada Gangguan Syaitan

Salah satu usaha mendekatkan diri pada Allah SWT adalah dengan membaca dan mengamalkan Al Qur’an dan membaca surat Al Kahfi termasuk di dalamnya. Sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Ibnu Mardawaih dari Abdullah bin Mughaffal, menyatakan bahawa sebuah rumah yang selalu dibacakan surat Al-Khafi dan surat Al-Baqarah maka rumah itu tidak akan dimasuki syaitan sepanjang malam tersebut.


Bagaimana Cara Membaca Surah Al-Kahfi Dalam 1 Hari?

Dibawah ini kak wawa sertakan macam macam cara nak habiskan pembacaan surah Al-Kahfi dalam masa satu hari. Bagi yang tidak bekerja, masa membaca agak fleksible kan? Manakala bagi yang bekerja ia perlukan cara mudah untuk habiskan pembacaan. 

Betul ke betul? Tips mudah nak habiskan bacaan surah Al-Kahfi. Bagi yang tidak bawal naskah al-quran dalam beg, uols boleh membaca alquran secara online. Boleh ke laman web Surah.my atau terus ke link SURAH AL-KAHFI.

Fadhilat Hafal 10 Ayat Pertama Surah Al-Kahfi, Cara Habiskan Surah Al-Kahfi Dalam Masa 1 Hari, Manfaat hafal 10 ayat pertama alkahfi, manfaat hafal 10 ayat terakhir alkahfi

Semoga bermanfaat dan selamat beramal.