Assalamualaikum wbt,
Pernah jumpa atau kenali rakan-rakan yang mengambil suntikan vitamin C? Adakah anda mengenali mereka yang mengambil suntikan vitamin C? Apa pandangan anda tentang suntikan vitamin C?
Pelbagai sebab yang biasanya kita dengar, paling familiar adalah ramai yang menginginkan kulit cantik dengan segera? Tahukah anda, risiko yang bakal anda hadapi sekiranya pengambilan vitamin c ini berlebihan?
Dibawah ini kak wawa kongsikan 10 senarai bahaya mengambil suntikan vitamin c tanpa ilmu yang ditulis oleh Dr Zubaidi Haji Ahmad.

Bahaya Suntikan Vitamin C  15 Efek Samping Suntik Vitamin C Untuk Kulit Paling Berbahaya Suntikan Vitamin C Banyak Keburukan Dari Kebaikan Selamatkah amalkan suntikan vitamin C untuk cantik? Banyak Keburukan Dari Kebaikan, Bahaya Mengambil Vitamin C secara berlebihan? Bahaya Suntik Vitamin C suntikan vitamin c untuk putihkan kulit  harga suntik vitamin c  testimoni pengguna vitamin c injection  suntikan vitamin c yang diluluskan kkm  harga vitamin c injection  senarai klinik cucuk vitamin c kelantan  suntikan pemutih kulit paling berkesan  v-c injection bahaya Haram suntikan vitamin C wajar

1. Vitamin C adalah selamat. Ia tidak memudaratkan kerana jika berlebihan ia akan keluar melalui air kencing.
2. Ada risiko pengambilan vitamin C secara berlebihan. Dos maksima yang dicadangkan adalah 2g sehari. Dibimbang pengambilan vitamiin secara berlebihan akan menyebabkan pembentukan batu karang di ginjal.
3. Keperluan vitamin C antara 100-200mg dalam sehari dan boleh didapati dari makanan (buah-buahan dan syur-sayuran).
4.Pengambilan vitamin C melebihi dos yang diperlukan mungkin sesuai untuk mereka yang mengalami masalah kesihatan (termasuk masalah kulit) setelah dinilai melalui pemeriksaan oleh doktor.
5.Pengambilan vitamin C dalam bentuk pil yang kebanyakannya dijual di farmasi adalah selamat kerana telah mendapat kelulusan KKM. Sementara vitamin c dalam bentuk suntikan belum lagi didaftarkan dan tidak disahkan selamat oleh KKM. 
Oleh itu KKM melarang penjualan. penyimpanan dan penggunaannnya.

6. Doktor yang berdaftar dengn Majlis Perubatan Malaysia (MMC) boleh digantung atau dibatalkan pendaftaran mereka jika terlibat penyuntikan bahan yang tidak mendapat kelulusan KKM termasuk suntikan vitamin C.
7. Saya mencadangkan agar larangan ini meliputi seluruh doktor (termasuk doktor pakar aesthetic) dan pengusaha salon. Ini memastikan penguatkuasaan larangan ini berkesan.
8. Saya mencadangkan agar pengusaha, pembekal dan pengimport suntikan vitamin C ini dapat mendaftarkan produk mereka agar dapat dipastikan ia benar-benar selamat digunakan.
9. Di masa akan datang setelah ia mendapat kelulusan KKM, saya mencadangkan agar pemberikan suntikan vitamin C dibenarkan kepada doktor am dan doktor aesthetic kerana mereka mempunyai kefahaman yang lebih mendalam tentang pemilihan pesakit yang sesuai.
10. Pemberian viatamin C secara megados (dos yang besar melebihi 2g) harus dielakkan kepada individu yang sihat. Ia boleh diberikan kepada pesakit yang mempunyai masalah kesihatan setelah mendapat pemeriksaan doktor yang diiktiraf dan pemberiannya harus dipantau oleh doktor secara berterusan.
Sumber : FB Dr Zubaidi Ahmad

Kenapa perlu membahayakan kesihatan jika pilihan untuk selamat sentiasa ada di depan mata? Bagaimana ingin memilih vitamin C yang selamat untuk diambil secara konsisten untuk badan?
1. Pilihlah Vitamin C yang berformula dengan Sustained Release (Pelepasan Secara Berperingkat-peringkat) 
Badan kita tidak dapat absorb/ menyerap vitamin c 1000mg dalam 1 masa. Paling maksimum pun 200mg. Jika kita ambil vitamin C yang tiada formula pelepasan secara berperingkat, ia merugikan kita sendiri kerana vitamin c tersebut akan keluar melalui air kencing, peluh dan sebagainya.
2. Pilih Vitamin C mengandungi bersama Citrus Bioflavonoids Complex
Bioflavonoid membantu tubuh kita menyerap vitamin C dengan lebih efisyen.
3. Pilihlah Vitamin C tidak mengandungi perasa atau pewarna atau pengawet. 

4. Pilih Vitamin C semulajadi bukan sintetik. Yang dicipta dari tumbuh-tumbuhan.

Apakah barand terbaik vitamin C untuk di amalkan setiap hari?

Semestinya Vitamin C shaklee kerana ia memberi anda dari sumber semulajadi dimana ia adalah dari ekstrak jagung. Tidak memudaratkan bagi yang memiliki gastrik kerana ia tidak bersifat asid.

Baca semua tentang VITAMIN C INFO.