Assalamualaikum wbt,

Keputihan dianggap perkara normal bagi sesetengah wanita, namun jika ia berlaku pada wanita yang sedang hamil adakah mengundang risiko berbahaya?


Menurut artikal myhealth Malaysia, ia menyatakan beberapa risiko yang boleh dihadapi oleh wanita hamil yang mengalami masalah keputihan yang teruk.

5 Risiko Masalah Keputihan Ketika Hamil

1. Kehamilan luar rahim
Penyakit keputihan yang lewat ditangani bukan sahaja berpotensi untuk menyebabkan kemandulan malah berpotensi untuk menyebabkan kehamilan luar rahim. Ini kerana persenyawaan berlaku di ruang tiup fallopian atau mana-mana bahagian luar uterus di mana ovum yang telah disenyawakan tidak mampu menempel di dinding rahim.

2. Kesukaran untuk hamil
Keputihan disebabkan jangkitan kuman penyakit kelamin seperti chlamydiasyphilis atau gonorrhoea akan menyebabkan saluran peranakan rosak dan mengalami kesukaran untuk hamil
3.Kelahiran pra-matang
Keputihan yang dibawa oleh chlamydia boleh menyebabkan kelahiran pra-matang pada bayi kerana pecahnya selaput ketuban sebelum waktunya.
4. Jangkitan mata
Keputihan yang disebabkan oleh Neisserea Gonorrhoeae boleh menyebabkan jangkitan pada mata bayi sehingga boleh mengakibatkan buta.
5. Gangguan pernafasan kepada bayi
Masalah keputihan yang disebabkan oleh kuman HPV boleh menyebabkan gangguan pernafasan dan gangguan pencernaan bayi sehingga boleh mengakibatkan kematian.
Bagaimana untuk atasi masalah keputihan ketika hamil ini? Dibawah ini wawa kongsikan cara-cara pencegahan awal yang boleh ibu-ibu amalkan.
7 Langkah Pencegahan Masalah Keputihan Ketika Hamil
1. Sentiasa memastikan faraj di dalam keadaan bersih dan kering
2. Sentiasa menukar atau mengganti tuala wanita semasa haid
3. Jangan menggunakan produk wangian atau semburan di kawasan faraj
4. Kurangkan pengambilan makanan yang mempunyai kuantiti gula yang tinggi
5. Basuh alat sulit dengan air yang bersih sebelum dan selepas hubungan seks
6. Menggunakan pelapik seluar dalam (panty liner) ketika perlu sahaja. Elakkan penggunaan seluar dalam yang berfabrik satin dan yang terlalu ketat
7. Dapatkan nasihat doktor jika keputihan semakin teruk
Selain itu, wawa juga ingin mengesyorkan ibu-ibu supaya amalkan supplemen kesihatan yang boleh diambil ketika hamil, iaitu:

Garlic Complex 
Garlic adalah vitamin yang bersifat antikulat dan antibakteria membantu wanita hamil bebas dari masalah keputihan. 

Vitamin C
Vitamin C yang sinonim dengan vitamin meningkatkan imuniti wanita hamil supaya dapat menghalang kuman dari menyerang dikawasan intim yang boleh mengakibatkan kegatalan.

Jika anda punyai masalah keputihan, boleh cuba tasi dengan set keputihan shaklee ini. Nak order dengan wawa pun boleh, whatsapp je wawa  019-996 6576


Atau uols boleh klik link dibawah ni untuk rasai sendiri shopping direct dari web shaklee na.

klik esell untuk belian set keputihan.