Assalamualaikum wbt,

Lumrah wanita memang sukakan dan mengimpikan kulit yang cantik, mulus dan licin. Mereka sanggup menghabiskan ribuan ringgit bagi mendapatkan kulit yang diingini. Mereka berusaha keras bagi mencapai impian kulit cantik.

Walau bagaimanapun, jika kita boleh menyediakan bahan dan membuat sendiri untuk kecantikan wajah dan badan dengan bahan semulajadi dan menjadikan kita lebih cantik secara semulajadi, kenapa kita memilih untuk menggunakan produk sintetik?

Apa lagi, semua bahan-bahan semulajadi  sentiasa ada di dapur kita. Jika sebelum ini kita spend beribu ringgit untuk kecantikan wajah, apa kata malam ni cuba pula dari bahan-bahan semulajadi yang ada kat dapur uols tu. 😊

Makan Makanan Secara Rutin yang Boleh Membuat Kulit Cantik

13 Jenis Makanan Untuk Kulit Cantik

Mengikut diet yang betul digabungkan dengan mengamalkan rutin penjagaan kulit yang baik & menerapkan penyelesaian kecantikan semulajadi adalah kaedah terbaik untuk mendapatkan kulit yang cantik pada muka dan badan secara semula jadi dan cepat di rumah.

Dibawah ini senarai makanan dan bahan yang anda boleh gunakan untuk dapatkan kulit yang cantik seperti anda inginkan.

1. Bijirin

parsley, cara cantik semulajadi, sayur cantikkan kulit, way to get beautiful skin


Gandum penuh dengan serat yang baik untuk kehilangan keradangan. Ia juga membantu menstabilkan tahap gula darah anda dan kehilangan pancang insulin.

Makanan ini mengandungi zink yang membantu memperbaiki kerosakan kulit, mengekalkan kelancaran & kelembutan, dan mengawal pengeluaran sebum. 

Di samping itu, biotin B-vitamin yang dibentangkan dalam bijirin boleh membantu sel-sel kulit memproses lemak tanpa membuat kulit kering dan bersisik. Anda juga perlu minum banyak air untuk mengekalkan kelembapan kulit. 

2. Parsley

parsley, cara cantik semulajadi, sayur cantikkan kulit, way to get beautiful skin

Parsley adalah sumber vitamin K yang hebat yang membantu menyembuhkan kulit dan menghasilkan keanjalan dan nada kulit yang sekata. Selain itu, pasli juga kaya dengan vitamin A & C, jadi ia dikatakan mempunyai keupayaan membersihkan buah pinggang & saluran kencing, disamping membersihkan cecair & mengurangkan kemerahan pada masa yang sama. 

Sarat dengan pasir minyak yang tidak menentu mempunyai ciri-ciri antibakteria & antifungal, yang boleh menghilangkan liang-liang serta mencegah jerawat. Jadi, tambah peterseli ke dalam makanan harian anda untuk mendapatkan kulit yang indah seperti yang anda inginkan.

3. Kacang Brazil

brazil nuts, how to get beautiful skin, kacang brazil cantikkan kulit, beauty skin, beautiful skin

Hanya segelintir kacang Brazil boleh membekalkan badan dengan bekalan selenium harian. Namun, elemen antioksidan yang terdapat di kacang Brazil, yang berfungsi bersama dengan vitamin C dan A untuk meningkatkan sistem imun.

Untuk mendapatkan kulit yang cantik & sempurna, ikuti diet yang kaya dengan selenium untuk melindungi kulit daripada kerosakan matahari, melanoma, dan peningkatan umur.

Beberapa sumber lain yang mengandungi selenium ialah benih (labu, bunga matahari, chia), gandum, daging, dan banyak lagi. Selain itu, banyak kacang juga termasuk vitamin E yang membantu mengekalkan kulit dalam kelembapan.

4. Beri

beri, berries, how to get beautiful skin, kacang brazil cantikkan kulit, beauty skin, beautiful skin, makanan untuk cantikkan kulit

Vitamin C adalah antioksidan yang hebat untuk kulit yang sihat. Matlamatnya adalah untuk membekalkan banyak vitamin C ke dalam badan yang akan menjadikan kulit menjadi lebih licin dan sihat serta meningkatkan pengeluaran kolagen.

Untuk meningkatkan pengambilan vitamin C ke dalam badan, anda boleh makan makanan kaya vitamin C seperti blackberry, blueberries, strawberi, currant hitam, dan banyak lagi. Selain itu, makanan ini juga membantu mengurangkan gula daripada banyak buah-buahan lain.

5. Lobak


lobak, carrot, how to get beautiful skin, kacang brazil cantikkan kulit, beauty skin, beautiful skin, makanan untuk cantikkan kulit, makanan kaya vitamin a

Makan lobak akan memberikan anda penglihatan yang hebat. Ia kaya dengan vitamin A, antioksidan yang kuat, yang terdapat dalam bentuk beta-karoten. 

Pengambilan lobak setiap hari akan membantu mengekalkan penglihatan, tulang, dan gigi yang baik sambil memastikan perkembangan normal sel-sel kulit dan mencantikkan nada kulit.

6. Ikan Salmon Liar 


wild salmon, salmon liar, ikan salmon cantikkan kulit, how to get beautiful skin, kacang brazil cantikkan kulit, beauty skin, beautiful skin, makanan untuk cantikkan kulit,

Salmon liar adalah sumber asid lemak omega-3 yang membantu anda mengekalkan kulit lembut & lembap. Selain itu, salmon mempunyai selenium, yang dikenali sebagai mineral, yang dapat melindungi kulit dari pendedahan sinaran matahari.

Tambahan pula, vitamin D yang terdapat dalam salmon boleh menjaga tulang dan gigi yang sihat dan kuat. Pengambilan salmon dalam diet setiap hari mampu mendapat faedah dari superfood kecantikan ini. 

Cara makan ikan ini boleh dicuba dibakar, panggang, masak sushi, dengan salad, dalam pasta, atau hanya dengan sisi asparagus.

7. Bayam

bayam, spinash, how to get beautiful skin, kacang brazil cantikkan kulit, beauty skin, beautiful skin, makanan untuk cantikkan kulit, sayuran cantikkan kulit

Bayam adalah sayuran hijau berdaun yang sangat kaya dengan antioksidan dan nutrien. Makan secara konsisten sayur-sayuran hijau berdaun ini boleh membantu menjaga mata menjadi sihat & berseri dimana ia mengandungi lutein membantu meremajakan kulit.

Bayam juga merupakan sumber utama mineral dan vitamin seperti vitamin B, vitamin C, vitamin E, kalsium, besi, kalium, magnesium, & omega-3 asid lemak. 

8. Tiram

tiram, oysters, how to get beautiful skin, kacang brazil cantikkan kulit, beauty skin, beautiful skin, makanan untuk cantikkan kulit, makanan laut cantikkan kulit

Tiram adalah aphrodisiacs. Walau bagaimanapun, mereka adalah sumber terbaik yang sangat membantu dalam pembaharuan & pembaikan sel kulit. Zink juga membantu mengekalkan kuku, rambut, & mata yang sihat.

9. Tomato

tomato, tomatoes, how to get beautiful skin, kacang brazil cantikkan kulit, beauty skin, beautiful skin, makanan untuk cantikkan kulit, sayuran cantikkan kulit

Tomato adalah sumber antioksidan anti-penuaan lycopene yang hebat. Mengagumkan, lycopene dalam tomato diserap lebih mudah oleh badan apabila diproses atau dimasak. Jadi masaklah sedikit tomato tu untuk elak kulit cepat kedut. 

10. Walnut

walnuts, walnut, how to get beautiful skin, kacang brazil cantikkan kulit, beauty skin, beautiful skin, makanan untuk cantikkan kulit, kekacang cantikkan kulit

Lagi tip bagaimana untuk mendapatkan kulit yang cantik ialah makan lebih banyak walnut. Anda tidak perlu memakan walnut dalam dos yang banyak untuk menikmati pelbagai manfaat yang makanan ini tawarkan seperti rambut yang sihat, kulit yang licin, tulang yang kuat, dan mata yang lebih cerah.

Anda hanya perlu mendapatkan dos harian daripada beberapa nutrien seperti vitamin E dan omega-3 asid lemak dengan campurkan beberapa buah walnut dalam salad, pencuci mulut atau pasta atau memakan segenggam dengan begitu sahaja.

11. Kiwi
kiwi, how to get beautiful skin, kacang brazil cantikkan kulit, beauty skin, beautiful skin, makanan untuk cantikkan kulit, buah-buahan cantikkan kulit

Ini adalah sejenis buah berwarna coklat, kecil, dan berbulu yang mengandungi antioksidan dan vitamin C yang mengekalkan kecantikan kulit, membantu mencegah kedut, dan bagus untuk tulang dan gigi yang sihat.


Selain itu, antioksidan yang terdapat pada buah kiwi juga membantu melindungi anda daripada risiko kanser & penyakit jantung.

12. Dark Chocolate

dark chocolate, coklat koko, how to get beautiful skin, kacang brazil cantikkan kulit, beauty skin, beautiful skin, makanan untuk cantikkan kulit, buah-buahan cantikkan kulit

Coklat gelap boleh mengurangkan risiko penyakit jantung anda dengan mengurangkan glukosa darah dan kolesterol jahat sambil meningkatkan tahap kolesterol yang baik.

Coklat gelap juga membantu kulit kekal terhidrat & melindungi kulit dari kerosakan matahari. Yang bertentangan dengan kepercayaan popular adalah memakan cokelat yang sederhana tidak akan menyebabkan jerawat. 

Anda perlu memilih sejenis coklat, yang mempunyai kandungan flavanol yang tinggi dan sekurang-kurangnya 60% koko.

13. Yogurt

Yogurt, Yogurt cantikkan kulit, how to get beautiful skin, kacang brazil cantikkan kulit, beauty skin, beautiful skin, makanan untuk cantikkan kulit, buah-buahan cantikkan kulit


1 cawan yogurt rendah lemak mempunyai lebih banyak kalsium daripada 1 cawan susu tanpa lemak yang mana bagus untuk kuku, postur dan gigi anda. Anda hanya perlu campurkan dengan granola atau buah-buahan untuk membuat sarapan pagi yang sihat atau sebagai minum petang.

Tips ini wawa translatekan ke bahasa kita mengikut pemahaman wawa. Jadi, mudah untuk wawa dan kawan-kawan yang nak refer nanti.

Ya, kesemua makanan di atas ini smeuanya mudah untuk kita dapati. Selain mengamalkan pemakanan yang sihat setiap hati, kita juga perlukan supplemen sebagai pelengkap nutrisi pada badan dan kulit kita.