7 Fakta Nutrisi Buah Delima

Assalamualaikum wbt,

Pagi ni wawa dapat buah Delima. Buah feveret wawa dengan hubby ni. Beli empat biji boleh habiskan dalam masa 1 atau 2 hari je. hihi.. Suka sangat kan, makan tak hengat sambil mengadap TV.

Korang nak tahu tak, apa nutrisi yang ada dalam buah delima? Delima pun ada Vitamin C tau..")
Jom, baca sehingga habis..")

7 Fakta Nutrisi Buah Delima

Berikut adalah beberapa senarai nutrisi yang terdapat dalam buah delima:
  • Buah delima sangat baik kepada kesihatan kerana ia mempunyai kandungan anti oksida yang lebih tinggi daripada beri asai (acai berry) ataupun teh hijau.
  • Buah delima mempunyai kadar Vitamin C yang tinggi, dalam 100ml mengadungi 16 peratus kadar keperluan harian seseorang.
  • Selain itu, buah delima juga mempunyai kadar Vitamin K yang tinggi, dimana boleh membantu kesihatan tulang. Tambahan lagi, buah delima mengandungi Vitamin B yang mana boleh membantu badan memproses protein, karbohidrat dan lemak.
  • Buah delima mengandungi manganese untuk membantu perbentukan struktur tulang semasa proses metabolik dan potasium yang boleh mengkalkan fungsi selular dan mengawal kadar bendalir dalam badan.
  • Buah ini juga mengandungi kadar fosforus, magnesium, kalsium, zink dan zat besi yang tinggi. Manakala, kandungan lemak dan kolestrol dalam buah ini sangat sedikit.
  • Buah ini hanya mempunyai 130-150 kalori, yang mana 105 kalori tersebut daripada biji (kita kebiasaannya tak makan biji tersebut).
  • Biji tersebut mempunyai kadar kalori sedemikian kerana mengadungi minyak tidak tepu, gula dan karbohidrat. Pada masa yang sama, biji tersebut mengandungi serat dan protein.
Share:

6 comments:

  1. MERAH MERAH BUAH DELIMA SEDAPNYA...

    ReplyDelete
  2. sedap..suka sangat..! fizah tag puan wawa join segmen
    http://fififizahresepi.blogspot.my/2015/11/segmen-join-bloglist-ain-bulan-nov-dis.html

    ReplyDelete
  3. Salam singgah hujung minggu wawa...buah delima memang bnyk khasiatnya...

    ReplyDelete
  4. Sedap pulak tengok merah-merah isi delima tu..:)

    ReplyDelete
  5. terliur tengok gambar delima tu :)~ ...

    ReplyDelete

Terima Kasih singgah comment. Semoga sentiasa ceria dan bahagia selalu..😊

Follow by Email

About Me

My photo
Mommy to my pretty princess, Suka senyum, suka makan, suka membaca, suka memberi inspirasi, suka menulis

Popular

Followers

HOW TO ORDER

HOW TO ORDER
PLEASE WHATSAPP MOMMY DIRECTLY

Blog Archive

Recent Posts

Total Pageviews

BLOGGER TEAM


Check Page Rank CK Free Auto Backlink\ Kedai Backlink,Backlink Percuma
free web site traffic and promotion

BRAND COLLABORATIONS

Printcious | Syaqist | BPT | Shaklee | Mcdonalds | Desaru Coast Adventure Waterpark | Sensodyne