Assalamualaikum wbt,

Alhamdulillah, syukur Allah masih panjangkan umur kita pagi ni. Bertemu dan bersua menitip sepatah kata untuk hilangkan rindu kalian. cewwahh.. hopefully, ada laa yang rindukan wawa ye.. hihi..

Pernah kena senggugut tak? Kebiasaan senggugut menyerang golongan perempuan ketika kedatangan haid. Ia biasanya berlaku pada hari pertama dan kedua, kemudian kembali normal selepas hari ketiga dan seterusnya. 




“Dysmenorrhoea” atau senggugut adalah satu simptom yang lazim ketika kedatangan haid. Tahukah anda, senggugut terbahagi kepada dua jenis. Iaitu: (sumber)
1. Senggugut primer (primary dysmenorrhoea)
Kesakitan senggugut biasa dirasai akibat berlakunya pengecutan rahim yang luar biasa. Senggugut primer kebiasaannya berlaku kepada wanita remaja  yang belum berkahwin. Ia menyerang pada hari pertama dan kedua kedatangan haid. Ini menunjukkan anda adalah subur.
2. Senggugut sekunder (secondary dysmenorrhoea)
Ia berkait rapat dengan penyakit organik. Antaranya ialah penyakit dari  uterus,  saluran fallopio atau ovari. Senggugut jenis ini disebabkan oleh wujudnya sel endometrium di luar rahim (endometriosis) dan berlaku pendarahan di dalam perut. Ataupun, jangkitan kronik yang  menyebabkan senggugut datang pada usia lanjut dan berlanjutan sepanjang kedatangan darah haid.
Antara punca-punca berlakunya senggugut kedua ini adalah  tumor serta tumbesaran yang tidak normal.Selain itu, contoh penyakit lain yang  tergolong di  dalam senggugut jenis sekunder ini ialah kanser rahim dan jangkitan pada bahagian pelviks.
Tahukah anda, kesakitan yang dirasai ketika datangnya haid adalah disebabkan oleh penguncupan dinding rahim yang amat kuat? Proses ini bertujuan bagi mengeluarkan ketulan darah haid yang bercampur dengan sedikit tisu daripada selaput  endometrium. Darah ini perlu dikeluarkan melalui saluran pangkal rahim. Kebiasaannya, dinding rahim yang dimiliki oleh seorang gadis remaja masih sempit.
Penguncupan dinding rahim yang begitu kuat disebabkan oleh sejenis hormon yang dikenali sebagai  ‘prostaglandin’. ‘Prostaglandin’ adalah daripada sejenis kumpulan molekul lipid yang berasal daripada asid lemak dan peranannya sangat penting di dalam tubuh.
Setiap ‘prostaglandin’ ini mengandungi 20 atom karbon. Ia menjadi pengantara serta member banyak kesan terhadap psikologi. Disebabkan itulah kesakitan terasa dan jika ia dihasilkan secara berlebihan maka terjadilah senggugut. Namun begitu, kehamilan dan kelahiran dapat membantu mengatasi masalah kesempitan pada saluran rahim yang menjadi punca senggugut.
Bagaimana Cara Atasi Masalah Senggugut?


Hanya dengan mengamalkan makan supplemen GLA Complex secara konsisten, ia membantu mengatasi masalah senggugut anda. Jom kita lihat apa fungsi GLA Complex.

Fungsi GLA Complex Shaklee

  • Membantu mengawal dan mengatur kitaran haid
  • Membantu meningkatkan kesuburan
  • Melegakan PMS (sindrom pra-haid)
  • Membantu dalam menangani menopus
  • Menguatkan kuku dan rambut
  • Menjadikan kulit lebih sihat dan berseri-seri
  • Membantu menangai ekzema
  • Melegakan simptom akibat artritis reumatoid
  • Mengandungi vitamin E untuk menguatkan dinding arteri
  • Menguatkan imuniti tubuh
  • Memperlahankan proses penuaan
  • Mengurangkan blood-clot yang boleh menyebabkan serangan jantung
  • Mengawal kencing manis dan darah tinggi
  • Mengawal kolesterol
  • Untuk fungsi saraf

SIAPA YANG MEMERLUKAN GLA?

  1. GLA sangat diperlukan oleh semua perempuan samada yang telah berkahwin atau tidak.
  2. GLA diperlukan bagi golongan wanita yang menghidap Pre Menstrual Syndrom atau PMS.
  3. GLA sangat diperlukan oleh pengidap arthritis rheumatoid dan eczema dan mereka yang menghadapi masalah kencing manis serta mereka yang bimbang dengan lebihan berat badan.
  4. Lelaki yang mementingkan kesihatan dalaman.

 Koleksi Testimoni Pengguna GLA Complex

TESTIMONI #1
"Sakit senggugut sejak darjah 6 semakin berkurang. Dulu, setiap kali period adik wawa ni terpaksa MC sebab kerjanya tidur je, kalau bangun sakit sampai guling2. Alhamdulillah, sakit senggugut kian hilang sekarang."
"Alhamdulillah..Alhamdulillah..Alhamdulillah.
Thanks kepada my super lovely sista Puan Wawa sebab memaksa saye makan mende alah nie..
Since darjah 6 saye mengalami masalah senggugut yang tahap gaban..sampai suatu keadaan dimana saye terpakse dicocok oleh kakak2 n abang Medical Assistant.
Seingat saye, saye kene cocok 3 or 4 kali sepanjang saye hidup..selebihnye bile time senggugut..katil la peneman saye, bertemankan air botol suam + sebotol minyak panas (wajib disisi) + penadol actifast.
Kalau time berkerja konfem xleh kije, maka surau n bilik medic la tempat aku berbaring..ini kejadian yg pernah berlaku saat aku bekerja di Hyundai & Toyo suatu ketika dulu...
Alhamdulillah after consume GLA,
Alhamdulillah sakit makin berkurang..
Untuk pertama kalinye aku boleh bekerja time 1st day period..kalau tak aku da nampak katil da, tipulah kalau aku kate tak sakit langsung, tapi sakit yang bertahun aku tanggung mula pelan2 menghilang.
Sesungguhnye ENGKAU lah yang maha Berkuasa Ya ALLAH..yess kita ikhtiar dan ALLAH yang menentukan segalanye.- Zaleha"


TESTIMONI #2 
"Sejak amal GLA dah tak senggugut. Dapat bonus kulit cantik."


TESTIMONI #3
"Selepas sebulan makan GLA rasa sakit senggugut hilang."



TESTIMONI #4
"Period datang tanpa sakit pinggang lagi."


TESTIMONI #5
"Lepas ambil GLA time period dah tak sakit, kulit makin cantik dan sekata."



TESTIMONI #6
"2 hari ambil pun dapat kesan da>"



TESTIMONI #7
"Makan GLA 1 bulan ++, Alhamdulillah hari ni period tak sedar."



TESTIMONI #8
"Period kali ni akak tak sakit pinggang. Alhamdulillah."



TESTIMONI #9
"Pain killer & enjet jadi sahabat saya. Alhamdulillah, selepas amalkan GLA sahabat saya semua dah lari..hihi"


Alhamdulillah, ini antara koleksi testimoni yang berjaya atasi masalah senggugut dengan GLA Complex Shaklee. Wawa yakin bahawa, lebih beribu testimoni yang telah dirasai oleh pengguna GLA Complex di luar sana.

Adakah korang pernah alami senggugut? Atau adik, kakak, kawan, kekasih mahupun isteri korang alami senggugut? Jika ya, bantulah segera dengan mencuba GLA Complex. Hadiahkan kepada mereka supaya tiada lagi sengsara rasa senggugut.

Jom jaga kesihatan diri. ")

Terima Kasih sudi luangkan masa membaca..") Semoga peroleh ilmu yang bermanfaat.

For orders and inquiries, boleh contact Wawa terus ya..")

Ingin menjana pendapatan 4-5 angka sebulan dengan hanya duduk di rumah?
Hubungi Wawa untuk:-

FREE CONSULTATION
AFFORDABLE PRICE and
BUSINESS OPPORTUNITY WITH SHAKLEE!!!

Founder of MME Legacy.
Your Shaklee Independent Distributor

Wawa | wanrokiahwanismail@gmail.com
Whatsapp: 019 996 6576
SID No : 1109915
Instagram: @Beauty_Skin_bywawa