Assalamualaikum wbt,

Alhamdulillah, Ahlan wasahlan Ya Rejab. Dikatakan bulan ini bulan penuh keampunan dan jom kita lihat apa keistimewaan bulan Rejab. Tak lama dah nak masuk Sya'ban dan Ramadhan kan. Bulan Rejab ini boleh dikatakan persediaan kita untuk menyambut bulan Ramadhan. Berusahalah untuk berpuasa kerana terkandung pahala yang banyak di dalamnya.

10 Keistimewaan Bulan Rejab  Doa bulan rejab Kelebihan Bulan Rejab Kelebihan Dan Fadhilat Bulan Rejab Amalan Sepanjang Bulan Rejab Menghayati keistimewaan bulan Rejab  Keistimewaan Bulan Rejab Kelebihan Bulan Rejab Dalam Islam


Ada beberapa hadis Rasulullah saw menunjukkan kelebihan bulan Rajab: 


1. Diriwayatkan bahwa apabila Rasulullah SAW memasuki bulan Rejab beliau berdoa: 

“Ya, Allah berkahilah kami di bulan Rejab (ini) dan (juga) Sya’ban, dan sampaikanlah kami kepada bulan Ramadhan.” (HR. Imam Ahmad, dari Anas bin Malik).

2. "Barang siapa berpuasa pada bulan Rejab sehari, maka laksana ia puasa selama sebulan, bila puasa 7 hari maka ditutuplah untuknya 7 pintu neraka Jahim, bila puasa 8 hari maka dibukakan untuknya 8 pintu surga, dan bila puasa 10 hari maka digantilah dosa-dosanya dengan kebaikan."

3. Riwayat al-Thabarani dari Sa'id bin Rasyid: 

“Barangsiapa berpuasa sehari di bulan Rejab, maka ia laksana berpuasa setahun, bila puasa 7 hari maka ditutuplah untuknya pintu-pintu neraka jahanam, bila puasa 8 hari dibukakan untuknya 8 pintu surga, bila puasa 10 hari, Allah akan mengabulkan semua permintaannya."

4. "Sesungguhnya di surga terdapat sungai yang dinamakan Rejab, airnya lebih putih daripada susu dan rasanya lebih manis dari madu. Barangsiapa puasa sehari pada bulan Rajab, maka ia akan dikaruniai minum dari sungai tersebut".

5. Riwayat (secara mursal) Abul Fath dari al-Hasan, Nabi Muhammad SAW bersabda: "Rejab itu bulannya Allah, Sya'ban bulanku, dan Ramadan bulannya umatku."

6. Sabda Rasulullah SAW lagi : 

“Pada malam mi’raj, saya melihat sebuah sungai yang airnya lebih manis dari madu, lebih sejuk dari air batu dan lebih harum dari minyak wangi, lalu saya bertanya pada Jibril a.s.: “Wahai Jibril untuk siapakan sungai ini ?”
Maka berkata Jibrilb a.s.: “Ya Muhammad sungai ini adalah untuk orang yang membaca salawat untuk engkau di bulan Rajab ini”.

7. Hendaklah kamu memuliakan bulan Rejab, niscaya Allah memuliakan kamu dengan seribu kemuliaan di hari Qiamat. 

8. Puasa 3 hari pada bulan Rejab, dijadikan parit yang panjang yang menghalangnya ke neraka (panjangnya setahun perjalanan). 

9. Bulan Rejab Syahrullah (bulan Allah), diampunkan dosa orang- orang yang meminta ampun dan bertaubat kepada-Nya. Puasa dalam bulan Rejab, wajib bagi yang berpuasa itu. Diampunkan dosa dosanya yang lalu. Dipelihara Allah umurnya yang tinggal. Terlepas daripada dahaga di akhirat. 

10. Siapa bersedekah dalam bulan Raeab, seperti bersedekah seribu dinar, dituliskan kepadanya pada setiap helai bulu roma jasadnya seribu kebajikan, diangkat seribu derajat, dihapus seribu kejahatan. 

“Dan barang siapa berpuasa pada tanggal 27 Rejab/ Isra Mi’raj akan mendapat pahala seperti 5 tahun berpuasa.” 

(Sumber: nu.or.id)