Assalamualaikum wbt,

Pengambilan Vitamin C setiap hari boleh menghalang radikal bebas dari diri kita. Kenapa takut sangat dengan radikal bebas ni? 

Radikal bebas adalah molekul yang kehilangan satu buah elektron dari pasangan elektron bebasnya, atau merupakan hasil pemisahan homolitik suatu ikatan kovalen. Akibat pemecahan homolitik, suatu molekul akan terpecah menjadi radikal bebas yang mempunyai elektron tak berpasangan.

atau

Radikal bebas adalah molekul yang kehilangan elektron, sehingga molekul tersebut menjadi tidak stabil dan selalu berusaha mengambil elektron dari molekul atau sel lain. Radikal bebas dapat dihasilkan dari hasil metabolisme tubuh dan faktor luaran seperti asap rokok, sinaran ultra violet, bahan kimia dalam makanan dan pencemaran lain. 

Penyakit yang disebabkan oleh radikal bebas bersifat kronik, ia mengambil masa yang lama untuk penyakit tersebut kembali sembuh. Contoh penyakit yang sering dikaitkan dengan radikal bebas adalah serangan jantung dan kanser. Untuk mencegah atau mengurangi penyakit kronik kerana radikal bebas adalah badan anda memerlukan antioksidan.


radikal bebas punca penyakit kronik,10 Jenis Radikal Bebas Ancam Manusia, Radikal bebas, vitamin c shaklee, vitamin e shaklee, vivix shaklee, Pengertian Radikal Bebas dan Bagaimana Efeknya Terhadap Tubuh, Bahaya Radikal Bebas di Sekitar Kita dan Cara Mencegahnya, contoh radikal bebas makanan yang mengandung radikal bebas sumber radikal bebas penyebab radikal bebas jenis radikal bebas bahaya radikal bebas radikal bebas pdf radikal bebas pada kulit


Pengambilan makanan yang kaya dengan antioksidan mampu menghalang badan kita dari diserang radikal bebas. Sebenarnya, setiap hari kita terdedah dengan radikal bebas yang bukan hanya menyebabkan penyakit kronik, malah menjadi punca kerosakan pada kulit. 

Kesan yang paling ketara disebabkan radikal bebas adalah kulit menjadi kusam, kurang bermaya, cepat kedut dan kurang berseri.

Oleh itu, perbanyakkan makan makanan yang tinggi antioksidan seperti Vitamin C, Vitamin E serta Vivix. ")