Assalamualaikum wbt,

Memilih nama domain yang terbaik bukanlah sesuatu yang mudah, ia perlukan perancangan dan keputusan yang tepat. Ini kerana penggunaan nama domain atau dot com berfungsi memudahkan blog kita mudah disebut dan diingat oleh pengunjung.
tips pilih nama domain, tips pilih nama blog yang baik, tips pilih nama domain yang mudah diingat, 6 kriteria pilih nama domain, 6 kriteria pilih nama blog mudah

Pemilihan nama domain yang tepat melambangkan identiti blog kita. Apa yang kita nak outstanding blog kita pada masyarakat. Ya betul, ia bukan mudah kan. Boleh jadi sampai naik pening nak fikir. Nama domain yang kita guna ini, mesti kita nak guna selama kita berblogging kan.


Jadi, macam mana nak pilih nama domain yang sesuai, mudah diingati dan mesra seo. Wawa kongsikan 6 tips atau kriteria untuk dapat nama terbaik bagi domain anda. Sebelum tukar blogspot kepada domain, follow 6 kriteria ini ye. Tips ini wawa dapat dari Master Amir, merupakan Master upline dalam team kami.

6 KRITERIA PEMILIHAN NAMA DOMAIN UNTUK BISNES ATAU PERSONAL

  1. Don't combine languange - Jangan gabungkan bahasa, maksudnya berlainan bahasa seperti English-Malay. Contoh beautywaw.com
  2. Don't use more 2 words & 5 syllable(suku kata) - Jangan gabungkan 2 perkataan yang melebihi 5 suku kata. 
  3. Don't exceed 15 word - Jangan melebihi 15 patah perkataan.
  4. Don't include number - Jangan masukkan nombor dalam domain anda
  5. Don't include ( -,_,") - Jangan masukkan simbol
  6. Easy to spell and remember - Pilih nama yang mudah dieja dan diingat.
Macam blog wawa ni www.vitaminwawa.com , mudah tak nak ingat?

Ingat vitamin, ingat wawa kan. hehe
Semoga bermanfaat.