Thursday, 12 November 2015

13 TANDA PENUAAN PANTAS

Assalamualaikum wbt,

Question : Wawa, kenapa kulit bawah mata awak banyak garis halus?? 

Answer : Apa??? Alamak, takkan kulit dah kedut kot. 

Pernah tak ada yang menegur korang macam tu? Dulu-dulu pernah sangat orang tegur wawa waktu zaman-zaman anak dara. Masing-masing duk belek muka, ehh kulit aku dah kedut laa, takkan dah tua. Ini antara monolog sesama kawan-kawan kan. hihi.. Inilah akibat bila kita tidak menjaga kulit sedari awal remaja. 

Ya, kulit yang tidak dijaga samada melalui makanan kesihatan dalaman atau luaran. Wawa pernah rasai pengalaman tu, ye la dulu-dulu sombong. Langsung tak nak ambil makanan tambahan atau supplemen sebab wawa beranggapan apa yang dimakan setiap hari sudah mencukupi.

Sebenarnya, itu adalah tanggapan yang salah. Mana ada kita makan makanan yang sihat setiap hari? Pernah tak makan makanan sejuk beku? Kita sekarang ni semuanya nak mudah, beli aja karipap, donut kat kedai balik rumah tinggal goreng aja. Betul kan? Tak campur lagi dengan KFC, Pizza hut, Mcd dan sebagainya.

Itulah antara yang menyumbang kepada penuaan pantas pada kita. macam mana nak kenal pasti tanda-tanda penuaan? Jom baca selanjutnya...")




13 TANDA PENUAAN PANTAS

1. Wajah menghasilkan lebih kedutan

2. Kelopak mata semakin jatuh

3. Mata semakin merah

4. Tak mendengar dengan jelas sebagaimana sebelum ini

5. Mulut terasa sangat kering bila bangun dari tidur

6. Warna rambut semakin pudar dan menipis

7. Payudara semakin kurang anjal atau lembik

8. Warna kulit berbalam- balam akibat sunburn

9. Kedutan bertambah di lutut dan siku

10. Warna kulit semakin pudar dan pucat

11. Kulit semakin kering dan tidak menyelesakan

12. Pori- pori semakin membesar

13. Otot bawah lengan semakin kendur

2 comments:

Diana Rashid said...

banyak nya tanda2 tu ada kat saya..hahhaha....kena buat sesuatu ni..eheheh

paridah said...

hmm penyakit tua xboleh diubati kot tapi masa muda jaga mkn minum agar xcpt berkedut kulitnya.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...