Assalamualaikum wbt,

Bulan ramadhan sudah dekat, jom persiapkan diri! Subhanallah, sungguh pantas masa berlalu, pejam celik pejam celik, kita sudah berada di bulan Syaaban. Lagi tiga puluh hari, bertemu dengan bulan Ramadhan. Ya Allah, sampaikanlah kami di bulan Ramadhan. Aamin

Ada doa yang dianjurkan untuk dibaca apabila memasuki bulan Rejab, Syaaban seterusnya Ramadhan. Doa ini memohon Allah memberkati kita sehingga bertemu bulan Ramadhan. Mari kita amalkan doa ini ya.

اللَّهُمَّ بَارِكْ لَنَا فِيْ رَجَبَ وَشَعْبَانَ وَبَلِّغْنَا رَمَضَانَ

“Allaahumma barik lanaa fii Rajaba wa Sya‘baana wa ballighnaa Ramadhaana.”

Ertinya:

"Ya Allah, berkatilah kami pada Bulan Rajab dan Bulan Sya’ban. Sampaikan kami dengan bulan Ramadhan."

Bagi menghadapi bulan Ramadhan, sudah pasti perlu lakukan persediaan bagi menyambut bulan yang mulia ini. Apakah persediaan awal yang boleh dilakukan supaya kita dapat menjalani ibadah puasa dengan lebih produktif dan bermakna?

Hari ini saya akan kongsikan beberapa tips persediaan menghadapi bulan Ramadhan dengan lebih produktif, disamping itu anda dapat jalani ibadah berpuasa dengan lebih baik.

Tips Persediaan Ramadhan


Tips Berpuasa, ramadhan, puasa penuh bererti pastinya shaklee

Berikut adalah senarai semak untuk membantu menjadikan ramadhan kali ini lebih produktif dan bermakna. Tujuh tips persediaan ini pastinya membantu anda berpuasa dengan penuh bererti. Anda boleh ikuti tips persediaan ramadhan :

  1. Puasa Ganti - Mula menggantikan puasa yang tertinggal tahun lepas, pastikan anda menggantikannya supaya ia tidak menghantui perasaan dengan puasa yang tidak berganti itu.
  2. Puasa Sunat - Jika anda sudah menghabiskan puasa ganti, mulakan dengan puasa sunat pada bulan ini untuk persediaan badan, minda dan jiwa bagi meraikan bulan ibadat yang mulia nanti.
  3. Pakaian Solat - Sediakan pakaian solat yang bersih dan terbaik untuk menunaikan solat tarawih.
  4. Perancangan Pemakanan - Buat perancangan menu sahur dan iftar lebih awal. Senaraikan bahan-bahan yang diperlukan supaya anda boleh berbelanja dengan berhemah dan dapat mengelakkan pembaziran makanan.
  5. Makanan dan Minuman untuk bulan puasa - Beli barangan dapur seperti tepung, gula, minyak, kurma, kekacang, minuman dan sebagainya pada satu atau dua minggu sebelum Ramadhan bermula.
  6. Baju Raya - Ramadhan adalah bulan yang paling sibuk bagi tukang jahit. Jadi, buat perancangan awal jika anda mahukan baju raya yang memenuhi cita rasa dan terletak elok pada badan anda.
  7. Suplemen - Jangan lupakan suplemen anda! Suplemen seperti protein, minuman elektrolit, vitamin B dan sebagainya sangat penting untuk memastikan tubuh badan anda kekal sihat sepanjang bulan Ramadhan ini.
Di Shaklee, kami mempunyai penyelesaian semula jadi, mudah, komprehensif bagi membantu anda kekal sihat dan bertenaga sepanjang bulan Ramadhan.