Assalamualaikum wbt,

3 Tips Cara Motivasikan Diri | Setiap orang memerlukan motivasi untuk menjadi orang yang lebih baik. Sesetengah orang mampu memotivasikan diri sendiri, ada pula perlu mencari motivasi dari luar untuk menaikkan semangat mereka. 

Apa Itu Motivasi


Motivasi adalah keinginan untuk melakukan sesuatu dengan kehidupan peribadi, di tempat kerja, di sekolah, sukan, atau dalam hobi apa pun. Mempunyai motivasi untuk melakukan sesuatu dapat membantu anda mencapai tujuan dan impian besar anda, walau apa jua keadaannya.

Mengetahui cara memotivasi diri sendiri dapat membantu anda mencapai apa sahaja yang anda fikirkan, jadi mari kita cari motivasi diri kita. 

Sebenarnya ada pelbagai cara untuk tingkatkan motivasi diri. Kita boleh pilih nak motivate diri macam maan. Kali ini Wawa nak kongsikan tips dari Oberlo. Oberlo menulis, kita boleh motivasi diri dengan 3 cara. 

Tips motivasi diri



Cara Memotivasikan Diri: 3 Tips Mudah Memotivasikan Diri


1. Buat Persekitaran Positif

Muzik boleh menjadi penggerak yang kuat seperti petikan motivasi. Setiap pagi ketika anda bangun, mainkan beberapa lagu sebelum anda memulakan hari untuk memulakan anda. Anda boleh mendengar senarai main dengan lagu motivasi di Spotify untuk membantu anda meneruskannya. 

Dengan mendapatkan minda anda dalam mindset yang betul, anda dapat lebih dekat memotivasi diri sendiri. Ketika saya ingin masuk ke zon, saya mendengarkan "Time" oleh Hans Zimmer, yang tidak mempunyai lirik tetapi mempunyai intensiti yang membantu saya fokus. Sekiranya saya merasa ingin tahu, lagu-lagu motivasi seperti "You are a Superstar" oleh Love Inc. menjemput saya.

Muzik berunsur alam juga mampu menenangkan fikiran justeru mampu meningkatkan mindset yang lebih kuat. 

2. Raikan Kemenangan Kecil Anda

Apabila anda memikirkan matlamat BESAR anda, kadang-kadang anda mula merasa sedih. Kenapa? Kerana matlamat besar tidak dapat dicapai dengan segera. Sebaliknya, anda perlu membuat matlamat mini untuk membantu menggembirakan anda sepanjang perjalanan kejayaan anda.

Dengan cara ini anda dapat lebih berorientasikan matlamat dan membina kebiasaan menjadi lebih berkesan. 

Meraikan kemenangan kecil anda akan membantu anda kekal termotivasi sepanjang perjalanan anda. Tambahan lagi, perayaan selalu menyeronokkan. Mungkin anda menjatuhkan matlamat anda kepada 10 matlamat bersaiz kecil dengan tugas yang membuat anda berada di landasan yang tepat untuk mencapainya. 

Untuk setiap daripada 10 tujuan tersebut, anda boleh menambahkan perayaan kecil. Mungkin segelas sampanye untuk satu atau pencuci mulut dengan api di atas yang lain. Jangan lupa untuk melihat beberapa petikan motivasi kami mengenai kejayaan di bahagian kemudian.

3. Kelilingi Diri Anda Dengan Orang yang Bermotivasi

Ini kembali ke titis persekitaran positif: Anda perlu berada dekat dengan orang lain yang hanya bercita-cita tinggi seperti anda. 

Pengusaha Amerika John Rohn pernah berkata, "Anda rata-rata dari lima orang yang paling banyak anda habiskan dengannya." 

Dan sama ada betul atau tidak itu boleh diperdebatkan, kenyataannya adalah mengenai jenis orang yang tepat hanya dapat membantu anda berkembang. 

Sekiranya anda dikelilingi oleh mereka yang menyukai cita-cita anda, anda akan lebih bercita-cita tinggi dan mencapai lebih banyak. Sekiranya anda dikelilingi oleh orang yang disayangi yang memberitahu bahawa tujuan anda adalah bodoh dan memberitahu anda untuk mengubahnya, anda perlu menjauhinya. 

Berada di sekitar orang-orang yang membantu anda merasa selesa menjadi orang yang bercita-cita tinggi, jadi anda boleh menjadi orang yang berjaya seperti yang anda inginkan.

Wawa doakan semoga anda dan wawa sentiasa memiliki motivasi yang tinggi.