Cara Atasi Penyakit Kudis Buta

Assalamualaikum wbt,

Pagi ni ada discusssion dalam group jutawan kami di whatsapp, di mana ada pesakit yang ingin ikhtiar penyakit kudis buta dengan supplemen. Sebelum pergi lebih jauh, kita kena faham dan dalami apa itu kudis buta.

Kudis Buta

Kudis Buta atau lebih dikenali sebagai scabies, merupakan sejenis penyakit kulit yang mudah berjangkit. Penyakit kudis buta akan menyebabkan kegatalan yang keterlaluan pada permukaan kulit. Penyakit kudis buta sangat mudah berjangkit dan dijangkiti melaluo sentuhan langsung kulit seseorang dengan orang yang mengalami kudis buta.

Kudis buta sebenarnya berpunca daripada serangan sejenis kutu/hama yang dikenali sebagai 'Sarcoptes Scabiei'. Kutu ini merupakan sejenis makhluk parsit, iaitu organisma yang hidupnya menumpang pada makhluk hidup lain dan merugikan makhluk hidup yang ditumpanginya.

- Dr Sabeera Begum bt Kader Ibrahim


Penyakit kudis buta biasanya berkait dengan sistem imun seseorang, ini kerana sistem imun yang lemah mudah diserang oleh kutu/hama kudis buta ini dengan mudah. Tindak balas sistem imun terhadap serangan kutu/hama kudis buta ini menimbulkan reaksi alahan individu tersebut.

Kutu/ hama kudis buta ini bertindak dengan mengorek lubang dibawah lapisan kulit dan bertelur dibawah lapisan tersebut. Selepas 3-4 hari telur tersebut akan menetasdan membentuk larva, kemudian menjadi kutu.

Simptom-Simptom Kudis Buta

1. Kegatalan 


Simptom utama penyakit kudis buta ialah rasa kegatalan yang keterlaluan pada kulit. Rasa gatal ini amat teruk sehingga menyebabkan keadaan yang tidak selesa. Kegatalan yang amat teruk selalunya berlaku waktu malam.

Untuk pengetahuan semua, kutu/hama kudis buta ini aktif pada waktu malam.



2. Ruam

Ruam penyakit kudis buta ini akan terbentuk dengan serta-merta pada permukaan kulit setelah rasa kegatalan muncul. Ruam biasanya akan kelihatan berbintik-bintik dan berketulan-ketulan merah yang muncul dimana-mana bahagian badan setelah dijangkiti kutu kudis.

3. Laluan/Lorong Kutu Kudis

Terowong atau laluan yang dibentuk oleh kutu kudis dapat dilihat pada permukaan kulit. Biasanya, ia kelihatan seperti garisan-garisan yang nipis, halus dan berwarna gelap sekurang-kurangnya 2-10mm panjang. 


Bagaimana Cara Untuk Atasi Penyakit Kudis Buta?

Menurut Kak Ijat, bekas jururawat:

Kudis buta berbeza dengan eczema, jika dibandingkan kudis buta lebih perlu perhatian untuk bebaskan diri dari penyakit kudis buta ini. Bagi membunuh kutu / hama kudis buta ini, kita perlu merebus atau rendam di dalam air yang panas pakaian pesakit yang mengalami kudis buta ini. 

Untuk mencegah penyakit kudis buta terus merebak ke bahagian yang lain, doktor dan jururawat cadangkan pada pesakit adalah :

1. Baju-baju anak yang kena kudis buta diasingkan dengan baju-baju ahli keluarga yang lain, untuk elak jangkitan.

2. Baju pesakit tersebut hendaklah direbus. Maksudnya, kena rendam dengan air panas.

3. Asingkan tempat tidur pesakit dengan ahli keluarga normal yang lain.

4. Jemur tilam,bantal, & kelengkapan tidur berkaitan di tengah panas untuk mematikan hama2 tersebut.

5. Sapu ubat yang diberikan. Mandi dengan air yang suam untk membuka liang-liang kulit supaya apabila menyapu ubat, ubat akan meresap ke dalam kulit. Mandi di waktu petang dengan air suam ye, hama aktif waktu malam kan...

ok, 5 tips cara nak elak kudis buta terus merebak.


Apakah supplemen yang sesuai untuk pesakit kudis buta?

Beberapa vitamin shaklee yang boleh membantu mengatasi masalah penyakit kudis buta iaitu :

kredit from google

1. Vitamin C - bertindak meningkatkan sistem imun bagi melawan serangan kutu / hama kudis buta dan mengelakkan kulit terdedah kepada reaksi alahan.


2. Vivix - membantu memperbaiki dan memperbaharui sel kulit yang telah rosak akibat dari serangan kutu / hama kudis buta.

kredit from google

3. Basic H - cecair serbaguna shaklee ini dapat membantu membersihkan kutu/hama yang melekat pada kulit dengan cepat.


Hubungi kami: 

019-9966576 (Kak Wawa)

BYG Families
Page FB : Kedai Vitamin Pengerang
Your Certified Shaklee Product Consultant

COD Bandar Penawar
Pengeposan ke seluruh Malaysia