Assalamualaikum wbt,

Bagaimana Kehamilan Berlaku?

————
hamil bagaimana berlakunya kehamilan proses kehamilan ibu hamil vitamin ibu hamil bagaimana cara untuk hamil waktu subur untuk hamil pengedar shaklee johor pengedar shaklee pengerang pengedar vivix johor pengedar vivix pengerang pengedar vivix shaklee gambar ibu hamil artis dan hamil epngalaman ibu hamil bagaimana tentukan jantina anak cara dapat anak kembar

Kita tahu bahawa kehamilan boleh berlaku apabila Allah izinkan pertemuan antara sperma dan sel telur.

Allah itu Maha Mencipta, bila Dia berkehendaki (Kun fayakun), maka jadilah. Dan begitu juga sebaliknya.

Setiap bulan, wanita akan mengeluarkan sel telur yang sudah matang dari ovari. Proses ini kita panggil OVULASI. Selepas ia dilepaskan, sel telur melalui tiub falopio (saluran yang menghubunkan antara rahim panjangnya lebih kurang 10cm) menuju ke rahim.


Sel telur ini hanya mampu bertahan 24 jam sahaja selepas ia dilepaskan. Pada waktu ini, sperma perlu dilepaskan untuk menghasilkan kehamilan.

Jika tidak ada sperma yang bertemu dengan sel telur tadi, makan sel telur tadi akan hancur dan terjadilah menstruasi (period).

Berbeza dengan sperma yang mana mampu hasilkan 40 juta. Ia hidup dalam beberapa minggu dalm tubuh seorang lelaki. Walaupun sperma dihasilkan 40 juta, namun hanya 1 sperma yang “KUAT dan HEBAT” sahaja dapat bertemu dengan sel telur.

Setiap sperma mampu bergerak 2.5cm setiap 15 minit. Untuk bertemu dengan set telur, sperma mengambil masa 45 minit, jika tidak ia mengambil masa sehingga 12 jam. Masa ini boleh dipendekkan jika sperma uols sihat, kuat dan laju.

Woww, lamanya. Sebab tu uols yang lelaki2 tu, untuk hasilkan sperma yang laju dan pantas perlu makan Vitamin E, Coq10, zinc dan memerlukan badan yang sihat.

Selepas melepasi masa 45miniy hingga 12 jam, sperma yang benar2 sihat dan kuat sahaja mampu menembusi sel telur untuk proses seterusnya iaitu proses pencantuman.

Hanya satu sperma sahaja mampu melepasi sel telur ini dan selepas itu, sel telur akan membentuk pertahanan diri supaya sperma lain tidak dapat masuk. Hebatkan ciptaan Allah. Unik dan sangat teliti.
Untuk pengetahuan uols, jika sperma tak bertemu sel telur, ia mampu bertahan selama 7 hari dalam tubuh wanita.
.

Walaupun sperma telah berjaya masuk ke dalam sel telur, ia tidak bermakna uols sudah berjaya hamil.

Apabila sperma masuk ke dalam sel telur & ia telah membentuk pertahanan diri, maka Genetik DNA sperma dan sel telur kemudian melakukan penggabungan. Dan waktu ini sudah Allah tentukan jantina bayi yang bakal dilahirkan.

Sel telur membawa kromoson X, sperma kromoson Y maka bayi uols lelaki. Jika sperma kromoson X, maka bayi uols perempuan.

“perempuan - XX (satu X dari mak, satu X dari ayah)

laki - XY (X dari mak, Y dari ayah)

Perempuan always X saja.

Gen baby boy tu dari ayah saja sebab ayah ja ada Y tu.”

Faham kan?

Gabungan sel-sel baru dari sperma dan sel telur ini membentuk gumpalan 100 sel dan gumpalan ini dipanggil “Embrio”.

Embrio ini akan berjalan menuju ke rahim, memakan masa 3 hari atau lebih. Embrio ini akan menempel di dinding rahim (implantasi) dan kemudian akan berkembang menjadi plasenta.

Then, selepas beberapa minggu uols boleh cek samada uols hamil atau sebaliknya. Hihi
❤️
Luf Wawa Byg