Assalamualaikum wbt,

Ramai yang kurang sedar kepentingan sarapan pagi. Kajian di Harvard University AS menunjukkan, orang yang sarapan pagi secara teratur memiliki kecenderungan hingga 50 % tidak mengalami kegemukan apabila mereka menimbang berat mereka, berbanding mereka yang melewatkan sarapan.

KEBAIKAN DAN KEPENTINGAN MENGAMBIL SARAPAN PAGI 

12 Manfaat Sarapan Pagi Bagi Kesihatan Images for penting sarapan pagi Kenapa Sarapan Penting Pentingnya Manfaat Sarapan Pagi yang Tak Boleh Diabaikan Manfaat Memakan Sarapan Pagi Yang Berkhasiat Kebaikan Dan Kepentingan Sarapan Pentingnya Manfaat Sarapan untuk Anak Sekolah  mengapa kita sangat dianjurkan sarapan pagi sebelum berangkat sekolah manfaat 3 macam sayuran gambar sarapan pagi artikel kesehatan anak sekolah Healthy Breakfast Ideas: 34 Simple Meals for Busy Mornings  easy healthy breakfast recipes breakfast meaning breakfast definition origin simple breakfast recipes types of breakfast breakfast food ideas breakfast pronunciation


Sarapan atau alas perut, makanan pagi amat penting dalam kehidupan. Sarapan bagai baja kepada kehidupan tumbuhan. Begitulah juga manusia yang memerlukan sarapan pada setiap pagi. Terdapat pelbagai kerenah manusia terutama remaja yang berada di bangku sekolah tentang tabiat bersarapan pagi antaranya, di bawah saya kongsikan kebaikan dan kepentingan mengambil sarapan pagi.

~ Sarapan pagi tidak mengandungi karbohidrat seperti roti dan bijirin yang boleh merangsang fungsi otak, Sarapan pagi tidak diikuti dengan minuman seperti susu, milo atau minuman lain yang berkhasiat.

~ Sarapan pagi sesuatu yang asing dan ganjil bagi mereka yang tidak pernah melakukannya antara jam 7.00 hingga 9.30 pagi.

~ Fenomena remaja kita hari ini yang tidak bersarapan pagi ke sekolah dianggap perkara biasa. Mereka akan berasa tidak selesa apabila bersarapan pagi. Sebenarnya, sarapan pagi tidak perlu terlalu berat, cukup sekadar segelas susu, sekeping roti atau sedikit bijirin.

~ Otak atau minda sangat memerlukan sarapan pagi bagi merangsang pemikiran ke arah pembelajaran yang lebih cemerlang di sekolah. Sarapan pagi dikatakan dapat mencergaskan minda jika dijadikan sebagai rutin harian yang penting untuk kehidupan yang lebih berkualiti.

~ Pakar pemakanan sependapat bahawa mengambil sarapan adalah sumber pertama untuk memulakan kehidupan seharian, sekali gus mencergaskan minda. Kajian terbaru menunjukkan orang yang bersarapan secara tetap menikmati kehidupan berkualiti, tersusun, bersikap positif, lebih langsing dan memiliki daya tumpuan yang lebih baik.
.
#AizaBeauty