Assalamualaikum wbt,

Protein merupakan aspek penting dalam penyembuhan luka dan mempercepatkan proses pembaikan sel dengan lebih pantas. Membantu proses ini berjalan dengan baik, badan memerlukan nutrisi yang baik. Nutrisi pula adalah bahan asas untuk tubuh untuk tubuh menjalan proses tersebut hingga luka pulih sepenuhnya.

Mengapa tubuh kita perlukan protein?

Protein adalah salah satu komponen nutrisi yang sangat penting bagi tubuh. Ini kerana tubuh memerlukan untuk mainkan peranan masing-masing. Protein yang mengandungi 8 asid amino penting sangat membantu dalam proses penyembuhan luka. 

Proses pengeringan luka, penutupan luka dan penghentian perdarahan memerlukan peranan albumin. Albumin merupakan komponen asam amino yang terlarut dalam darah.


ALBUMIN adalah salah satu protein utama dalam plasma darah. Dalam plasma darah terdapat 55-60% serum albumin. Peranan albumin dalam tubuh adalah untuk mengatur cairan yang bersirkulasi dalam tubuh dan sebagai reservoir protein.

Selain dua peranan penting itu, albumin memiliki kemampuan untuk mengikat dan menghantar produk hasil metabolisme, mediator untuk mengatur berbagai fungsi tubuh, nutrien, protein, serta untuk menetralisir racun baik yang berasal dari dalam tubuh maupun dari luar tubuh.

Gabungan Protein dan vitamin K boleh membantu mempercepatkan luka kering dan luka tertutup. Hemoglobin (sel darah merah) pula bekerja membekalkan oksigen pada kawasan luka untuk membantu proses awal pembentukan sel-sel baru pada luka.

Sejumlah komponen asid amino yang bekerja dalam proses regenerasi sel, iaitu kolagen, elastin dan keratin. Ketiga-tiga ini berperanan mendorong proses pembelahan diri dan penyebaran sel baru membentuk lapisan jaringan baru memperbaharui lapisan jaringan yang rosak.

Proses ini juga, tubuh memerlukan komponen asid amino tak perlu seperti glutamin dan arginine yang berperan besar membentuk glutathione. Ia diperlukan ketika tubuh sedang sakit dan stress. Pembentukan fitonutrien ini sebenarnya proses perlindungan pada sel yang bekerja kuat sebagai stimulasi regenerasi sel sekaligus sebagai pelindung DNA. Dua asid amino di atas membantu, regenerasi sel baru agar tidak berkembang menyimpang yang boleh menjadi sel abnormal bahkan kanser.

Dua asid amino ini juga berfungsi menanggalkan sel kulit mati dan memeri ruang pada sel baru untuk tumbuh dengan sihat. Pada hakikatnya, protein sangat diperlukan oleh darah dimana dari situ ia membantu menyembuhkan luka dengan lebih pantas.