Assalamualaikum wbt,

Mesti ramai tertanya-tanya, kulit saya ni jenis yang macam mana ye? Ramai yang tak tahu pun sebenarnya apa jenis kulit mereka sendiri. Wawa pun sama, bila kita baca-baca dan google. Ok, dah tahu kulit yang jenis macam mana.

Penting ke kena tahu jenis kulit kita? Yes, of course. Pernah tak uols pergi farmasi atau mall atau butik2 cosmetics? Bila nak beli produk kecantikan atau pencuci wajah waima vitamin pun, kita kena tahu jenis kulit kita. Sebab semua produk kat pasaran bukan hanya untuk kita je tau. Kalau untuk kita je, tak de laa orang kena masalah muka rosak sebab salah pilih produk kan.

Ok, bawah ni wawa share jenis-jenis kulit yang biasa orang asia macam kita ni.



1. Kulit normal
Bila kulit Anda termasuk jenis normal, bekas minyak tidak akan terlihat di kertas tisu. Selain itu, kulit normal biasanya memiliki tekstur elastis, kenyal, dan jarang memiliki masalah kulit. Jenis kulit ini juga merupakan jenis kulit yang bersih dan halus.


2. Kulit kering
Bila kulit Anda kering, kertas tisu tidak akan berminyak, tapi wajah akan terasa bersisik dan kering. Kulit kering cenderung memiliki warna yang pucat, keriput, dan sangat rentan terhadap penuaan. Untuk perawatannya, Anda cukup menggunakan masker alami dan pelembap wajah secara rutin.


3. Kulit berminyak
Bila Anda memiliki kulit berminyak, pada kertas tisu akan terlihat banyak bintik-bintik minyak di beberapa area, terutama daerah pipi, hidung, dan dahi. Kulit berminyak ini cenderung memiliki tekstur tebal, kasar, mengkilap, dan mudah berjerawat. 


Namun kulit berminyak tidak rentan terhadap penuaan dan kerutan. Untuk perawatannya, hindari krim dan segala produk yang memakai banyak minyak agar kulit Anda tidak makin berminyak.

4. Kulit kombinasi
Bila Anda memiliki kulit kombinasi, biasanya akan terlihat berminyak pada beberapa area wajah, seperti hidung dan dahi, Namun tidak pada bagian pipi. Kulit kombinasi ini merupakan perpaduan jenis kulit kering dan berminyak. 


Perawatan kulit kombinasi memerlukan penanganan berbeda. Untuk daerah sekitar pipi dan mata yang kering, pakailah produk yang mengandung pelembap. Sedangkan untuk area berminyak pada dahi dan hidung, lakukanlah pembersihan secara rutin dan hindari produk yang banyak mengandung minyak.

5. Kulit sensitif
Jenis kulit sensitif biasanya sangat kering dan cenderung sering meradang serta iritasi. Kulit sensitif juga mudah kemerahan dan bersisik. Selain itu, orang dengan jenis kulit ini sering merasa gatal dan rentan terhadap berbagai produk.