Assalamualaikum wbt,

Sejak akhir-akhir ini, kita sering keletihan dengan aktiviti harian sehinggakan waktu tidur sedikit terganggu. Akibat daripada kekurangan tidur, kulit menjadi kurang sihat dan kusam. 

“Beauty Sleep” yang seringkali kita dengar adalah benar!!! Anda mungkin perasan apabila anda mengurangkan jumlah tidur , ia akan terpamer pada wajah. Kulit yang letih, eye-bag, dan kehilangan seri pada wajah.



“Kurang tidur menyebabkan saluran darah membesar, menyebabkan lingkaran hitam pada bawah mata,” kata pakar dermatologi Sonia Badreshia-Bansal, MD, dari Universiti California, San Francisco.


Tidak cukup tidur juga membuatkan anda lebih tertekan, dan semua orang boleh melihat ketegangan itu. Ia membuat anda kelihatan marah, letih, sedih, dan sudah tentu kelihatan lebih tua dari usia sebenar.

Jika anda berjaga dan minum alkohol dan merokok, itu membawa berita lebih buruk kepada kulit anda. Alkohol menjejaskan kualiti tidur, meninggalkan beg di bawah mata anda. Manakala, merokok membawa kepada kedutan pra-matang!!!
TETAPI ini semua boleh berubah saat anda mula melelapkan mata…

Rahsia Tidur Untuk Kecantikan

Kulit anda dan seluruh badan anda, masuk ke dalam mod pembaikan apabila anda tidur. Semasa tidur, kulit anda akan memperbaharui diri. Sel-sel kulit baru mula tumbuh dan menggantikan sel-sel yang lebih tua. Ia membaiki, memulihkan dan mengimbangi semula. Masa tidur juga merupakan masa di mana berlaku pelbagai perubahan hormon dan metabolik di dalam badan, termasuk kulit anda. Kekurangan tidur boleh mengganggu proses-proses tersebut. Sudah tentu anda perlu tidur yang baik untuk keseluruhan badan anda, bukan sahaja kulit anda. Masalah tidur kronik dikaitkan dengan tekanan darah tinggi, penyakit jantung, kencing manis, dan kemurungan. Itu sahaja alasan yang lebih baik untuk mengembalikan rutin tidur anda.

1. Penyembuhan Kulit Yang Cepat

Kulit anda menggunakan masa tidur untuk pulih dengan sendirinya daripada kerosakan harian. Apabila anda lena, kulit mendapat peluang untuk pembaikan. Itulah sebab mengapa anda bangun pagi dengan wajah yang segar dan kemerah-merahan.

2. Kurang Jerawat

Tidur yang lebih, kulit yang lebih halus. Kurang tidur boleh membawa kepada tekanan, yang menyebabkan jerawat dan bintik hitam, walaupun di kalangan orang dewasa. Dalam satu kajian, pakar mendapati pelajar-pelajar kolej mempunyai lebih banyak jerawat apabila mereka tertekan, seperti semasa masa peperiksaan.

3. Mata Bersinar

Ingin mata yang bersinar-sinar? Jangan biarkan lingkaran hitam mencuri tumpuan. Lingkaran hitam sentiasa wujud, tetapi ianya boleh kelihatan lebih gelap jika anda tidak “menutup-mata” dengan cukup. Untuk menyembunyikannya, sapukan sedikit lapisan krim mata sebagai asas. Kemudian sapu dan campurkan menggunakan concealer, 1 hingga 2 tona warna kurang daripada warna kulit anda.

4. Nada Kulit Yang Sekata

Berjaga sepanjang malam boleh membuat kulit anda kelihatan lebih pucat atau bernoda kotor. Tidur menggalakkan aliran darah yang sihat untuk kulit anda. Jika anda bangun dengan kulit yang tidak sekata, sapukan bedak asas. Tetapkan dengan serbuk lut (atau serbuk hijau gelap untuk mengimbangi kemerahan) 

5. Anda Kelihatan Lebih Menarik!!

Penyelidik di Sweden bertanya satu kumpulan pelajar untuk melihat gambar-gambar orang yang kebuluran tidur vs mereka yang mempunyai masa tidur lapan jam. Mereka yang cukup rehat kelihatan lebih sihat, kurang penat dan lebih menarik.

6. Mengatasi Mata Bengkak

Anda bangun dengan mata bengkak kerana cecair berkumpul di sekeliling mata apabila kepala anda terletak rata di atas katil. Penyelesaian: Sokong kepala anda dengan beberapa bantal supaya ianya berada sedikit di atas dada anda pada waktu malam. Masih ada “pembungkusan beg” di bawah mata anda? Tekapkan tuala sejuk ke kawasan mata anda untuk satu atau dua minit pada waktu pagi.

7. Elakkan Pengambilan Garam

Jika anda seorang “burung hantu” dan gemara mencari snek, pilih buah-buahan sebaliknya. Makanan ringan yang masin boleh memberi anda muka bengkak pada waktu pagi. Ini kerana makanan yang tinggi dalam garam boleh menyebabkan anda mengekalkan cecair, yang menyebabkan keadaan bengkak.

8. Jadikan Air, Minuman Sebelum Tidur Anda

Segelas kopi sebelum tidur mungkin kelihatan santai, tetapi anda lebih cenderung untuk melihat kulit kering dan liang yang kelihatan besar di cermin pada hari berikutnya. Kurangkan pengambilan kopi setiap malam sebaliknya minum lebih banyak air sebelum tidur. Pada waktu pagi, gunakan toner yang mengandungi zink sulfat atau tawas, yang membuat liang kelihatan lebih kecil.

9. Rutin Kulit Pada Malam Hari

Untuk menjadikan kulit muka anda licin dan lembut, mulakan dengan pembersih yang lembut untuk membuang bendasing, kotoran, dan alat solek. Seterusnya, sapukan pelembap. Bagi memastikan kawasan-kawasan lembut terhidrat semalaman, doktor menasihatkan agar menggunakan krim mata yang mengandungi glycerin dan lip balm berasaskan petrolatum.

10. Mandi Air Suam

Salah satu cara terbaik untuk memujuk diri anda untuk tidur boleh memperbaiki kulit anda juga. Mandi air suam – beserta dengan semua persiapan, seperti buih, minyak dan scrub badan – sebelum tidur meningkatkan suhu badan anda sedikit. Anda cenderung untuk berasa mengantuk apabila suhu badan anda turun, seperti selepas mandi.

11. Retinoids Berfungsi Dengan Baik Pada Waktu Malam

Retinoids, produk kulit dengan vitamin A, adalah salah satu “piawaian emas” apabila melibatkan menghaluskan kedutan. Gunakan pada waktu malam kerana ianya boleh menjadikan kulit anda lebih sensitif. Menggunakan retinol pada siang hari boleh menurunkan toleransi kepada cahaya matahari dan menyebabkan kemerahan pada kulit.

Sama seperti diet dan senaman, anda patut menghormati masa tidur anda. Anda sepatutnya melihat tidur sebagai sumber tenaga dan kesihatan, dan bukan hanya melihat ia sebagai sesuatu yang anda perlu lakukan. Semoga perkongsian ini membantu anda mengekalkan kesihatan dan kecantikan melalui cara yang paling mudah, tidur.



Adakah vitamin yang sesuai untuk mengelakkan keadaan ini? Sudah tentu ada, selain set kecantikan kulit, pengambilan set vitamin untuk kesihatan mampu membantu kulit anda lebih sihat dan berseri.

Set Kesihatan Shaklee Terbaik