Assalamualaikum wbt,

Kebiasaannya pesakit sopak ini kalau muda lagi, akan ada rasa malu, sukar bersosial, ada yang tidak berkahwin. Kalau sudah berkahwin tak apa la kan, tapi bagi yang masih bujang, menimbulkan rasa malu.
Anggaran satu hingga dua peratus penduduk dunia (40 hingga 50 juta orang) menghidapi vitiligo. Sebanyak 95 peratus pesakit menghidapi vitiligo sebelum mencecah usia 40 tahun dan Vitiligo menyerang individu tanpa mengira kaum atau jantina
Bagi individu yang menghidapi penyakit autoimun (penyakit di mana sistem daya ketahanan seseorang individu bertindak ke atas tisu dan organnya sendiri) lebih berkecenderungan untuk mendapat masalah ini.

Contoh penyakit autoimun adalah seperti hipertiroidism (kelenjar tiroid yang terlalu aktif) dan anemia pernicious (kekurangan sel darah merah disebabkan oleh kegagalan penyerapan vitamin B12).

Apakah penyakit sopak atau vitiligo

Dari artikel terbitan utusan, menyatakan:
Penyakit sopak atau vitiligo merupakan masalah pigmentasi di mana sel-sel yang menghasilkan pigmen (yang dipanggil melanosit) di kulit, membran mukosa (tisu-tisu yang meliputi bahagian dalam mulut atau hidung atau di kawasan-kawasan genital dan rektal) dan retina (lapisan dalam mata), dimusnahkan.
Ini menghasilkan tompok-tompok putih di beberapa tempat di badan. Rerambut yang tumbuh di kawasan terbabit turut menjadi putih.
Vitiligo atau Sopak adalah salah satu penyakit autoimmune
Vitiligo atau Sopak adalah salah satu penyakit autoimmune

Punca Penyakit Vitiligo

Punca penyakit vitiligo ini tidak diketahui tetapi para doktor serta para penyelidik mempunyai beberapa teori tersendiri. Antaranya:
  • Penghasilan antibodi yang menyerang melanosit di badan pesakit sendiri
  • Kemusnahan melanosit dengan tersendiri
  • Ada kajian yang menunjukkan, sesetengah kejadian seperti sunburn atau tekanan emosi boleh menyebabkan timbulnya penyakit vitiligo.
  • Vitiligo juga boleh disebabkan oleh faktor keturunan walaupun ia tidak dapat dibuktikan.

Tanda Penyakit Sopak atau Vitiligo

Orang yang menghidapi vitiligo akan mula-mula menyedari kehadiran tompok-tompok putih pada kulit. Tompok-tompok ini selalunya berlaku di kawasan-kawasan yang terdedah kepada cahaya matahari seperti pada bahagian tangan, kaki, lengan, muka dan bibir. Ia juga boleh terjadi di ketiak, sekeliling mulut, mata, lubang hidung serta organ seks.
Penyakit ini selalunya bersifat progresif di mana tompok-tompok putih ini boleh merebak ke bahagian-bahagian badan yang lain setelah beberapa lama. Ada kalanya kadar merebak ini laju tetapi ada kalanya perlahan.

Rawatan Penyakit Sopak atau Vitiligo Dengan Shaklee

Biasanya rawatan yang doktor akan sarankan adalah pemakanan ubat-ubatan, pembedahan, atau terapi. Ubat yang dibekalkan pula ada yang perlu disapu pada tempat sopak.
Bagi suplemen pula, saya mengesyorkan 2 produk utama untuk digunakan berdasarkan kejayaan testimoni sediada yang digunakan oleh pesakit sopak atau vitiligo. Antara yang boleh diambil adalah

Vivix

Dengan mengamalkan minum Vivix setiap hari, Insha Allah penyakit sopak ini boleh dipulihkan. Vivix merupakan campuran unik botani Polygonum cuspidatum, Anggur muscadine, Elderberi Eropah dan Lobak Ungu yang kaya dengan polifenol. Polifenol terkenal dengan khasiatnya sebagai antioksidan dan sel anti penuaan di samping resveratrol yang sangat tinggi khasiatnya.
4 Mekanisme tindakan Vivix
4 Mekanisme tindakan Vivix
TESTIMONI SEMBUH SOPAK DENGAN VIVIX

Kredit : Sini