Assalamualaikum wbt,

Pertanyaan biasa dari seseorang yang gemar makan buah berbanding supplemen. Alhamdulillah, satu usaha untuk menjaga kesihatan beliau.

Apa beza makan buah orange dengan vitamin c shaklee?

Secara saintifiknya, badan kita memerlukan paling kurang 90mg (perempuan) dan 75mg (lelaki).

1 biji buah oren menyediakan 50-70mg vitamin c sahaja. Untuk pengetahuan anda, anda hanya dapat 70mg vitamin c dari buah oren sekiranya anda makan ketika ia dipetik terus dari pokok. Namun, buah oren yang kita makan hari ini kebanyakkannya sudah beberapa hari/minggu/ bulan yang di petik dari pokok. Jadi, disebabkan oleh terdedah kepada radikal bebas, jumlah vitamin c yang tinggal dalam sebiji buah oren hanya sedikit. Yang kita makan hanya manisan buah oren sahaja.

Vitamin c shaklee mengandungi 500mg dan telah diformulasi dengan sustained release dimana vitamin c di lepaskan secara berperingkat2. 1 tablet vita c shaklee bersamaan 7biji buah oren. Bayangkan, anda hanya makan 1 tablet vita c shaklee sama macam kawan anda makan 7 biji buah oren. 

Mudah ke mudah? 😊

Nota : Badan kita tak mampu nak generate vitamin c sendiri tau. So, memang kena makan vita c hari2.

Wawa nak kongsikan juga, buah-buahan yang mengandungi vitamin c. Berikut adalah antara buah-buahan yang mengandungi Vitamin C terbaik : 

1. JAMBU BATU

jambu

Kandungan Vitamin C dalam jambu batu hampir dua kali ganda dari limau. Dalam sebiji buah jambu batu yang berukuran sederhana mengandungi lebih daripada 250mg Vitamin C. Selain itu, jambu batu juga kaya dengan Serat, Asid Folat, Kalium dan Mangan

2. OREN

oren

Sebiji oren menyediakan 50 sampai 70 mg Vitamin C, setara dengan keperluan harian Vitamin C yang kita perlukan. Oren juga merupakan sumber Serat, Folat, serta Anti-oksidan, Vitamin dan Mineral.

3. BETIK

betik

Buah betik merupakan antara buah-buahan yang mengandungi Vitamin C yang cukup tinggi. Selain itu, betik juga mengandungi nutrisi lainnya seperti Vitamin A dan B9(Folat) yang baik diambil oleh wanita yang sedang hamil.

4. DELIMA

delima

Sebiji buah Delima menyediakan 40 peratus keperluan Vitamin C harian anda. Delima juga mengandung Folat, Serat, Kalium, Niasin, Vitamin A dan E. Antosianidin dalam Delima memiliki sifat Anti-oksidan dan Anti-inflamasi, yang menurunkan kolesterol dan tekanan darah, melindungi gigi, mencegah Osteoarthritis , Alzheimer, kanser payudara, Leukemia, kanser paru dan kanser prostat.

5. EPAL

epal

Kandungan Vitamin C dalam 100 gram buah epal adalah 5 mg. Epal juga kaya akan Flavonoid Anti-oksidan yang boleh mengurangkan risiko penyakit jantung, stroke dan kanser. Sebiji epal sederhana besar memiliki lebih kurang 80 kalori. 

6. KIWI

kiwi

Buah Kiwi mempunyai citarasa buah yang cukup unik. Tekstur daging dan bentuknya juga eksotik. Sama seperti buah Oren, buah Kiwi juga mengandungi Vitamin C yang tinggi. Pengambilan buah Kiwi secara teratur akan menjaga sistem ketahanan tubuh agar sentiasa baik.

7. ANGGUR

anggur

Buah Anggur memiliki kandungan Vitamin C yang tak kurang hebatnya iaitu 10.8 mg tiap 100 gramnya. Anggur merah juga mengandungi Zat Besi, Kalium, Serat dan Anti-oksidan

8. DURIAN BELANDA

soursop

Durian Belanda adalah buah yang kaya Vitamin dan Serat. Setengah biji buah Durian Belanda bersaiz sederhana sudah cukup untuk memenuhi seluruh keperluan Vitamin C dan setengah keperluan Serat harian anda. Vitamin C merupakan Anti-oksidan yang sangat baik untuk meningkatkan sistem ketahanan tubuh dan memperlambatkan proses penuaan semulajadi.

Serat sangat baik untuk membantu penghadaman dan detoksifikasi. Buah Durian Belanda juga mengandungi Fosfor dan Kalsium, iaitu dua mineral penting untuk pembentukan jisim tulang dan mencegah Osteoporosis.

9. STRAWBERRI

strawberi

Pengambilan buah Strawberi pada setiap hari boleh membantu anda mengawal penyakit Diabetis dan mencegah penyakit jantung. Strawberi juga merupakan sumber Vitamin C dan Anti-oksidan. Sebiji Strawberi yang beratnya 147 gram mengandungi sebanyak 86.5mg Vitamin C.

10. MANGGA

mango

Sebiji buah Mangga biasanya mengandungi 60 mg Vitamin C. Anti-oksidan dalam Mangga membantu mencegah Artritis, mempercepatkan penyembuhan luka dan sangat baik untuk sistem ketahanan tubuh.

Sumber