Assalamualaikum wbt,

Tertarik wawa dengan kisah ELLE ZADA, bermula dengan niat, insyaAllah Allah permudahkan.

Kami bernikah 4 tahun yang lepas pada tarikh 09.09.2011. Kami berusia 23 tahun dan masih belajar di universiti. Ramai kawan-kawan dan orang luar sangkakan kami berdua anak orang kaya. Maklumlah, sudahlah berkahwin di usia muda, berbulan madu pula di Italy selama 14 hari.

elle-zada-02

FB ELLIYIN RASIF

Apa yang mereka tidak tahu dan tak kisah mahu ambil tahu adalah, ibu bapa saya adalah guru bahasa di sekolah yang berdedikasi, ibu si dia adalah jurujual di butik jam tangan manakala bapa pula adalah seorang pemandu teksi. Siapa terkejut, angkat tangan. Hehe.

It is easier to assume what our minds are willing to stomach, even when it is not the truth. That’s human nature.

Hakikatnya, kami daripada keluarga yang biasa-biasa. Sedangkan mahu kahwin pada ketika itupun mereka sangkakan kami sudah gila. Haha.

Ibu saya adalah campuran Turki dan India Muslim, bapa pula kacukan Jawa dan Cina. Saya berdarah satu Malaysia. Suami pula kacukan ibu Cina, bapa Pakistan. Saya pernah ingat berfikir, “If such unlikely combination can exist, NOTHING IS IMPOSSIBLE!”

FB ELLIYIN RASIF

Setelah taaruf dalam 2 minggu, kami ambil keputusan untuk kahwin dan apa yang berlegar dalam kepala kami adalah:

“Buat perkara yang betul. Apa yang Allah suka dan apa yang Nabi suruh. Tak kisahlah apapun cabarannya. Rezeki Allah yang tentukan.”

Sepanjang di universiti, sebenarnya kami dah mula menceburi bidang keusahawanan. Saya pernah jadi jururunding kewangan, dealer jual Dunkin Donut, jual T-Shirt dan macam-macam lagi. Suami pula jana pendapatan melalui events di universiti – pernah jual buah, jual air, buat photo booth dan komoditi emas. Kami tak joli dan tak boros, duit tu semua kami simpan.

Strategi kami, kalau nak kaya – nikah dulu. InsyaAllah berkat dan sudah dijanjikan rezeki serta kecukupan daripada Allah Taala. Couple tak tentu arah bertahun-tahun banyak kumpul dosa dan berlakon sahaja, jadi lebih baik kahwin. Kami nikah dahulu, pergi berbulan madu 3 hari selepas itu selama 14 hari dan 6 bulan kemudian barulah kami buat 1 majlis walimah.

Dengan modal tiga ribu ringgit (RM3000) dari dalam simpanan, kami pun bernikah. Kenapa belanja sikit sahaja? Sebab pada kami fokus utama perbelanjaan adalah SELEPAS NIKAH, bukan semasa majlis nikah. Nasib baik juga kami ini dari latar belakang keluarga campuran, jadi tuntutan tradisi itu ini tidak berlaku. Kami ikut panduan Islam sahaja. Mudah.

Banyak benda kami DIY (Do It Yourself). Mahu majlis yang indah tetapi dengan bajet kecil. Hiasan majlis dan hiasan hantaran RM600 sahaja. Semua kami pasang dan deko sendiri dengan kawan dan adik beradik. Baju, veil, tudung saya  jahit sendiri. Pelamin buaian, cat dan hias sendiri. Kebanyakan hantaran semua hadiah daripada keluarga untuk pengantin. Selebihnya bayar khemah dan katering lebih kurang RM2000 untuk jamu keluarga dan kawan rapat seramai 150 orang yang hadir.

Selepas 6 bulan bernikah, Allah ilhamkan ELLE ZADA kepada kami. Pada Julai 2012 kami lancarkan ELLE ZADA secara online and the rest was history.

elle-zada-04

FB ELLIYIN RASIF

Kami bermula dengan modal dalam tangan. Tiada pinjaman mahupun kad kredit.

Dunia keusahawanan menuntut ketahanan yang tinggi. Pernah kami roll modal masa awal peniagaan untuk tambah volume pengeluaran dengan melaburkan semua duit jualan RM40,000 sampai dalam akaun tinggal beberapa ratus ringgit sahaja untuk makan minum. Dari situ turnover ELLE ZADA mula mencapai jualan 6 angka pertama iaitu RM150,000.

Satu persatu inisiatif kami bangunkan. Bermula dengan ELLE ZADA ONLINE www.ellezada.com , kemudian ELLE ZADA BUTIK, ELLE ZADA TAILORING HOUSE & terkini ELLE ZADA ACADEMY. Dahulu berdua kini berpasukan 25 orang.

elle-zada-05

FB ELLIYIN RASIF

Ini baru sahaja permulaan. Masterplan ELLE ZADA adalah satu gagasan visi yang besar. Selama 3 tahun kami FOKUS menyusun asas perniagaan sehingga kukuh. Peduli apa orang lain cakap atau buat, kita lebih tahu bisnes kita. Menara tinggi mana mungkin dibina atas pasak banglo 3 tingkat. Usaha menggali dan menanam pasak ini baru sahaja selesai, InsyaAllah ELLE ZADA is now completely ready to soar.

Konsepnya mudah, DO THE RIGHT THING. Jangan tunggu kaya baru nak nikah. Sebaliknya bernikahlah untuk kaya.

Bercinta selepas nikah impaknya bertahun-tahun masih terasa. Rasanya macam baru kelmarin bernikah, mahu bersiap ke Italy, tetapi apabila lihat keliling sudah ada Baby Bug berlari ke sana ke mari, bisnes sudah tegak berdiri dan masa depan boleh dicorak sendiri.

elle-zada-06

FB ELLIYIN RASIF

Dalam pernikahan itu ada barakah dan magiknya, Allah sudah janji. Asalkan sahaja NIAT betul dan bersedia JIWA.

People usually OVERESTIMATE what they can do in a year, BUT UNDERESTIMATE WHAT THEY CAN ACHIEVE IN 5 YEARS.

Alhamdulillah. It has only been 4 years. We have another 1 year to rally in full speed.

Sehingga bertemu lagi di nota tahun ke-5 ulangtahun perkahwinan. InsyaAllah. Berkati dan rahmatilah perkahwinan ini, Ya Allah.

Allahumma yassir wala tu’assir. Rabbi tammim bilkhoir. Birohmatikaya Arhamarrohimin.
Biiznillah.

Elle Rasif
Founder & CEO of ELLE ZADA