Assalamualaikum wbt,

Ada yang bertanya wawa, untuk tambah follower kita digalakkan untuk blogwalking dan follow sahabat blogger yang lain. Namun, kenapa 100 blogger yang kita follow hanya 50 sahaja yang follow kita balik?

Allah, agak mencabar juga soalan ini. Ya, bagi seorang blogger baru mendapat follower yang tinggi menjadi satu keperluan bagi meningkatkan motivasi untuk terus berkarya di blog. Menaikkan semangat untuk terus aktif menjadi blogger.

Sebenarnya, sebagai seorang blogger kita tidak boleh meletakkan 100% syarat wajib bahawa setiap seorang blogger yang kita follow, mereka perlu follow kita balik. Jika itu yang berlaku, itu adalah bonus bagi seorang blogger baru. 

Cuma dari pihak kita, perlulah ada usaha untuk membaiki ke"best"an dalam penyampaian penulisan dan kreativiti kita berkarya. Selain itu, kita haruslah menajdi follower yang bijak. Pastikan blogger yang kita follow itu, seorang yang aktif berblog. Lihatlah jika mereka sentiasa update entry setiap hari, itu bermakna blogger tersebut aktif.

Jangan pula kita blogwalking dan follow blogger yang sudah bertahun tak update. Entry yang latest pun tahun 2013, sudah pasti mereka tidak akan follow kita balik. Betul ke betul.hehe


Jadi, rajin-rajinlah follow wawa, insyaAllah wawa follow korang balik.. hihi