Assalamualaikum & selamat pagi,

Bismillahirrahmanirrahim.


Anyeong hashimikaa.. maksud dia boleh guna untuk greeting, say morning, afternoon, evening ,  night pun boleh. 

Aktiviti wawa setiap hari diofis, wawa akan mulakan dengan doa. Sama macam kita nak mula kelas time sekolah2 dulu. Doa awal2 pagi, apa-apa saja kadang wawa baca doa dhuha. 

Bila dah duduk, 'On' Pc wawa akan buka diari, buku kecil yang wawa buat untuk bisness shaklee. Wawa akan senaraikan kesyukuran pagi ni, apa saja nikmat dan kegembiraan yang wawa lalui. Lepas tu, sambung dengan buat 'To do list', apa yang wawa nak buat, kerja apa yang wawa nak siapkan dan status apa yang wawa nak tulis dan share. Sambung lagi dengan menulis kata-kata positif untuk hari ini.

Alhamdulillah, done semuanya. Wawa akan mula dengan kerja-kerja ofis.

Bila nak mula buat kerja, wawa akan sarungkan tasbih digital untuk menyebut, memuji Nama Allah Asma AlHusna. Dekat ofis, wawa suka zikir Ya Wahhab Allah Yang Maha Pemberi.. Setiap hari wawa buat hal yang sama. 

Sebelah wawa, staff from Korea nama dia "You Hanbyul" wawa panggil Hambyol je. Masa awal-awal dulu, dia just tanya apa wawa pakai tu, untuk apa tu. Then, wawa explain laa kat dia. Ini tasbih digital, untuk zikir, sebut nama Allah. Dia cuma mengangguk, tapi tak faham.

Lepas dari tu, dia selalu tanya berapa dah you sebut Allah? Bila wawa bagitau berapa2, dia cakap ok je. Ada masa dia ajuk wawa dengan gerakkan mulut dia ikut macam wawa laa, kononnya.. haha.. gelagat dia kelakar laa jugak.. kadang, kiteorang panggil dia 'mungcungi'.. ngee

Setiap hari tanye, hari ni dah berapa. Semalam, tak sangka dia panggil wawa. Tengah ralit buat kerja. 

Hambyol : wan, berapa kali dah u tekan button sebut Allah? 

Me : wawa tunjuk, lebih kurang 4000 lebih semalam. Kenapa?

Hambyol : kenapa you selalu sebut Allah? Bila u sebut, Allah datang ke? Mana Allah? Saya nak tengok. 

Me : emm.. hehe.. Sebab saya nak dekat dengan Allah. Ya, Allah datang pada saya. Bila saya rasa tak tenang, saya sebut allah dan perasaan tu akan hilang. Bila saya sebut Allah selalu, saya yakin Allah sedang menjaga saya. Allah ada dimana-mana, cuma saya tak dapat nak sentuh, nak lihat dan nak gambarkan bagaimana bentuk Allah. Saya yakin, Allah ada.

Hambyol : Macam mana u yakin, sedangkan u tak nampak Allah, u tak tahu Allah macam mana.. Bila i sebut Allah, tak ada rasa pape pun..

Me : hmm, macam mana nak cakap ye? Ini adalah kepercayaan, awak ada agama awak, awk percaya dengan agama awak melalui bentuk, bila nampak bentuk baru u yakin itu God korang kan?? Dalam islam, kami telah diajar dengan Kepercayaan dan Keyakinan bahawa Allah itu ada. Contoh, dalam exam. ketika kita jawab exam, tetiba kita terloss tak tahu nak jawab apa. Apa yang korang buat? Kami cuma zikir nama Allah, istighfar then ilham pasti datang dengan tiba2. U tahu angin? 

Hambyol : ya, tahu.

Me : Ok, u nampak angin? U rasa angin? 

Hambyol : ya, bila nampak kertas terbang disitu ada angin. Yes, I feel it. 

Me : u tahu macam mana bentuk angin? Can u describe the shape of wind?

Hambyol : i can't describe how wind it is.. saya tahu ada angin, saya boleh rasa ada angin tapi saya tak dapat nak jelaskan.

Me : Haa, macam tu jugak Allah.. Kami yakin Allah ada, kami tak tahu nak gambarkan macam mana Allah tu, sebab Allah tak sama dengan apa-apa pun. Allah sendiri. sama dengan konsep angin, kita tahu angin ada, kita dapat rasa angin tapi kita tak tahu macam macam angin..U faham?

Hambyol : emm..emm.. can u show me, the beautiful girl in your phone??
[pegang phone wawa nak tengok gambar]

Me : u masih kurang jelas kan??takpe. ohh, sorry.. u tak boleh tengok phone i sebab, ade photo yang tak berhijab.

Hambyol : kenapa u kena pakai hijab? u & orang lain tak sama, i nampak u lebih beragama dari orang lain..

Me : sebab we are muslim, we need to cover our aurah, so we use hijab laa..hahaha... apa yang bezanya? sama je laa..

Hambyol : No, awak berbeza sangat. oo, ok..

Me : yang ni terpulang pada individu, dieorang memilih untuk dekat dengan Allah dengan cara bagaimana..

[habis, sebab wawa nak balik dah. tak nak dia tanya lagi, nanti jenuh nak menjawab..haha..sebab wawa bukan arif sangat nak bercerita pada non muslim, setakat mengajak kawan2 buat solat2 sunat tu Alhamdulillah..]

Waktu ni dah jam 6 petang, jadi wawa pun kemas-kemas barang bersiap untuk pulang..hehe.. Mungkin ada lagi percakapan kiteorang, tapi wawa lupa dah.. Budak ni suka cakap, kalau layan dia cakap takkan habis.

Kalau korang ada penambahan ilmu untuk dikongsikan boleh share dengan wawa ye, mana tahu kalau dia tanya lagi, wawa boleh explain panjang lebar.. kan..


Thanks for reading..")

Kaja! jom BALIK..")