Assalamualaikum wbt,
 
Dalam ayat ini Allah memanggil orang beriman!
 
Kata Ibnu Mas'ud : "Jika kalian mendengar ayat ini (Hai orang-orang beriman), maka perhatikanlah dengan baik dan amalkanlah serta jauhilah jika terdapat larangan dariNya.
 
Bismillah
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.
 
 
 
A041
Wahai orang-orang yang beriman, (untuk bersyukur kepada Allah) ingatlah serta sebutlah nama Allah dengan ingatan serta sebutan yang sebanyak-banyaknya;
 
 
A042
Dan bertasbihlah kamu kepadaNya pada waktu pagi dan petang.
 
 
 
A043
Dia lah yang memberi rahmat kepada kamu - dan malaikatNya pula (berdoa bagi kamu) - untuk mengeluarkan kamu dari gelap-gelita (kufur dan maksiat) kepada cahaya yang terang-benderang (iman dari taat); dan adalah Ia sentiasa Melimpah-limpah rahmatNya kepada orang-orang yang beriman (di dunia dan di akhirat).
 
 
3 Balasan orang-orang yang mengamalkan dengan ayat-ayat 41-42 surah Al-Ahzab.
 
  1. Allah dan para Malaikat berselawat keatas kamu, Malaikat mendoakan kamu.
  2. Allah keluarkan dari kegelapan kepada cahaya yang terang benderang, hidayah.
  3. Allah kurniakan Rahmatnya melimpah-limpah di dunia dan akhirat.
 
 
A044
Sambutan penghormatan yang akan diberi Tuhan kepada mereka semasa menemuiNya ialah ucapan "Salam" (selamat sejahtera); dan Ia telah menyediakan untuk mereka pahala balasan yang mulia.
 
 
Jika disoal pula, apa balasan di akhirat kelak jika kita amalkan ayat ini?
 
Allah berfirman dalam surah Al-Ahzab, ayat 44:
 
Allah memberi penghormatan kepada kamu dengan memberi "Salam" dan menyediakan pahala balasan yang mulia. 
 
Allahurabbi, apa perasaan nak kita gambarkan bila Allah Azza wajalla yang memberi salam pada kita? Kalau orang soleh doakan kita pun, dah rasa happy, tenang, bahagia kan?
 
Inikan pula Allah, Yang Maha Agung. Subhanallah, besar nikmat dan balasan Allah kepada orang-orang yang mengamalkan ayat ini.
 
Jadi, sahabat sekalian marilah kita sentiasa mengingati Allah setiap masa, pagi petang, siang malam, zikirlah pada Allah. Sebaik-baik zikir adalah kalamullah, bacalah Al-Quran.