Assalamualaikum wbt,

Wawa sharing input yang wawa dapat dari talk Dr Azizan. Sangat bermanfaat jika disusuli dengan tindakan.

[ KELAS DR. AZIZAN : BASIC CLASS ]

Berpegang pada formula MESTI

M : MENTOR. Nak berjaya kena belajar dengan mentor. Kena belajar dengan guru yg juga berniaga. Bukan dengan lecturer yg hanya pandai ngajar biz, marketing strategies, tp tak pernah alami dunia perniagaan sendiri.

E : ELMU. Buat biz kena ada elmu. Kenapa saya pakai huruf E, sebab berniaga ni berkait dengan EMOSI. emosi dengan famili, partner, customer. Etc. (Akan dibincangkan pada next class). Elmu boleh dapat kat mana2 saje, google, dari buku, tapi sampai BILA. tindakkan tu penting. Tak ada MAGIC, kecuali perlu BERTINDAK utk dptkan PENINGKATAN, utk buat PERUBAHAN, nak berubah perlu BERKORBAN. Jangan PRESSURE sbb bila pressure takdapat buat TINDAKKAN (Plan & Action). Fikir nak buat tindakkan SEBAB apa?? Nak kaya? Nak bantu mak ayah pegi mekah setiap tahun? Nak buat charity?? Kena clearly stated. 

S : STRATEGY & SYSTEM. Nak berniaga kena ada STRATEGY & SYSTEM. kita nak biz dalam pada masa yg sama nak BANYAK MASA. So kena ada S. bila ad S, akan ada banyak MASA. masa BOLEH beri KEBAHAGIAN. Ada banyak MASA dgn FAMILY, boleh BUAT APA SAJA etc. Contoh system, pekerja yg kerja utk kita.

T : TINDAKKAN
Kena 
♡ BERANI
♡LUAR BIASA (bila mulakan kena HABISKAN & buat yg TERBAIK)
♡ ISTIQAMAH / KONSISTEN

I : INTENTION (niat) & IMPIAN kena JELAS.
Contoh kalau doa, kena SPECIFIC. nak kaya, doa NAK BERAPA. 
.
Moga bemanfaat.

#JutawanWawa