Carilah Hidup Yang Berkat

Assalamualaikum wbt,

Perkongsian hebat untuk orang hebat. Jemput baca sahabat vitaminwawa.")

Tazkirah : Kisah si Tukang sapu sampah by Ustaz Hanafiah Abdul Malek.



Ada seorang sahabat saya, dia seorang penyapu sampah di Dewan Badaraya Kuala Lumpur.
-mlm yg lepas kami bertemu.
-dia dtg ke rumah saya.
-dia seorang penyapu sampah tinggal dirumah Flat.
-rumah Flat di Sentul tuan²...Subhnaallah..
-apa kisah hidup dia ni?

-Dia pergi kerja sampai umur dekat nak 50 tahun tp masih kayuh basikal.
-kawan² dia yg kerja tempat yg sama ada kereta tp dia tak nak . Dia tetap naik basikal.
-tuan² apa yg berlaku?
-kawan dia ni sentiasa Hina dia.
-Satu bangunan Flat hina dia, kata kat dia macam².

-tp tuan² pd hari ini, anak 2 org Doktor & 2 org lg Arkitek.
-anak yg kerja doktor ni bg kat ayah tiap² bulan RM 2 ribu seorang. 2 anak orang anak jadi RM 4 ribu.
-dan anak yg kerja Arkitek pula seorang bg RM 1 ribu, 2 org RM 2 ribu.
-jumlah RM 6 ribu sebulan.

-Tuan² tau tak org yg sapu sampah kdg² hati dia lebih Mulia drpd kita semua.
-lebih mulia dari saya.
-dia hanya sapu sampah...Allahuakhabar...
-tapi hati dia Mulia.
-tuan² dgn RM 6 ribu, tuan² tau tak apa yg dia buat?
-agak² lah apa yg dia buat?
-dia SEDEKAHKAN pd kawan² yg kerja sama tempat yg budak² baru ni yg ada masalah bayar sewa ruma, dia tolong sewakan.
-tolong bayar duit deposit rumah.
-cuma dia pesan, Jangan Tinggal Solat, jangan claim overtime lebih, jangan ada komisen ataupun rasuah.

-tuan² satu hari nanti saya cerita, tuan² tak berapa nak percaya.
-satu hari nanti kalau tuan² jumpa dia, saya bawa sembang dgn dia.
-org yg bercakap ni dia akan bercakap di hati.
"Ustaz, harta bukan milik kita ustaz."
-anak dia baru belikan dia BMW yg latest punya, 320i. Allahuakhbar.
-tp dia kata : " ustaz , drpd naik BMW ..saya ada sifat SOMBONG, BONGKAK, RIAK. Saya lebih selesa naik basikal ustaz."
"Basikal saya tak pernah putus rantai, tak pernah pancit tayar, botak ja tukar."
-apa maknanya? Maknanya itu BERKAT.
-anak dia tak pernah sakit tuan².
-kita ni? Gaji RM 10 ribu tapi tak bayar zakat.
-zakat pendapatan pun tak nak! Zakat simpanan pun tak nak! Zakat harta pun tak nak! Ohh...semua tak nak! Zakat perniagaan pun tak nak bayar!
-bab kata org cina "suai maa" kejap² anak sakit, kejap² kamu sakit..mcm² masalah.
Share:

3 comments:

  1. sangat menginsafkan kisah ni,,tq sis berkongsi cerita penuh pengajaran ni..

    ReplyDelete
  2. KISAH TUKANG SAMPAH YG BERHATI MULIA N DIANUGERAHI REZKI ANAK2 YG BERJAYA LAGI BERTANGGUNGJAWAB TERHADAP BAPA MRK.

    ReplyDelete

Terima Kasih singgah comment. Semoga sentiasa ceria dan bahagia selalu..😊

Follow by Email

About Me

My photo
Mommy to my pretty princess, Suka senyum, suka makan, suka membaca, suka memberi inspirasi, suka menulis

Popular

Followers

Blog Archive

Recent Posts

Total Pageviews

BLOGGER TEAM


Check Page Rank CK Free Auto Backlink\ Kedai Backlink,Backlink Percuma
free web site traffic and promotion

BRAND COLLABORATIONS

Printcious | Syaqist | BPT | Shaklee | Mcdonalds | Desaru Coast Adventure Waterpark