Tips Hilangkan Senggugut Dengan Cepat

Assalamualaikum wbt,

Senggugut dan perempuan seakan sinonim, dipisah pun tak dapat cuma mampu bertahan sahaja. Sampai bila harus kita lalui fasa senggugut ini? 

Menurut doktor, senggugut adalah perkara normal bagi seorang wanita. Ia tidak menjejaskan seseorang dari hamil dan menimang cahaya mata. Namun, kesan daripada terkena senggugut itu boleh juga mengundang bahaya kepada diri seseorang. 


Perkara biasa yang terjadi pada individu yang senggugut adalah seperti :

✔️ Sakit di bahagian bawah perut yang berpanjangan.
✔️ Sakit dibahagian pinggang (lenguh yang tidak berhenti)
✔️ Sakit dibahagian payudara
✔️ Kekejangan akibat menahan sakit
✔️ Kali menjadi sejuk 
✔️ Muntah-muntah
✔️ Pening
✔️ Moody dan lain2

Keadaan senggugut biasanya terkena pada hari pertama dan kedua. Perempuan biasanya sudah mengetahui tarikh mereka akan datang bulan atau period. Jadi, bagaimana cara nak elak  rasa sakit datang bulan ini? 


Tips Hilangkan Sakit Senggugut 
Ini adalah antara cara yang boleh amalkan untuk hilangkan sakit senggugut tanpa perlu telan ubat tahan sakit.
  • Sibukkan diri dengan pelbagai aktiviti korang suka.
  • Banyakkan berjalan
  • Banyakkan minum air suam panas
  • Sapu minyak panas/ minyak angin dibahagian bawah perut ke ari-ari, sekitar perut & tapak kaki
  • Pakai stoking kaki walaupun berada dalam rumah (macam orang berpantang). Kat luar rumah memang saya dah wajibkan diri sendiri untuk pakai stoking kaki setiap hari.
  • Telan 2 biji Bcomplex sehari
  • Telan 2-4 biji Ostematrix sehari
  • Amalkan makan GLA Complex setiap hari.

Ini antara cara korang boleh kurangkan rasa sakit senggugut. Wawa biasanya telan 2 biji B-complex jika sakit dan ketika berada di ofis. Tak sampai 5 minit dah ok! Alhamdulillah. Wawa jarang makan bersama Ostematrix Sebab biasanya Ostematrix wawa akan makan malam.



Adakah korang seorang yang sering mengalami senggugut? Jika ya, korang wajib ambil supplemen kesihatan untuk hilangkan senggugut. 

Jika berminat, boleh hubungi wawa di talian 019 996 6576.
Share:

2 comments:

  1. nice tips ... time anak dara kerap senggugut teruk sampai tak boleh buat kerja apa pun ;)

    ReplyDelete
  2. sis JM kena senggugut tadi..adus..semua keje x jadi..baring je

    ReplyDelete

Terima Kasih singgah comment. Semoga sentiasa ceria dan bahagia selalu..😊

Follow by Email

About Me

My photo
Mommy to my pretty princess, Suka senyum, suka makan, suka membaca, suka memberi inspirasi, suka menulis

Popular

Followers

Blog Archive

Recent Posts

Total Pageviews

BLOGGER TEAM


Check Page Rank CK Free Auto Backlink\ Kedai Backlink,Backlink Percuma
free web site traffic and promotion

BRAND COLLABORATIONS

Printcious | Syaqist | BPT | Shaklee | Mcdonalds | Desaru Coast Adventure Waterpark