10 Jenis Buah Cantikkan Kulit

Assalamualaikum wbt,

Wanita dan cantik tak dapat dipisahkan, lelaki pun apa kurangnya. Perempuan sememangnya sudah sinonim dengan kecantikan kulit. Pelbagai cara sanggup lakukan termasuk mencucuk, membotoks dan sebagainya. Tahukan anda, dengan mengamalkan makan buah-buahan juga mampu mencantikkan kulit. Ia perlulah diamalkan secara konsisten dan setiap hari, barulah hasilnya meletup.. hehe

Bagi anda yang suka akan kecantikan wawa kongsikan 10 jenis buah semulajadi yang boleh korang amalkan untuk dapat kulit yang cantik.")


10 Jenis Buah-Buahan yang Membantu Dalam Mencantikkan Kulit Anda!

1. Betik - Untuk kulit yang bercahaya. Betik mengandungi serat, vitamin C dan banyak kalsium, yang membantu mekanisme tubuh untuk berfungsi dengan lancar. Betik juga membantu dalam detoksifikasi darah dan kaya dengan antioksidan, pastinya gabungan yang sempurna untuk kulit yang berseri.

2. Pisang Untuk kulit lebih lembut. Pisang kaya dengan zat besi, magnesium, kalium dan vitamin A, B dan E. Kaya dengan vitamin E, ia menjadikan kulit lembut. Dan juga membantu dalam menghapuskan tanda-tanda penuaan atau kedutan. 



3. Epal Semulajadi untuk kulit andaMenempelkan epal di muka anda akan melembapkan kulit dan meningkatkan tekstur keseluruhan. Epal hijau juga rawatan yang berkesan anti-jerawat. Epal juga membantu anda untuk menghilangkan bawah mata lingkaran hitam. Manakala, vitamin A dan vitamin C di dalamnya menjadikan kulit anda kelihatan berkilat.
4. Anggur Untuk kulit yang licin. Anggur kaya dengan flavonoid, yang baik untuk kulit dan kesihatan anda. Anggur kaya dengan antioksidan dan anti-radang. Selain dimakan secara mentah, jus juga membantu dalam mencegah jerawat dan memudarkan parut jerawat dari kulit. Anggur mengandungi asid hidroksil yang juga membantu untuk menjaga kulit dan menghilangkan kedutan kulit anda.

5. Mangga - Buah mangga menyediakan pelbagai manfaat untuk kesihatan dan kecantikan kulit. Kaya dengan vitamin A dan antioksida, mangga membantu dalam membuat kulit lembut dan juga senada. Ia juga membantu dalam memulihkan keanjalan kulit dan kesesakan liang kulit anda. Mangga juga mengekalkan kolesterol anda di bawah paras yang sepatutnya. 


6. Lemon – Menghilangkan noda kulit. Jus atau kulit buah-buahan ini adalah ubat ajaib dalam menghapuskan noda dan tanda jerawat dari kulit anda. Buah yang kaya dengan vitamin C juga membantu dalam pembersihan kulit dengan sempurna. Selain itu, lemon juga mempunyai kuasa mencerahkan kulit. itulah sebabnya ia banyak digunakan dalam produk rawatan kecantikan.

7. Kiwi Mengekalkan kulit muda. Kiwi adalah salah satu sumber utama vitamin C yang setanding dengan lemon. Ia membantu meremajakan kulit yang rosak.


8. Oren - Untuk mengetatkan kulitSeperti kebanyakan buah-buahan sitrus, oren kaya dengan vitamin C dan baik untuk pembinaan kolagen kulit anda. Malah, kulit buah-buahan ini dan jus banyaknya digunakan dalam krim anti-penuaan, kerana ia membantu dalam mengetatkan kulit anda. Oren juga kaya dengan vitamin B1, yang membantu untuk meningkatkan sistem imuniti badan.



9. RaspberriesUntuk peremajaan kulit. Raspberi kaya dengan antioksidan, serat dan vitamin C. Komponen ini membantu anda berasa segar, memberikan tekstur yang baik untuk kulit anda dan melambatkan proses penuaan. Vitamin C membantu untuk meremajakan kulit anda, dengan itu menjadikannya berasa segar dan sihat.



10.  Prun - Untuk menurunkan berat! Prun adalah dari keluarga kismis yang mempunyai banyak serat di dalamnya. Mereka membantu sistem penghadaman dan membantu dalam pengeluaran toksin dari badan. Prun membantu anda untuk menjadi kekal aktif. Di samping itu, serat larut dalam jus prun juga membantu anda untuk mengekalkan atau mengurangkan berat badan.

Supplemen Untuk Kecantikan Kulit

Namun, ada juga yang alergik dengan buah. Pernah wawa jumpa kawan yang memang tak suka dan geli makan semua buah. Wawa ingatkan hanya gurauan, padahal ia memang benar. Pernah juga kami minta cuba buah rambutan, sampaikan termuntah si kawan wawa ni. Pelikkan? Itulah kebenaran, tak semua orang suka makan buah.

Jangan risau, korang boleh makan supplemen atau makanan tambahan yang mempunyai khasiat yang seperti mengambil buah-buahan. Contohnya:

Vitamin C

Mempunyai ekstrak jagung dimana kaya dengan vitamin C. Satu tablet vita C bersamaan dengan 7 biji buah orange. Hanya dengan makan Vita C, korang tak perlu makan buah orange.

Vivix

Mengandungi ekstrak buah anggur muscadine, membantu mengekalkan keremajaan kulit. Mempunyai antioksidan yang tinggi dan berkhasiat lebih baik dari buah anggur biasa.
 

Vita E

Mengandungi ekstrak dari biji anggur, sebagai antipenuaan. Mengekalkan kecantikan kulit dan awet muda. Vita E juga bantu kulit daripada terkena sunburn. Cubalah duk berjemur tepi pantai, insyaAllah kesan burn korang tu cepat hilang. Kalau wawa, susah sikit nak burn..")

Jangan lupa untuk whatsapp wawa jika berminat untuk mencuba supplemen semulajadi yang pasti berkesan untuk anda, insyaALLAH..")

Semoga bermanfaat..")

Whatsapp: 019-996 6576

SHARE

Puan Wawa

  • Image
  • Image
  • Image
  • Image
  • Image

8 comments:

fifi fizah (pearl) said...

nice..noted pn wawa.. :)

siti rahayu said...

Tak suka makan buah.. tp, suka klau dibuat jus.. ^_^
Tq wawa.. :D

ENA said...

semua buah nampak menyelerakan

Eintan Nurfuzie said...

nsib cik en ni suka makan buah..

Eintan Nurfuzie said...

nsib cik en ni suka makan buah..

Nurul Syahida said...

semua buah yang di ceritakan di sini syida suka! :) tq wawa..nmpk sedap je semua! nyum3x! :)

Ummul Azkee said...

buah mmg makanan wajib ada di rumah..anak2 pun suka!

Nor Eliyana said...

Semua nampak sedap. Tp yana prefer jus. Memang jenis susah nak makan buah ^_^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...