7 cara untuk menjaga kesihatan keluarga anda semasa musim sejuk dan selesema. 7 Cara Jaga Kesihatan Bayi dan Keluarga.

Assalamualaikum wbt,

Cuaca yang tidak menentu sekarang ini boleh menyumbang kepada masalah kesihatan keluarga anda, terutamanya yang ada bayi. Kita tahu kan bahawa imuniti bayi masih lagi belum kuat berbanding orang dewasa.

Pagi ini, mommy sempat video call princess di kampung. Tokcik bagitahu badan adik princess sedikit panas. Kemungkinan nak demam dan mommy harap tidak melaratlah. Sebelum akhirkan perbualan tadi, mommy sempat berpesan pada tokcik untuk sapu cream herbal blend ke seluruh tubuh adik princess supaya suhu badan cepat turun.

Di bawah ini mommy nak kongsikan tips dari babycenter 7 cara untuk menjaga kesihatan keluarga dan bayi anda.

7 cara jaga kesihatan bayi dan keluarga

7 Cara Jaga Kesihatan Bayi dan Keluarga

1. Basuh tangan anda!


Apabila tangan anda bersih, virus sukar untuk merebak. Ajar keluarga anda untuk mencuci tangan selepas menggunakan bilik mandi, sebelum dan selepas makan, dan selepas batuk atau bersin. Gunakan sabun dan air suam, dan basuh selama 15 hingga 20 saat. Pastikan sesiapa yang menjaga anak anda tahu mencuci juga.

Petua: Simpan gel tangan berasaskan alkohol di dalam kereta dan di dalam beg anda untuk dibersihkan di mana sahaja. Dan gunakan tisu yang disediakan di pasar raya untuk menggesek pemegang kereta sebelum membeli-belah.


2. Membasmi Kuman

Virus sejuk dan selesema boleh hidup di permukaan selama tiga jam, jadi bersihkan bahagian atas meja dengan disinfektan membunuh virus atau penyelesaian pemutih dan air (1/4 cawan peluntur dalam satu gelen air), terutamanya jika seseorang di dalam rumah sudah sakit. Tanggalkan suis, telefon, pintunya, papan kekunci, dan lain-lain yang dikongsi ahli keluarga juga. Cuci cawan atau bekas makan dengan baik dengan sabun dan air panas. Jangan berkongsi!


3. Dapatkan vaksin selesema.

Seluruh keluarga anda memerlukan perlindungan daripada virus yang berjangkit di musim selesema, terutama dari sekolah, tempat penjagaan anak, di rumah atau di tempat bekerja. CDC mengesyorkan bahawa hampir semua kanak-kanak (bermula dari 6 bulan) dan orang dewasa mendapat vaksin selesema setiap tahun.

4. Elak jadi Perokok Kedua


Asap perokok meletakkan kanak-kanak berisiko tinggi untuk masalah pernafasan atas. Kanak-kanak yang tinggal dengan perokok mempunyai lebih banyak selsema, dan selesema mereka lebih tahan lama daripada kanak-kanak yang tidak terdedah kepada asap. Berhati-hati dengan asap bekas di persekitaran lain juga, seperti ketika anda mengunjungi rakan atau saudara-mara.

5. Tutup Mulut ketika Batuk dan bersin

Untuk mengelakkan penyebaran kuman, ajar anak anda bersin atau batuk ke dalam lengan mereka. Kaedah terbaik seterusnya ialah menggunakan tisu pakai buang. Sekiranya mereka bersin ke dalam tisu (atau ke tangan kosong), mereka perlu mencuci tangan dengan segera selepas itu.

6. Elakkan pendedahan.


Melindungi anak-anak anda dengan mengelakkan hubungan rapat dengan orang yang mempunyai selesema. Jika rakan anak anda batuk dan bersin, itu bukan masa yang baik untuk bersama.

7. Membina badan yang sihat.

Sistem imun yang sihat bergantung pada tubuh yang sihat, dan sistem imun yang baik dalam bentuknya lebih baik untuk melawan virus. Sekiranya anda menyusu, pastikan ia selagi anda boleh. (Dapatkan nasihat tentang tips semasa menyusu bayi anda mempunyai selesema.) Antibodi dalam susu ibu boleh melindungi daripada pelbagai kuman. Berikan makanan yang seimbang kepada anak-anak dan ajak mereka untuk bersenam secara teratur dan dapatkan tidur yang cukup.

Kredit : Babycenter

Semoga bermanfaat.