30 Tanda Anda Mungkin Seorang Jutawan
Usahawan adalah kumpulan orang yang unik. Mereka kebiasaannya berfikir secara berbeza, dan bertindak secara berbeza. Jika anda tertanya-tanya samada anda memiliki ciri-ciri seorang usahawan, lihat senarai berikut. Anda mungkin tidak mempunyai semua sifat-sifat atau kemahiran, tetapi jika anda mempunyai beberapa dari sifat ini, ia adalah petunjuk yang cukup baik bahawa anda mempunyai apa yang diperlukan
1.  Anda mempunyai ahli keluarga yang tidak boleh bekerja untuk orang lain. Ibubapa anda bekerja untuk diri mereka sendiri. Walaupun ini tidak benar untuk setiap usahawan, ramai mempunyai sejarah keluarga dengan satu atau kedua- dua ibubapa yang pernah bekerja sendiri.
2. Anda seorang yang sentiasa mempersoalkan mengapa orang melakukan perkara-perkara yang mereka lakukan. Anda berusaha untuk membuat perkara yang lebih baik dan bersedia untuk mengambil tindakan ke atasnya.
3. Anda yakin pada diri sendiri. Adakah anda pernah bertemu seorang usahawan yang pesimis atau benci dirinya? Lagipun, jika anda tidak mempunyai keyakinan, bagaimana orang lain boleh percaya kepada anda?Kebanyakan usahawan amat optimistik tentang segala-galanya di sekeliling mereka.
4. Anda bersemangat. Akan ada masa apabila anda menghabiskan masa berlebihan dengan tidak membuat satu Ringgit pun. Tetapi hanya minat dan semangat yang akan membuat anda meneruskan usaha anda.
5. Anda tidak boleh menerima “Tidak” sebagai jawapan. Seorang usahawan tidak akan putus asa.
6. Anda mempunyai keupayaan untuk membina perhubungan kerana keupayaan anda untuk melihat sesuatu perkara dari sudut keseluruhan. Orang cenderung dan tertarik kepada anda kerana anda seorang yang disenangi. Ini adalah kerana minat anda.
7. Anda menghabiskan lebih banyak masa dengan pengasas daripada bersama dengan pasangan anda.
8. Anda menghentikan pengajian seperti Bill Gates, Steve Jobs dan Mark Zuckerberg.
9. Berulang-alik setiap hari ke pejabat anda adalah dari bilik tidur ke ruangtamu.
10. Anda sentiasa seorang pekerja tidak cemerlang dan mungkin telah dipecat banyak kali. Jangan bimbang, anda tidak bersendirian. Jangan mengambil ia sebagai tanda bahawa anda seorang yang tidak baik. Kadang-kadang ia dalam DNA anda.
11. Anda sentiasa bertentangan dengan pihak berkuasa, itulah sebabnya anda sukar bekerja lama di suatu tempat kerja.
12. Anda percaya bahawa terdapat lebih daripada satu definisi keselamatan kerja. Anda menyedari bahawa tugas anda adalah selamat selagi anda berada dalam kawalan berbanding dengan bergantung kepada bos yang boleh merosakkan kerjaya anda selepas satu kesilapan.
13. Kebanyakan pakaian dalam almari anda terdiri daripada baju-T. Sesetengah anda mungkin mendapat di pasaraya biasa. Baju lain pula memaparkan nama atau logo syarikat.
14. Anda mempunyai sifat yang berdaya saing dan bersedia untuk kalah. Anda sentiasa tahu bahawa anda boleh melakukan sesuatu yang lebih baik.
15. Idea anda bercuti adalah hari kerja tanpa apa-apa mengganggu tugas yang benar-benar perlu dilakukan.
16. Anda tidak bekerja dan kemahiran hidup adalah lebih berharga untuk anda.
17. Anda bekerja lebih daripada 60 jam seminggu, tetapi anda sebenarnya boleh memperoleh lebih banyak wang ketika anda berada di sekolah menengah.
18. Anda mahu berada dalam kawalan dan dapat berperintah dalam syarikat anda sendiri. Anda biasanya suka mengawasi kebanyakan perkara yang berlaku di syarikat anda.
19. Anda melihat peluang di mana-mana. Sebagai contoh, anda berjalan ke dalam sebuah bangunan dan ingin tahu tentang nilai syarikat-syarikat di situ.
20. Perkataan “pitch” tidak lagi mempunyai kaitan dengan besbol.
21. Anda seorang pemikir logik dengan idea-idea tentang bagaimana untuk membetulkan masalah dan keadaan keseluruhan.
22. Bercakap tentang penyelesaian masalah, adakah anda mencari sama ada aplikasi itu telah wujud? Mungkin anda telah mula mewujudkan satu model perniagaan dan senibina perisian untuk melihat jika ia boleh dilaksanakan.
23. Anda suka bergaul dan tidak mempunyai masalah berkomunikasi dengan orang ramai.
24. Sebagai kanak-kanak, anda suka menjual barangan seperti di gerai air limau. Apabila terdapat jualan kelas, anda mungkin salah satu daripada penjual terbaik.
25. Anda seorang berinisiatif, bermakna anda tidak berputus asa sehingga projek itu selesai.
26. Tidak kira apa yang anda lakukan setiap hari, anda sentiasa memikirkan dari segi mendapatkan pulangan ke atas pelaburan.
27. Anda berfikir di luar kotak. Jika tidak, apa yang akan berubah?
28. Anda seorang yang menarik dan berkarisma.
29. Anda percaya dalam kecekapan dan akan mencari kaedah-kaedah untuk membuat sesuatu perkara berjalan lancar.