Assalamualaikum wbt,

Selamat bersantai bersama keluarga ya semua. Wawa nak share sedikit ilmu yang wawa baca tentang cyst. Ramai yang kurang ambil berat tentang cyst. Kenapa? Sebab mereka beranggapan bahawa penyakit ini tiada pada mereka. Walhal, cyst adalah sejenis penyakit yang tidak dapat dikesan pada awalnya.

Apakah Cyst?

Ovarian Cyst

>> Cyst juga dikenali sebagai Ovarian Cyst merupakan satu bentuk ketumbuhan yang secara majoritinya terdiri daripada cecair di dalam dinding selaput yang nipis.

>> Ia biasanya terjadi didalam ovari wanita dan sukar dikesan.

>> Ia boleh tumbuh dari sebiji batu kecil ke saiz sebiji tembikai.


Wanita normal, setiap kali kitaran haid, organ ovari akan membentuk gelembung yang dinamakan Ovarian Folikel. Ia mengandungi ovum. Apabila ia dikeluarkan, ovarian folikel akan mengecut. Namun begitu, ada sesetengahnya terus membesar 2cm dan ini dinamakan Ovarian Cyst.

Jenis-Jenis Cyst

Terdapat beberapa jenis ovarian cyst yang kerap dialami oleh wanita. Kebanyakaan tidak memberikan kesan serius dan hilang dengan sendiri, tetapi ada juga cyst ini boleh tumbuh dan menjadi besar dan menyebabkan ketidakselesaan. Kadang-kadang cyst boleh menyebabkan anda sukar hamil.
Follicular Cyst: Ia terbentuk dari folikel yang tidak pecah dan gagal mengeluarkan telur. Folikel ini kemudiannya akan menjadi cyst. Ia adalah cyst yang paling kerap terjadi dan jarang memberikan masalah atau komplikasi.

Cystademas: Cystademas adalah cyst yang terbentuk dari sel pada permukaan ovari yang tumbuh dengan sendirinya. Cyst ini selalunya dipenuhi dengan cecair mukus dan boleh menjadi sangat besar.
Endometriomas: Endometriomas adalah cyst yang terbentuk pada mereka yang mengalami endometriosis. Ia terbentuk apabila tisu endometriosis melekat pada ovari dan darah yang terkumpul setiap bulan akan membentuk cyst pada ovari. Ia boleh menyebabkan sakit semasa seks dan haid.

Corpus Luteum: Corpus luteum cysts boleh terjadi selepas folikel pecah dan mengeluarkan telur. Selepas folikel pecah, lendir dan cecair terperangkap didalam folikel yang pecah tadi menyebabkan cyst terbentuk. Cyst ini selalunya akan hilang dengan sendirinya tetapi ia boleh menjadi besar dan memberikan komplikasi seperti pendarahan , pecah (burst) atau ‘twist’ dan ini akan menyebabkan kesakitan.
Dermoid Cysts: Dermoid cysts juga terjadi dari sel ovari yang boleh membentuk gigi, rambut dan tisu-tisu lain. Ia agak jarang berlaku tetapi boleh menjadi besar dan menyebabkan kesakitan sekiranya ‘twisted”.

Polycystic Ovaries: Terjadi apabila folikel yang sepatutnya melepas telur, gagal menjadi matang dan bertukar menjadi cyst. Kemudian, lebih banyak cyst-cyst ini akan terbentuk dan memenuhi ovari.
[sumber]

Simpton-simpton Yang Kita Boleh Kenal Pasti

Secara umumnya cyst tidak memberikan sebarang kesan atau gejala. cyst ini tidak dapat dikesan oleh penghidap melainkan melalui ujian imbasan. Namun begitu, kita boleh bersedia awal apabila berlakunya keadaan seperti ini:


  1. Haid tidak teratur
  2. Sakit di bahagian perut
  3. Sakit ketika berhubungan kelamin
  4. Perut buncit
  5. Pendarahan abnormal
  6. Muntah dan loya
  7. Sukar atau kerap kencing
  8. Rasa berat dibahagian ari-ari

Adakah Cyst Penyebab Masalah Ketidak-suburan?



Cyst mempunyai pelbagai jenis dan kebanyakkannya tidak menjadi penyebab dan tidak memberi kesan kepada keupayaan untuk hamil. Kebanyakan cyst tidak menganggu proses ovulasi atau persenyawaan. Tetapi sekirangan anda mengalami Endometriosis atau Polycystic Ovaries (PCOS), ia mungkin berkait rapat dengan masaalah kesuburan.


Bagaimana Cara Atasi Cyst?

Rawatan masalah cyst bergantung kepada jenis cyst yang dialami oleh pesakit. Bagi folikular cyst atau corpus luteal cyst, rawatan yang biasa ialah dengan ‘tunggu dan lihat’. Selalunya doktor akan memantau samada ia semakin membesar atau sudah bertukar bentuk. Bagi mereka yang mengalami masalah yang serius, pembedahan adalah sesuatu yang terbaik. Rawatan hormon juga boleh menolong untuk mengawal cyst ini pada sesetengah wanita.

GLA Complex adalah alternatif yang patut diambil oleh wanita yang mengalami masalah cyst. GLA atau nama panjangnya Gama Linolenik Acid berfungsi menstabilkan hormon dalam badan dan membantu membentuk prostaglandin untuk mengawal hormon serta memperbaiki simpton pms.

Vitamin E yang terkandung dalam GLA sebagai Antioksidan yang meningkatkan sistem imun tubuh bagi menghalang pertumbuhan sel tumor dan kanser.

Selain GLA Complex, Carotomax juga boleh membantu mengatasi masalah cyst ini.

Carotomax berfungsi sebagai antioksidan penting untuk membunuh hormon xenoestrogen. Ia melindungi cyst atau fibroid dari tumbuh kembali.

Testimoni Pesakit Cyst dan GLA Complex


Allahuakbar.. Alhamdulillah nak kongsi cerita mak saya baru tadi call saya.. 2 bulan lepas mak disahkan ada ketumbuhan Cyst 2cm dalam perut..pahtu doktor buat appointment pembedahan bulan 1 tahun ni iaitu esok 6 Januari 2015. Selama 2 bulan lepas kami bagi mak vitamin GLA  dan CAROTOMAX untuk kecutkan ketumbuhan CYST tu dengan izin Allah belaka.. hari ini doktor pakar check dulu sebelum operate esok.. Doktor pakar cakap cyst mak saya dah hilang..Tak perlu dah pembedahan..Terima kasih Ya Allah, rasa sebak tak terkata.. - Hanuzul Ibnu Azam



======

For Info and Order:



emel : wanrokiahwanismail@gmail.com 
 sms/whatsapp : 019 996 6576 ID Shaklee: 1109915 
COD Vitamin Shaklee : Paka & Sekitar 

::: These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease :::

 “INGINKAN PENDAPATAN LUMAYAN SEHINGGA 6 ANGKA SEBULAN HANYA DENGAN BERDAFTAR SEBAGAI AHLI SHAKLEE? HUBUNGI SAYA SEKARANG UNTUK SAYA BIMBING ANDA. KELAS BIMBINGAN 100% ONLINE TANPA PERLU ANDA KELUAR RUMAH. WAKIL PENGEDAR SELURUH MALAYSIA MASIH LAGI DIPERLUKAN”