Assalamualaikum wbt,

Apa itu kolagen? Mungkin Anda sering mendengar atau sudah tidak asing lagi dengan perkataan kolagen. Kolagen merupakan salah satu protein yang terdapat dalam tubuh kita. Kolagen banyak ditemukan pada jaringan ikat seperti kulit, ligamen dan tendon. Bagian tubuh lain yang juga terdapat kolagen antara lain ialah tulang, pembuluh darah, kornea mata dan usus.

Sekitar 25-30 peratus dari semua protein di tubuh terdiri daripada kolagen, yang ditemukan pada jaringan konektif seperti tulang rawan dan tendon. Mungkin kerana kenyal, kolagen sering disebut elemen yang menyatukan tubuh menjadi satu.

Tubuh kita sangat memerlukan kolagen sebagai penguat pembuluh darah dan membuat kulit tegang serta memperkuatkannya. Bagi golongan orang dewasa keatas, produksi kolagen semakin lama semakin berkurang. Kerana faktanya pada usia 25 tahun, tubuh akan mulai kehilangan kolagen sebanyak 1.5 peratus setiap tahun. Oleh sebab itu bagi Anda yang sudah berusia 25 tahun keatas seharusnya mengambil suplemen kolagen untuk mempercepat proses pemulihan.

Beberapa manfaat kolagen untuk tubuh, sumber dipetik dari female.kompas.com :

  • Dapat membuat kulit lebih tegang, salah satu cara menegangkan kulit wajah adalah dengan mencukupkan keperluan kolagen dalam tubuh. Kolagen menjadi komponen pembangun utama pada dermis, salah satu lapisan terendah pada kulit. Protein ini penting untuk menjaga kulit tetap tegang dan tidak kendur.
  • Mengurangi garis-garis kerepot/tua di wajah, jika sokongan kolagen pada lapisan kulit semakin berkurang, maka terdapat garis-garis halus pada wajah semakin jelas kelihatan. Oleh sebab itu kolagen sangat diperlukan untuk membuatnya menjadi lebih tegang.
  • Dapat mencegah penuaan diri, dengan membantu penghasilan kolagen pada tubuh kita dapat menghidupkan kembali kulit sehingga tampak lebih muda.
  • Dapat menjaga elastisiti kulit, seiring bertambahnya usia maka kolagen pada kulit mulai memecah dan kaku. Sehingga kulit kehilangan elastisiti dan tidak kembali normal. Dengan pengambilan kolagen yang cukup, maka elastisiti kulit dapat terjaga.
  • Menjaga kulit tetap sihat dan sihat.

Jadi, untuk mencukupkan jumlah kolagen dalam badan kita seharusnya mengambil supplemen secara konsisten. Shaklee telah mengeluarkan collagen yang terbaik, dimana naha-bahannya adalah berkualiti tinggi. Ia juga menjalankan ujian secara klinikal disamping menjaankan ujikaji sebanyak 100000 kali keatas setiap product pengeluarannya.



Emel : wanrokiahwanismail@gmail.com 
 sms/whatsapp : 019 996 6576 
 ID Shaklee: 1109915 
 COD Vitamin Shaklee : Paka & Sekitar 

 “INGINKAN PENDAPATAN LUMAYAN SEHINGGA 6 ANGKA SEBULAN HANYA DENGAN BERDAFTAR SEBAGAI AHLI SHAKLEE? HUBUNGI SAYA SEKARANG UNTUK SAYA BIMBING ANDA. KELAS BIMBINGAN 100% ONLINE TANPA PERLU ANDA KELUAR RUMAH. WAKIL PENGEDAR SELURUH MALAYSIA MASIH LAGI DIPERLUKAN”